Metadata language
Wybrane aspekty uczenia maszynowego na podstawie przykładów.Część I
Subtitle:Raport Badawczy = Research Report ; RB/27/2001
Creator:Krawczak, Maciej ; Mańczak, Kazimierz ; Szkatuła, Grażyna
Publisher:Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk ; Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences
Place of publishing: Date issued/created: Description:59 pages ; 21 cm ; Bibliography p. 59
Subject and Keywords:Uczenie maszynowe ; Zbiory rozmyte ; Sieci neuronowe ; Teoria grafów ; Reguły klasyfikacji
Abstract:W pracy omówiono zagadnienia sztucznych sieci neuronowych ze szczególnym uwzględnieniem procesu uczenia sieci na przykładach. Przy założeniu, że funkcje aktywacji, jak również wskaźnik jakości uczenia w sieciach neuronowych są funkcjami różniczkowalnymi, można stosować gradientowe algorytmy optymalizacji. Dotychczas stosowane metody uczenia sieci wymagały stosowania wielokrotnego różniczkowania funkcji złożonych. W opracowaniu proponuje się wykorzystanie aparatu teorii grafów skierowanych, w szczególności twierdzenia Tellegena, do przekształcenia sieci neuronowej na graf. Następnie określa się tzw. sieci odwrotne, które topologicznie są takie same jak rozpatrywana sieć neuronowa i określa przepływ sygnałów w sieciach odwrotnych. Zaproponowano pięć reguł przekształcających sieć oryginalną na sieć odwrotną. Rozpatrzono także zadanie tworzenia reguł klasyfikacji na podstawie rzeczywistych zbiorów danych, które mogą zawierać sprzeczności i niejednoznaczności, będące istotnym utrudnieniem w procesie uczenia. Podjęto próbę zastosowania podejścia opartego na teorii zbiorów rozmytych, które pozwala zapisywać przybliżone, nieprecyzyjne i niejednoznaczne dane w języku zrozumiałym dla systemu komputerowego i dalej je przetwarzać. Opisy rozpatrywanych klas otrzymuje się w postaci zbioru reguł rozmytych typu JEŻELI ... TO, z rozmytymi przesłankami i rozmytymi konkluzjami. Przedstawiono wybrane elementy teorii zbiorów rozmytych oraz podstawy wnioskowania rozmytego pod kątem możliwości ich zastosowania przy tworzeniu reguł klasyfikacji. Podjęto próbę postawienia zadania tworzenia reguł rozmytych na podstawie zbioru przykładów uczących.
Relation:Raport Badawczy = Research Report
Resource type: Detailed Resource Type: Source: Language: Language of abstract: Rights:Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Systems Research Institute of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of Systems Research Institute PAS
Projects co-financed by: Access: