Metadata language
Usłyszeć Innego. Głos zdeponowany w tekściew warunkach kultury akuzmatycznej
Subtitle: Creator: Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description:Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Pol. text, eng. summary
Subject and Keywords:voice ; contemporary Polish poetry ; the Other ; acousmatics ; sound studies
References:
1. Allison R., Bodies on the Line: Performance and the Sixties Poetry Reading, University of Iowa Press, Iowa City, Iowa 2014.
2. Bielik-Robson A, Posłowie. „Bliźni nie istnieje”, albo o granicach psychoanalitycznej parafrazy, w: S. Žižek, E.L. Santner, K. Reinhard, Bliźni, przeł. E. Ulińska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2013, s. 248–277.
3. Bishop S., Silent Reading: The Read Voice, „TEXT: Journal of Writing and Writing Courses” 2013, vol. 17, nr 1, s. 1–12.
4. Chion M, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, przeł. K. Szydłowski, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Korporacja Ha!art, Warszawa–Kraków 2012.
5. Ciemiera K., (Nie)zaangażowany głos Innego – „Nie” Konrada Góry, „Wielogłos” 2021, nr 4 (Poezja. Strategie lektury w XXI wieku), s. 129–154.
6. Claire J.St., Literature and Sound, w: The Routledge Companion to Sound Studies, red. M. Bull, London–New York 2019, s. 353–361.
7. Clement T., Distant Listening or Playing Visualisations Pleasantly with the Eyes and Ears, „Digital Studies/le Champ Numérique” 2013, vol. 3, nr 2,
8. Close Listening: Poetry and the Performed Word, red. Ch. Bernstein, Oxford University Press, New York–Oxford, 1998.
9. Connor S., To, co mówię, odchodzi, w: idem, Kulturowa historia brzuchomówstwa, przeł. K. Siudak, Universitas, Kraków 2009, s. 9–50.
10. Crawford K., Following you: Disciplines of Listening in Social Media, „Continuum: Journal of Media & Cultural Studies” 2009, vol. 23, nr 4 (Listening: New Ways of Engaging with Media and Culture), s. 525–535.
11. Dolar M., A Voice and Nothing More, The MIT Press, Cambridge, MA–London.
12. Dolar M., Polityka głosu, przeł. P. Bożek, G. Nowak, „Teksty Drugie” 2015, nr 5 (Audiofilia), s. 238–259.
13. Dolar M., Preface: Is There a Voice in the Text?, w: Sound Effects: The Object Voice in Fiction, red. J. Sacido-Romero, S. Mieszkowski, Brill, Rodopi, Leiden–Boston 2015, s. XI–XX.
14. Droit R.-P., 101 zabaw filozoficznych. Doświadczanie codzienności, przeł. E. Urscheler, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
15. Eidsheim N.S., Meizel K., Introduction: Voice Studies Now, w: The Oxford Handbook of Voice Studies, red. N.S. Eidsheim, K. Meizel, Oxford University Press, New York 2019, s. XIII–XXXIX.
16. Erlmann V., Reason and Resonance: A History of Modern Aurality, Zone Books, New York 2010.
17. Góra K, Nie, Biuro Literackie, Stronie Śląskie–Wrocław 2016.
18. Grehan H., Slow Listening: The Ethics and Politics of Paying Attention, or Shut up and Listen, „Performance Research” 2019, vol. 24, nr 8, s. 53–58.
19. Hejmej A., Skryptoralność. Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, Universitas, Kraków 2022.
20. Hejmej A., W kulturze dźwięku. Słuchanie literatury, „Teksty Drugie” 2015, nr 5 (Audiofilia), s. 88–102.
21. Ihde D., Listening and Voice: Phenomenologies of Sound, State University of New York Press, Albany, NA 2007.
22. Kaczmarski P., Egzaltacja i nowe możliwości, w: idem, Wysoka łączliwość. Szkice o poezji współczesnej, Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław 2018, s. 40–49.
23. Kaczmarski P., Posłowie, w: Sz. Kopyt, wypisy dla klas pracujących, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2017, s. 92–102.
24. Kane B., The Acousmatic Voice, w: idem, Sound Unseen: Acousmatic Sound in Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford–New York 2014, s. 180–226.
25. Kopyt Sz., Kir, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2013.
26. Kramer L., The Sound of Words, w: idem, The Hum of the World: A Philosophy of Listening, University of California Press, Oakland, CA 2019, s. 25–27.
27. Kremer A., The Sound of Modern Polish Poetry: Performance and Recording after World War II, Harvard University Press, Cambridge, MA–London, 2021.
28. Kujawa D., Język na stepie musi być rozmazany szeroko. Miłosz Biedrzycki, w: idem, Pocałunki ludu. Poezja i krytyka po roku 2000, Korporacja Ha!art, Kraków 2021, s. 317–338.
29. Lacan J, Subversion du sujet et dialectique du désir dans l’inconscient freudien, w: idem, Écrits, Seuil, Paris 1966, s. 793–827.
30. MacArthur M.J., Monotony, the Churches of Poetry Reading, and Sound Studies, PMLA 2016, vol. 131, nr 1, s. 38–63.
31. MacArthur M.J., Zellou G., Miller L.M., Beyond Poet Voice: Sampling the (Non-)Performance Styles of 100 American Poets, „Journal of Cultural Analytics” 2018, vol. 3, nr 1, s. 1–72.
32. McLuhan M., Przestrzeń wizualna i akustyczna, przeł. J. Kutyła w: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowo¬czesnej, wybór i red. Ch. Cox, D. Warner, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 95–101.
33. Merleau-Ponty M., Mowa pośrednia i głosy milczenia, przeł. E. Bieńkowska, w: idem, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, wybrał i oprac. S. Cichowicz, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1996, s. 109–184.
34. Merleau-Ponty M., Obecni w słowie, przeł. J. Skoczylas, w: idem, Proza świata. Eseje o mowie, wybrał i wstępem opatrz. S. Cichowicz, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 62–79.
35. Merleau-Ponty M., Słowo i ciało jako ekspresja, przeł. S. Cichowicz, w: idem, Proza świata. Eseje o mowie, wybrał i wstępem opatrz. S. Cichowicz, Czytelnik, Warszawa 1999, s. 80–115.
36. MLB (Biedrzycki M.), Wiosna ludzi, Korporacja Ha!art, Kraków 2022.
37. Noudelmann F., What is an Acousmatic Reading?, „Paragraph” 2018, vol. 41, nr 1 (Soundings and Soundscapes), s. 110–124.
38. Orska J., Muzyka i zaangażowanie, w: Tajne bankiety, red. P. Kaczmarski, M. Koronkiewicz, P. Mackiewicz et al., Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2014, s. 71–83.
39. Puchalska I., Literatura w perspektywie wiedzy o muzyce, w: eadem, Muzyka w okolicznościach lirycznych. Zapisy słuchania muzyki w poezji polskiej XX i XXI wieku, Kraków 2017, s. 17–49.
40. Schaeffer P., Akuzmatyka, przeł. J. Kutyła, w: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wybór i red. Ch. Cox, D. Warner, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 106–112.
41. Schulze H., Sonic Fiction, Bloomsbury Academic, New York–London 2020.
42. Skurtys J., Szczepan Kopyt. „Buch”, w: idem, Wspólny mianownik. Szkice o poezji i krytyce po 2010 roku, Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław 2020, s. 131–137.
43. Snaith A., Introduction, w: Sound and Literature, red. A. Snaith, Cambridge University Press, Cambridge–New York 2020, s. 1–33.
44. Sterne J., Sonic Imaginations, w: The Sound Studies Reader, red. J. Sterne, Routledge, London–New York 2012, s. 1–17.
45. Sterne J., The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press, Durham, NC–London 2003.
46. Sterne J., Urban Media and the Politics of Sound Space, „Open: Cahier on Art and the Public Domain” 2005, nr 9, s. 6–14; https://monoskop.org/images/8/85/Open_9_Sound.pdf.
47. Stewart G., Reading Voices: Literature and the Phonotext, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1990.
48. Stewart S., Sound, w: eadem, Poetry and the Fate of the Senses, The University of Chicago Press, Chicago–London 2002, s. 59–106.
49. The Bloomsbury Handbook of the Anthropology of Sound, red. H. Schulze, Bloomsbury Academic, New York–London 2021.
50. Robinson D., Hungry Listening: Resonant Theory for Indigenous Sound Studies, University of Minnesota Press, Minneapolis, MN–London 2020.
51. Voegelin S., The Political Possibility of Sound: Fragments of Listening, Bloomsbury Academic, New York–London 2019.
52. Weidman A., Voice, w: Keywords in Sound: Towards A Conceptual Lexicon, red. D. Novak, M. Sakakeeny, Duke University Press, Durham–London 2015, s. 232–245.
53. Žižek S., „Che vuoi?”, w: idem, Wzniosły obiekt ideologii, przeł. J. Bator, P. Dybel, wstęp P. Dybel, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 110–159.
0867-0633 ; 10.18318/td.2024.3
Source:IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of the Institute of Literary Research PAS
Projects co-financed by:Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Access: