Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
Celem artykułu jest omówienie wybranych zachowań werbalnych sprzedawców w kontekście polskiego modelu kulturowego, w tym polskiego stylu komunikacyjnego i zasad grzeczności językowej. Zaprezentowane zjawiska językowe wyjaśnia się również poprzez odwołanie się do ogólnych zachodnich tendencji kulturowych bądź też do wzorców kultury angloamerykańskiej. Analiza wykazuje, że zachowania językowe sprzedawców, takie jak skracanie dystansu poprzez używanie nieoficjalnych form zwracania się do adresata czy języka potocznego, a także nadmierne wyrażanie „dobrych uczuć”, zwłaszcza entuzjazmu, oraz chwalenie się, są niezgodne z polskim kodem kulturowym, w tym z zasadami grzeczności językowej i stylu komunikacyjnego. Jedynie naleganie mieści się w obyczajowym modelu zwyczajów werbalnych Polaków. Z kolei ocena aktu komplementowania nie jest jednoznaczna. Na materiał źródłowy składają się zarówno nagrania autentycznych rozmów handlowych, jak i fragmenty zasłyszanych rozmów sprzedawców z klientami oraz wybrane materiały szkoleniowe i poradniki skutecznej sprzedaży.
10.17651/SOCJOLING.34.6 ; oai:rcin.org.pl:164391
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
3 mar 2021
2 mar 2021
183
https://rcin.org.pl./publication/198610
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Polish Cultural Model and Conversation between Salesman and Customer / Pałka, Patrycja | 3 mar 2021 |
Banasiak, Dagmara
Buczyńska-Garewicz, Hanna
Orzeł, Joanna
Gallus, Józef (1860–1945)