• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Usłyszeć Innego. Głos zdeponowany w tekściew warunkach kultury akuzmatycznej

Creator:

Ciemiera, Katarzyna

Date issued/created:

2024

Resource type:

Text

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 3 (2024)

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Pol. text, eng. summary

References:

1. Allison R., Bodies on the Line: Performance and the Sixties Poetry Reading, University of Iowa Press, Iowa City, Iowa 2014. DOI
2. Bielik-Robson A, Posłowie. „Bliźni nie istnieje”, albo o granicach psychoanalitycznej parafrazy, w: S. Žižek, E.L. Santner, K. Reinhard, Bliźni, przeł. E. Ulińska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2013, s. 248–277.
3. Bishop S., Silent Reading: The Read Voice, „TEXT: Journal of Writing and Writing Courses” 2013, vol. 17, nr 1, s. 1–12. DOI
4. Chion M, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, przeł. K. Szydłowski, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Korporacja Ha!art, Warszawa–Kraków 2012.
5. Ciemiera K., (Nie)zaangażowany głos Innego – „Nie” Konrada Góry, „Wielogłos” 2021, nr 4 (Poezja. Strategie lektury w XXI wieku), s. 129–154. DOI
6. Claire J.St., Literature and Sound, w: The Routledge Companion to Sound Studies, red. M. Bull, London–New York 2019, s. 353–361. DOI
7. Clement T., Distant Listening or Playing Visualisations Pleasantly with the Eyes and Ears, „Digital Studies/le Champ Numérique” 2013, vol. 3, nr 2, DOI
8. Close Listening: Poetry and the Performed Word, red. Ch. Bernstein, Oxford University Press, New York–Oxford, 1998.
9. Connor S., To, co mówię, odchodzi, w: idem, Kulturowa historia brzuchomówstwa, przeł. K. Siudak, Universitas, Kraków 2009, s. 9–50.
10. Crawford K., Following you: Disciplines of Listening in Social Media, „Continuum: Journal of Media & Cultural Studies” 2009, vol. 23, nr 4 (Listening: New Ways of Engaging with Media and Culture), s. 525–535. DOI
11. Dolar M., A Voice and Nothing More, The MIT Press, Cambridge, MA–London.
12. Dolar M., Polityka głosu, przeł. P. Bożek, G. Nowak, „Teksty Drugie” 2015, nr 5 (Audiofilia), s. 238–259.
13. Dolar M., Preface: Is There a Voice in the Text?, w: Sound Effects: The Object Voice in Fiction, red. J. Sacido-Romero, S. Mieszkowski, Brill, Rodopi, Leiden–Boston 2015, s. XI–XX.
14. Droit R.-P., 101 zabaw filozoficznych. Doświadczanie codzienności, przeł. E. Urscheler, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
15. Eidsheim N.S., Meizel K., Introduction: Voice Studies Now, w: The Oxford Handbook of Voice Studies, red. N.S. Eidsheim, K. Meizel, Oxford University Press, New York 2019, s. XIII–XXXIX. DOI
16. Erlmann V., Reason and Resonance: A History of Modern Aurality, Zone Books, New York 2010.
17. Góra K, Nie, Biuro Literackie, Stronie Śląskie–Wrocław 2016.
18. Grehan H., Slow Listening: The Ethics and Politics of Paying Attention, or Shut up and Listen, „Performance Research” 2019, vol. 24, nr 8, s. 53–58. DOI
19. Hejmej A., Skryptoralność. Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, Universitas, Kraków 2022.
20. Hejmej A., W kulturze dźwięku. Słuchanie literatury, „Teksty Drugie” 2015, nr 5 (Audiofilia), s. 88–102.
21. Ihde D., Listening and Voice: Phenomenologies of Sound, State University of New York Press, Albany, NA 2007. DOI
22. Kaczmarski P., Egzaltacja i nowe możliwości, w: idem, Wysoka łączliwość. Szkice o poezji współczesnej, Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław 2018, s. 40–49.
23. Kaczmarski P., Posłowie, w: Sz. Kopyt, wypisy dla klas pracujących, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2017, s. 92–102.
24. Kane B., The Acousmatic Voice, w: idem, Sound Unseen: Acousmatic Sound in Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford–New York 2014, s. 180–226. DOI
25. Kopyt Sz., Kir, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2013.
26. Kramer L., The Sound of Words, w: idem, The Hum of the World: A Philosophy of Listening, University of California Press, Oakland, CA 2019, s. 25–27. DOI
27. Kremer A., The Sound of Modern Polish Poetry: Performance and Recording after World War II, Harvard University Press, Cambridge, MA–London, 2021. DOI
28. Kujawa D., Język na stepie musi być rozmazany szeroko. Miłosz Biedrzycki, w: idem, Pocałunki ludu. Poezja i krytyka po roku 2000, Korporacja Ha!art, Kraków 2021, s. 317–338.
29. Lacan J, Subversion du sujet et dialectique du désir dans l’inconscient freudien, w: idem, Écrits, Seuil, Paris 1966, s. 793–827.
30. MacArthur M.J., Monotony, the Churches of Poetry Reading, and Sound Studies, PMLA 2016, vol. 131, nr 1, s. 38–63. DOI
31. MacArthur M.J., Zellou G., Miller L.M., Beyond Poet Voice: Sampling the (Non-)Performance Styles of 100 American Poets, „Journal of Cultural Analytics” 2018, vol. 3, nr 1, s. 1–72. DOI
32. McLuhan M., Przestrzeń wizualna i akustyczna, przeł. J. Kutyła w: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowo¬czesnej, wybór i red. Ch. Cox, D. Warner, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 95–101.
33. Merleau-Ponty M., Mowa pośrednia i głosy milczenia, przeł. E. Bieńkowska, w: idem, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, wybrał i oprac. S. Cichowicz, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1996, s. 109–184.
34. Merleau-Ponty M., Obecni w słowie, przeł. J. Skoczylas, w: idem, Proza świata. Eseje o mowie, wybrał i wstępem opatrz. S. Cichowicz, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 62–79.
35. Merleau-Ponty M., Słowo i ciało jako ekspresja, przeł. S. Cichowicz, w: idem, Proza świata. Eseje o mowie, wybrał i wstępem opatrz. S. Cichowicz, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 80–115.
36. MLB (Biedrzycki M.), Wiosna ludzi, Korporacja Ha!art, Kraków 2022.
37. Noudelmann F., What is an Acousmatic Reading?, „Paragraph” 2018, vol. 41, nr 1 (Soundings and Soundscapes), s. 110–124. DOI
38. Orska J., Muzyka i zaangażowanie, w: Tajne bankiety, red. P. Kaczmarski, M. Koronkiewicz, P. Mackiewicz et al., Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2014, s. 71–83.
39. Puchalska I., Literatura w perspektywie wiedzy o muzyce, w: eadem, Muzyka w okolicznościach lirycznych. Zapisy słuchania muzyki w poezji polskiej XX i XXI wieku, Kraków 2017, s. 17–49.
40. Schaeffer P., Akuzmatyka, przeł. J. Kutyła, w: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wybór i red. Ch. Cox, D. Warner, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 106–112.
41. Schulze H., Sonic Fiction, Bloomsbury Academic, New York–London 2020. DOI
42. Skurtys J., Szczepan Kopyt. „Buch”, w: idem, Wspólny mianownik. Szkice o poezji i krytyce po 2010 roku, Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław 2020, s. 131–137.
43. Snaith A., Introduction, w: Sound and Literature, red. A. Snaith, Cambridge University Press, Cambridge–New York 2020, s. 1–33. DOI
44. Sterne J., Sonic Imaginations, w: The Sound Studies Reader, red. J. Sterne, Routledge, London–New York 2012, s. 1–17. DOI
45. Sterne J., The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press, Durham, NC–London 2003. DOI
46. Sterne J., Urban Media and the Politics of Sound Space, „Open: Cahier on Art and the Public Domain” 2005, nr 9, s. 6–14; https://monoskop.org/images/8/85/Open_9_Sound.pdf.
47. Stewart G., Reading Voices: Literature and the Phonotext, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1990. DOI
48. Stewart S., Sound, w: eadem, Poetry and the Fate of the Senses, The University of Chicago Press, Chicago–London 2002, s. 59–106.
49. The Bloomsbury Handbook of the Anthropology of Sound, red. H. Schulze, Bloomsbury Academic, New York–London 2021.
50. Robinson D., Hungry Listening: Resonant Theory for Indigenous Sound Studies, University of Minnesota Press, Minneapolis, MN–London 2020. DOI
51. Voegelin S., The Political Possibility of Sound: Fragments of Listening, Bloomsbury Academic, New York–London 2019. DOI
52. Weidman A., Voice, w: Keywords in Sound: Towards A Conceptual Lexicon, red. D. Novak, M. Sakakeeny, Duke University Press, Durham–London 2015, s. 232–245. DOI
53. Žižek S., „Che vuoi?”, w: idem, Wzniosły obiekt ideologii, przeł. J. Bator, P. Dybel, wstęp P. Dybel, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 110–159.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

3

Start page:

258

End page:

275

Detailed Resource Type:

Article : original article

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:242294 ; 0867-0633 ; 10.18318/td.2024.3

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Terms of use:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Access:

Open

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information