Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
Artykuł ma na celu przybliżenie, w jaki sposób pokolenie Internetu w żywej mowie nowego medium, w wirtualnej komunikacji korzysta z zasobu frazeologicznego o mitologicznej proweniencji (grecko-rzymskiej). Analiza materiału badawczego pozyskanego z wpisów na forach i w grupach dyskusyjnych, oparta na typologii innowacji frazeologicznych Stanisława Bąby, pokazuje, że internauci w codziennych rozmowach sięgają po książkowe mitologizmy frazeologiczne i śmiało je modyfikują: zmieniają ich strukturę i łączliwość składniową. U podstaw tych działań może leżeć kilka czynników, m.in. poziom współczesnej kompetencji kulturowej i językowej czynnych użytkowników Internetu, naśladowanie wzorców mownych płynących z mediów, świadome nawiązanie do tradycji i zabawa z nią, a także specyfika internetowej komunikacji językowej i warunkowana przez nią jakość polszczyzny.
10.17651/SOCJOLING.34.8 ; oai:rcin.org.pl:164399
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
3 mar 2021
2 mar 2021
58
https://rcin.org.pl./publication/198659
Puda-Blokesz, Magdalena
Janc, Krzysztof Ilnicki, Dariusz
Janc, Krzysztof
Instytut Badań Literackich
Wójtowicz, Aleksandra
Koza, Michał
Koza, Michał
Maryl, Maciej