Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
Tematem artykułu jest nauczanie języka specjalistycznego dla potrzeb biznesowych, analizowane w perspektywie glottodydaktycznej. Rosnące potrzeby związane z wykorzystywaniem języków obcych w pracy zawodowej, także – w szeroko rozumianym biznesie, sprawiają, że jest to zagadnienie ważne zarówno w perspektywie dyskursu naukowego, jak i w kontekście poszukiwania nowych rozwiązań programowych. Specyfika podejmowanych działań komunikacyjnych, obejmująca nie tylko umiejętność porozumiewania się w danym języku obcym, lecz także wiedzę specjalistyczną, znajomość terminologii czy kulturowych uwarunkowań procesu komunikacji oraz zwiększające się potrzeby i oczekiwania dydaktyczne implikują konieczność prowadzenia dogłębnych analiz naukowych w zakresie kształcenia językowego dla potrzeb biznesowych. Opracowanie zawiera projekt badania odnoszącego się do wybranych aspektów kształcenia językowego na etapie szkoły wyższej ze szczególnym uwzględnieniem nauczania niemieckiego języka biznesu (jako obcego). Przedstawiono znaczenie problemu oraz dotychczasowy stan wiedzy na temat kształcenia w zakresie języka specjalistycznego dla potrzeb biznesowych, a także założenia projektu, cele, problemy badawcze i metodologię. Główne pytanie badawcze dotyczy specyfiki procesu uczenia się i nauczania języka biznesu na etapie szkoły wyższej i możliwości wpływania na niego w celu jego optymalizacji. Zaprojektowane badania mają pozwolić lepiej zrozumieć rolę zmiennych indywidualnych w procesie uczenia się i nauczania języka specjalistycznego dla potrzeb biznesowych, uchwycić specyfikę strategii uczenia się w tym zakresie, jak również oszacować możliwości wykorzystywania nowych technologii oraz tekstów multimodalnych w kształceniu w zakresie języka specjalistycznego.
Abraham, U. 2006. „Mehr als nur «Theater mit Videos». Theatralität in einem medienintegrativen Deutschun-terricht und szenische Verfahren im Umgang mit Film und Fernsehen”. W Filmdidaktik – Filmästhetik: Jahrbuch Medien im Deutschunterricht, red. V. Frederking. München: kopaed, 130–144.
Abraham, U. 2009. Filme im Deutschunterricht. Reihe Praxis Deutsch. Seelze: Klett.
Abraham, U. 2013. „Kurzspielfilme im Deutschunterricht”. Praxis Deutsch 237: 4–14.
Albrecht, J., i R. Baum. 1982. Fachsprache und Terminologie in Geschichte und Gegenwart. Tübingen: Narr. Basińska, A. 2017. Teoria w pigułce, red. meryt. A. Gębka-Suska. Warszawa: ORE. Biedroń, A. 2019. „Czynniki afektywne w teorii i badaniach nad zdolnościami językowymi”. Neofilo-log 52 (1): 29–41. Butcher, A., i A. Dunin-Dudkowska. 1998. Polski język biznesu dla cudzoziemców. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Całus, E. 1985. Wybrane aspekty nauczania języka specjalistycznego. Prace Naukowe SPNJO Politechniki Wrocławskiej 20. Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. Chmielewska-Molik, K. 2019. Fremdsprachenlernen mit Fernsehserien. Subjektive Lernertheorien(roz-prawa doktorska). Poznań: UAM. Cudak, R., i J. Tambor. 1996. „Czy istnieje polski język biznesu?”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 78: 109–120. Ćwiklińska, J. 2006. „Źródła zakłóceń semantycznych w międzynarodowym komunikowaniu biznesowym”. Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej 19: 137–147. Ćwiklińska, J., i S. Szadyko. 2005. „Obszary wiedzy specjalistycznej w wybranych wariantach języka business communicaton”. W Języki specjalistyczne5, red. J. Lewandowski, i M. Kornacka. Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych Uniwersytetu Warszawskiego, 81–88. Drozd, L., i W. Seibicke. 1973. Deutsche Fach- und Wissenschaftssprache. Bestandsaufnahme – Theorie – Geschichte. Wiesbaden: Brandstetter. Fluck, H.R. 1992. Didaktik der Fachsprachen. Aufgaben und Arbeitsfelder, Konzepte und Perspektiven im Sprachbereich Deutsch. Tübingen: Narr. Fluck, H.R. 1996. Fachsprachen: Einführung und Bibliographie. Tübingen – Basel: A. Francke Verlag.
Fluck, H.R. 1998. „Fachsprachliche Ausbildung und Fachsprachendidaktik”. W Fachsprachen. Ein inter-nationales Handbuch zur Fachsprachenforschung und Terminologiewissenschaft, red. L. Hoffmann, H. Kalverkämper, i H. Wiegand. Berlin – New York: de Gruyter, 944–954.
Funk, H. 1999. „Plädoyer für eine Scheibe”. Fremdsprache Deutsch 2: 45.
Gajda, S. 1990. Wprowadzenie do teorii terminu. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu.
Gajda, S. 1997. „Polskie języki specjalistyczne dawniej i dziś”. W Języki specjalistyczne. Język biznesu, red. J. Arabski. Katowice: Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, 7–24.
Gajda, P. 2015. „Cechy polskiego języka biznesu jako języka specjalistycznego w początkowym etapie kształtowania się”. INVESTIGATIONES LINGUISTICAE XXXIII: 43–54.
Gajda-Gałuszka, P. 2018. Kształtowanie się polskiej terminologii biznesowej (na przykładzie „Czasu” z lat 1870–1914). Analiza semantyczna. Kraków: Wydawnictwo Libron.
Gajewska, E., i M. Sowa. 2014. LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset.
Griffiths, C., red. 2008. Lessons from good language learners. Cambridge: Cambridge University Press.
kliknij tutaj, żeby przejść ; oai:rcin.org.pl:233335
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
26 sty 2022
26 sty 2022
103
https://rcin.org.pl./publication/270355
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Język specjalistyczny dla potrzeb biznesowych w perspektywie glottodydaktycznej - projekt badań / Jaworska, Mariola | 26 sty 2022 |
Jaworska, Mariola
Jarosz, Beata
Jarosz, Beata
Nagy, Patrick
Bugaj, Ewa