Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
The article is devoted to the teaching of languages for special business purposes from the perspective of foreign language learning and teaching. Growing needs related to the use of foreign languages in broadly understood business make this issue important both from the point of view of scientific discourse and in the context of search of new programme solutions. The specificity of communication activities, including not only the ability to communicate in a foreign language, but also specialist knowledge, knowledge of terminology or cultural conditions of the communication process, as well as increasing didactic needs and expectations imply the need to conduct in-depth scientific analyzes in the field of language education for business needs. The paper presents a research project referring to selected aspects of language instructionat a higher education institution, with a particular emphasis on the teaching of German business language (as a foreign language). The importance of the problem and the state of the art knowledge on the matter as well as the assumptions behind the project, its goals, research problems and methodology are discussed. The main research question concerns the specific characteristics of the learning process and of the teaching of a business language at a higher education institution as well as the possibility of influencing it for optimisation purposes. The designed research is to enable a better understanding of the role of individual variables in the process of learning and teaching a specialized language for business needs, grasping the specificity of a learning strategy in this area and assess the possibilities of using new technologies and multimodal texts in education in the field of specialist language.
Abraham, U. 2006. „Mehr als nur «Theater mit Videos». Theatralität in einem medienintegrativen Deutschun-terricht und szenische Verfahren im Umgang mit Film und Fernsehen”. W Filmdidaktik – Filmästhetik: Jahrbuch Medien im Deutschunterricht, red. V. Frederking. München: kopaed, 130–144.
Abraham, U. 2009. Filme im Deutschunterricht. Reihe Praxis Deutsch. Seelze: Klett.
Abraham, U. 2013. „Kurzspielfilme im Deutschunterricht”. Praxis Deutsch 237: 4–14.
Albrecht, J., i R. Baum. 1982. Fachsprache und Terminologie in Geschichte und Gegenwart. Tübingen: Narr. Basińska, A. 2017. Teoria w pigułce, red. meryt. A. Gębka-Suska. Warszawa: ORE. Biedroń, A. 2019. „Czynniki afektywne w teorii i badaniach nad zdolnościami językowymi”. Neofilo-log 52 (1): 29–41. Butcher, A., i A. Dunin-Dudkowska. 1998. Polski język biznesu dla cudzoziemców. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Całus, E. 1985. Wybrane aspekty nauczania języka specjalistycznego. Prace Naukowe SPNJO Politechniki Wrocławskiej 20. Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej. Chmielewska-Molik, K. 2019. Fremdsprachenlernen mit Fernsehserien. Subjektive Lernertheorien(roz-prawa doktorska). Poznań: UAM. Cudak, R., i J. Tambor. 1996. „Czy istnieje polski język biznesu?”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 78: 109–120. Ćwiklińska, J. 2006. „Źródła zakłóceń semantycznych w międzynarodowym komunikowaniu biznesowym”. Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej 19: 137–147. Ćwiklińska, J., i S. Szadyko. 2005. „Obszary wiedzy specjalistycznej w wybranych wariantach języka business communicaton”. W Języki specjalistyczne5, red. J. Lewandowski, i M. Kornacka. Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych Uniwersytetu Warszawskiego, 81–88. Drozd, L., i W. Seibicke. 1973. Deutsche Fach- und Wissenschaftssprache. Bestandsaufnahme – Theorie – Geschichte. Wiesbaden: Brandstetter. Fluck, H.R. 1992. Didaktik der Fachsprachen. Aufgaben und Arbeitsfelder, Konzepte und Perspektiven im Sprachbereich Deutsch. Tübingen: Narr. Fluck, H.R. 1996. Fachsprachen: Einführung und Bibliographie. Tübingen – Basel: A. Francke Verlag.
Fluck, H.R. 1998. „Fachsprachliche Ausbildung und Fachsprachendidaktik”. W Fachsprachen. Ein inter-nationales Handbuch zur Fachsprachenforschung und Terminologiewissenschaft, red. L. Hoffmann, H. Kalverkämper, i H. Wiegand. Berlin – New York: de Gruyter, 944–954.
Funk, H. 1999. „Plädoyer für eine Scheibe”. Fremdsprache Deutsch 2: 45.
Gajda, S. 1990. Wprowadzenie do teorii terminu. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu.
Gajda, S. 1997. „Polskie języki specjalistyczne dawniej i dziś”. W Języki specjalistyczne. Język biznesu, red. J. Arabski. Katowice: Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, 7–24.
Gajda, P. 2015. „Cechy polskiego języka biznesu jako języka specjalistycznego w początkowym etapie kształtowania się”. INVESTIGATIONES LINGUISTICAE XXXIII: 43–54.
Gajda-Gałuszka, P. 2018. Kształtowanie się polskiej terminologii biznesowej (na przykładzie „Czasu” z lat 1870–1914). Analiza semantyczna. Kraków: Wydawnictwo Libron.
Gajewska, E., i M. Sowa. 2014. LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset.
Griffiths, C., red. 2008. Lessons from good language learners. Cambridge: Cambridge University Press.
click here to follow the link ; oai:rcin.org.pl:233335
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Jan 26, 2022
Jan 26, 2022
108
https://rcin.org.pl./publication/270355
Edition name | Date |
---|---|
Język specjalistyczny dla potrzeb biznesowych w perspektywie glottodydaktycznej - projekt badań / Jaworska, Mariola | Jan 26, 2022 |
Jaworska, Mariola
Jarosz, Beata
Nagy, Patrick
Bugaj, Ewa