Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Archaeologia Polona Vol. 51-52 (2013-2014)
Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
Grave wreaths are regarded as elements of grave equipment and their history dates back to the Antiquity. The constructions of grave wreaths and their symbolic significance have evolved in the space of centuries, together with the changes in beliefs and religions. The last stage of modification was their adoption and transformation by the Christian religion, which initially treated them with reserve, before finally accepting their presence. From the 16th century onwards, wreaths and decorations called ‘grave crowns’ became indispensable elements of funeral ceremonies at children’s, youth and unmarried young persons’ burials. They were bearers of strong symbolic messages and took varied material forms, unfortunately not always clearly readable during archaeological excavations. Besides the artefacts plaited of plants, explorations also reveal elaborate constructions of metal wires, silk textile, glass beads and other materials. The excavations conducted in St. Nicolas’ church in Gniew yielded a number of wreath relics made of textiles and metal, uncovered both in crypt burials and the ones deposited under the church floor. Subjected to detailed analyses, they allow to obtain more information and organise the knowledge about the burial ceremonies and traditions of burying young community representatives, as well as trace the development of various crafts of the past
Biedermann, H. 2001. Leksykon symboli, Warszawa
Cicha, A. 2011. Wieniec (…) został dla mnie upleciony. Pochówki w wiankach z cmentarza przy kościele św. Jakuba w Toruniu. In M. Rybicka (ed.), Obraz struktury społecznej w świetle źródeł archeologicznych w pradziejach i średniowieczu, Rzeszów, 189–197
Chołodowska, E.J. 2009. Wianki z grobów przy kościele św. Jakuba w Toruniu. Charakterystyka i symbolika (badania archeologiczne w 2008 roku), Unpublished MA dissertation, Institute of Archaeology, Nicolaus Copernicus University, Toruń
Chrościcki, J.A. 1974. Pompa funebris. Z dziejów kultury staropolskie, Warszawa
Drążkowska, A. 2005. Wyposażenie XVII- i XVIII-wiecznych grobów dziecięcych zlokalizowanych wewnątrz kościołów. In M. Opęchowski and A. Łazowski (eds), Nekropolie, kirkuty, cmentarze, Materiały konferencyjne, Szczecin, 19–40
Drążkowska, A. 2006. Wianki wydobyte z krypty grobowej w kościele p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu, Rocznik Toruński 33, 209–217
Drążkowska, A. 2007. Kwiaty i wianki elementem wyposażenia grobowego osiemnastowiecznych pochówków na podstawie znalezisk z kościoła św. Jana i z kościoła św. Trójcy w Gdańsku. In G. Nawrolska (ed.), XV Sesja Pomorzoznawcza, Elbląg, 491–496
Fischer, A. 1921. Zwyczaje pogrzebowe ludu polskiego, Lwów
Grupa, M. 2005. Ubiór mieszczan i szlachty z XVI–XVIII w. z kościoła p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu, Toruń
Grupa, M., Krajewska, M., Majorek, M. and Kozłowski, T. 2013. The influence of trade contacts on grave equipment of Gniew community in 14th–18th century, Geology, Geophysics and Environment 39 (2), 133–142
Kizik, E. 1998. Śmierć w mieście hanzeatyckim w XVI–XVIII w. Studium z nowożytnej kultury funeralnej, Gdańsk
Kopaliński, W. 2006. Słownik symboli, Warszawa
Kosmas, M. 1968. Kronika Czechów, Warszawa
Labuda, A. 1983. Liturgia pogrzebu w Polsce do wydania Rytuału Piotrowskiego, Textus et Studia 14, Warszawa
Lauffer, O. 1916. Der volkskundliche Gebrauch der Totenkronen in Deutschland, Zeitschrift für Volkskunde 26, 225–246
Lippok, J. and Müller-Pfeifruck, S. 2009. ‚Die Krone habt ihr mir bereit‘. Totenkronen als Gegenstand interdisziplinärer Forschungen, Ethnographisch-Archäologische Zeitschrift 50 (1–2), 269–293
Lippok, J. 2011. Corona Funebris. Zur Problematik neuzeitlicher Totenkronen ausarchäologischer Sicht, Mitteilungen der Deutschen Gesellschaf für Archäologie des Mittelalters und der Neuzeit 23 (1), 113–124
Majorek, M. and Grupa, D. 2013. Malowane czy obijane – oznaka mody czy potrzeby na przykładzie trumien z krypt kościoła w Szczuczynie. In M. Grupa and T. Dudziński (eds), Tajemnice szczuczyńskich krypt, Grajewo, 69–81
Petrycka, A. 2003. Umrzeć w wianku. Próba interpretacji pochówków z wiankami, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 51 (1), 17–26
Romanowska, L. 2007. Pochówki nowożytne z kościoła p.w Najświętszej Marii Panny w Toruniu (badania z lat 1982–83), Unpublished MA dissertation, Institute of Archaeology, Nicolaus Copernicus University, Toruń
oai:rcin.org.pl:87111 ; 0066-5924
IAiE PAN, call no. P 357 ; IAiE PAN, call no. P 358 ; IAiE PAN, call no. P 356 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Aug 2, 2023
Dec 5, 2019
210
https://rcin.org.pl./publication/86426
Edition name | Date |
---|---|
Nowak, Marcin, 2016, Grave wreaths in archaeological research | Aug 2, 2023 |
Jurczuk, I. (draftswoman - drawing No. 1, 3,4)
Majorek, Magdalena
Żak, Jan (1923–1990)