Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
Według Pavlenki (2010) badania krajobrazu językowego (KJ ) nie mogą być w pełni zrozumiałe bez znajomościprzeszłości. Rozwinięciem tej idei jest traktowanie badań KJ jako procesu diachronicznego. W artykuleanalizujemy KJ George Town (obiekt z L isty Światowego Dziedzictwa UNESCO ) w stanie Penang w Malezji,gdzie istnieje wiele świadectw dokumentujących zmiany zachodzące w czasie. Za wyjątkową cechęGeorge Town należy uznać mieszankę języków pojawiającą się na szyldach sklepów, wśród nich znajdująsię egzemplarze pochodzące jeszcze z końca XVIII wieku. W celu zrozumienia zmian społecznych i historycznych,jakie zachodziły w George Town, zebrano dane z wielu źródeł, były to m.in. opowieści właścicielisklepów, informacje z obiektów historycznych (np. kartek pocztowych i książek) i broszury dostępnew centrum historycznym. Do analizy, kategoryzowania i interpretowania szyldów zastosowano podejściegeosemiotyczne. Z badań szyldów i ich treści wynika, że stare szyldy z okresu brytyjskiej kolonizacji byływykonane z drewna a napisy były w większości pisane po chińsku i angielsku. Po uzyskaniu niepodległościprzez Malezję zaczęto używać metalu i niestandardowej odmiany języka malajskiego. W roku 1975 zmienionokilka malajskich zwrotów i właściciele sklepów zaczęli używać standardowego malajskiego. Współczesneszyldy są kolorowe, multimodalne i w większości z tworzyw sztucznych. Najnowocześniejsze z nich takżeświecą w nocy. Diachroniczne badanie KJ skłania autorów do refleksji, w jaki sposób globalizacja i postęptechnologiczny wpływają na treść i wygląd szyldów sklepowych w George Town.
doi.org/10.17651/SOCJOLING.33.13 ; oai:rcin.org.pl:164641
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
5 mar 2021
5 mar 2021
190
https://rcin.org.pl./publication/198956
Nadachowski, A.
Borgatti, Elena Krajewski, Wiesław Viaro, Umberto
Read, A. F. Harvey, P. H.
Bradley, A. J.
Hohn, A. A. Read, A. J. Fernandez, S. Vidal, O. Findley, L. T.
Pearson, O. P.
Zihlman, A. L. Morbeck, M. E. Goodall, J.