• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Wybrane aspekty uczenia maszynowego na podstawie przykładów.Część I

Inny tytuł:

Raport Badawczy = Research Report ; RB/27/2001

Wydawca:

Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk ; Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

59 stron ; 21 cm ; Bibliografia s. 59

Abstrakt:

W pracy omówiono zagadnienia sztucznych sieci neuronowych ze szczególnym uwzględnieniem procesu uczenia sieci na przykładach. Przy założeniu, że funkcje aktywacji, jak również wskaźnik jakości uczenia w sieciach neuronowych są funkcjami różniczkowalnymi, można stosować gradientowe algorytmy optymalizacji. Dotychczas stosowane metody uczenia sieci wymagały stosowania wielokrotnego różniczkowania funkcji złożonych. W opracowaniu proponuje się wykorzystanie aparatu teorii grafów skierowanych, w szczególności twierdzenia Tellegena, do przekształcenia sieci neuronowej na graf. Następnie określa się tzw. sieci odwrotne, które topologicznie są takie same jak rozpatrywana sieć neuronowa i określa przepływ sygnałów w sieciach odwrotnych. Zaproponowano pięć reguł przekształcających sieć oryginalną na sieć odwrotną. Rozpatrzono także zadanie tworzenia reguł klasyfikacji na podstawie rzeczywistych zbiorów danych, które mogą zawierać sprzeczności i niejednoznaczności, będące istotnym utrudnieniem w procesie uczenia. Podjęto próbę zastosowania podejścia opartego na teorii zbiorów rozmytych, które pozwala zapisywać przybliżone, nieprecyzyjne i niejednoznaczne dane w języku zrozumiałym dla systemu komputerowego i dalej je przetwarzać. Opisy rozpatrywanych klas otrzymuje się w postaci zbioru reguł rozmytych typu JEŻELI ... TO, z rozmytymi przesłankami i rozmytymi konkluzjami. Przedstawiono wybrane elementy teorii zbiorów rozmytych oraz podstawy wnioskowania rozmytego pod kątem możliwości ich zastosowania przy tworzeniu reguł klasyfikacji. Podjęto próbę postawienia zadania tworzenia reguł rozmytych na podstawie zbioru przykładów uczących.

Czasopismo/Seria/cykl:

Raport Badawczy = Research Report

Szczegółowy typ zasobu:

Raport

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:109193

Źródło:

RB-2001-27

Język:

pol

Język streszczenia:

pol

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Systemowych PAN

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

19 paź 2021

Data dodania obiektu:

27 sty 2020

Liczba pobrań / odtworzeń:

57

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl./publication/137214

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji