Institute of Polish Language PAS
Celem artykułu jest próba pragmatycznej analizy sposobów funkcjonowania pojęć związanych ze sferą religijną w tekstach oficjalnego sowieckiego dyskursu o kulturze w okresie tzw. odwilży. Status tych pojęć w tym dyskursie nie jest łatwy do sprecyzowania. Na pewno brak mu waloru stałości. Obiegowe twierdzenie, że leksyka religijna została w ramach tzw. nowomowy całkowicie zmarginalizowana, musi budzić, jak każdy tego typu ogólnik, podejrzenia. Analizowana grupa wyrażeń była poprzez swoje silne nacechowanie emocjonalne i głębokie zakorzenienie w uzusie (religijnym bądź, czterdzieści lat po rewolucji, ateistycznym) istotnym środkiem w tworzeniu dyskursu perswazyjnego. Była ona tym bardziej użyteczna w tekstach dotyczących kultury, w której w czasie odwilży po raz kolejny zaktualizował się konflikt między tym, co nadawca badanych komunikatów uważał za racjonalne (socrealizm) i nieracjonalne (np. kierunki modernistyczne). Do obrazowania tych napięć doskonale nadawał się zestaw pojęć związanych z religią.
10.17651/SOCJOLING.29.14 ; oai:rcin.org.pl:57780
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
3 mar 2021
24 sty 2016
693
https://rcin.org.pl./publication/78162
Nazwa wydania | Data |
---|---|
O pojęciach religijnych w sowieckim totalitarnym dyskursie o kulturze w latach 1953–1957 / Zemszał, Piotr | 3 mar 2021 |
Zemszał, Piotr
Kempisty, Elżbieta (1934–1985)
Adamiak, Marzena
Mirocha, Piotr
Wojna, Romuald
Tikhomirova, Viktoria
Jawłowski, Albert