Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Kołsut, Bartłomiej : Autor ; Gadziński, Jędrzej : Autor ; Stryjakiewicz, Tadeusz : Autor
Przegląd Geograficzny T. 92 z. 2 (2020)
Celem artykułu jest identyfikacja ułomności statystyki opisującej wielkość i strukturę parku samochodów osobowych w Polsce, a także sformułowanie konsekwencji tych ułomności dla badań geograficznych. Ułomności, które poddano szczegółowej analizie, podzielono na trzy grupy: 1) „martwe dusze”, czyli zawyżanie liczby pojazdów poprzez pozostawanie w ewidencji samochodów od dawna nieporuszających się po drogach, 2) „auta z kratką”, czyli zaniżanie liczby samochodów osobowych i zawyżanie liczby samochodów ciężarowych w związku z masowym zjawiskiem rejestrowania aut osobowych z homologacją ciężarową oraz 3) auta firmowe, czyli zawyżanie liczby pojazdów w miastach będących siedzibami firm leasingowych i dużych przedsiębiorstw posiadających samochody służbowe. W artykule określono skalę przeszacowania wielkości wskaźnika motoryzacji w Polsce, a także obszary (traktując powiaty jako podstawowe jednostki przestrzenne), na których to przeszacowanie przyjmuje najwyższe wartości.
Baltas G., Saridakis C., 2013, An empirical investigation of the impact of behavioural and psychographic consumer characteristics on car preferences: An integrated model of car type choice, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 54, s. 92-110. https://doi.org/10.1016/j.tra.2013.07.007
Bankier, 2018, Polacy jednym z najbardziej zmotoryzowanych narodów w Unii Europejskiej, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-jednym-z-najbardziej-zmotoryzowanych-narodow-w-UniiEuropejskiej-7601441.html (30.08.2019).
Bienias T., 1999, Zapomniana baza, Gazeta Wyborcza, wydanie z 3.09.1999, Dział Kraj, s. 8.
Burzyński L., Bienias T., 1999, Baza nieczynna z powodu, że nie działa, Gazeta Wyborcza, wydanie z 7.07.1999, Tematy Dnia, s. 2.
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Wykonanie i wdrożenie oraz obsługa eksploatacyjna i rozwój systemu informatycznego, 2003, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Departament Rejestrów Państwowych.
Dargay J., Gately D., Sommer M., 2007, Vehicle ownership and income growth, worldwide: 1960-2030, The Energy Journal, 28, 4, s. 143-170. https://doi.org/10.5547/ISSN0195-6574-EJ-Vol28-No4-7
de Jong G.D., Fox J., Daly A., Pieters M., Smit R., 2004, Comparison of car ownership models, Transport Reviews, 24, 4, s. 379-408. https://doi.org/10.1080/0144164032000138733
European Commission, 2018, EU Transport in figures - statistical pocketbook 2018, Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/52f721ed-c6b8-11e8-9424-01aa75ed71a1 (30.08.2019).
Forsal, 2017, Najbardziej zmotoryzowane państwa w UE. Jesteśmy wysoko w rankingu, ale jeździmy złomem, https://forsal.pl/artykuly/1053926,najbardziej-zmotoryzowane-panstwa-w-ue-wskaznik-motoryzacji-polska-europa.html (30.08.2019).
Komornicki T., 2006, Regionalne zróżnicowanie poziomu motoryzacji w świetle danych GUS - ocena krytyczna, [w:] T. Komornicki, Z. Podgórski (red.), Idee i praktyczny uniwersalizm w geografii, Dokumentacja Geograficzna, 33, IGiPZ PAN, s. 129-133.
Komornicki T., 2008, Changes of car ownership and daily mobility in selected Polish cities, Geografický Časopis, 60, 4, s. 339-362.
Komornicki T., 2011, Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, Prace Geograficzne, 227, IGiPZ PAN, Warszawa.
Kublik A., 2005, CEPIK częściowo nieświeży, Gazeta Wyborcza, wydanie z 29.11.2005, Dział Gospodarka, s. 30.
Kublik A., 2013, CEPIK na CEBIT, Gazeta Wyborcza, wydanie z 7.03.2013, Dział Gospodarka, s. 21.
Kublik A., 2013, Auta zombi w CEPiK, Gazeta Wyborcza, wydanie z 12.10.2013, Dział Gospodarka, s. 8.
Lansley G., 2016, Cars and socio-economics: understanding neighbourhood variations in car characteristics from administrative data, Regional Studies, Regional Science, 3, 1, s. 264-285. https://doi.org/10.1080/21681376.2016.1177466
Menes M., 2018, Rozwój motoryzacji indywidualnej w Polsce w latach 1990-2015, Przegląd Komunikacyjny, 73, s. 14-25. https://doi.org/10.35117/A_ENG_18_04_03
Ministerstwo Cyfryzacji, 2018, Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów (Dz. U. z 2018 r. poz. 1049).
Pacholski A., 2018, W Warszawie niemal trzy razy więcej aut na 1000 mieszkańców niż w Nowym Jorku. Auta pożerają polskie miasta, https://oko.press/w-zielonej-gorze-dwa-razy-wiecej-aut-na-1000-mieszkancow-niz-w-nowym-jorku-auta-pozeraja-polskie-miasta/(30.08.2019).
Samcik M., 2005, Bezprawny CEPiK?, Gazeta Wyborcza, wydanie z 13.01.2005, Dział Kraj, s. 6.
Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), 2013, Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, https://www.gov.pl/documents/905843/1047987/Strategia_Rozwoju_Transportu_do_2020_roku.pdf/ead3114a-aac7-3cdd-c71d-7f88267ce596 (30.08.2019).
Thiel C., Schmidt J., van Zyl A., Schmid E., 2014, Cost and well-to-wheel implications of the vehicle fleet CO2 emission regulation in the European Union, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 63, s. 25-42. https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.02.018
Whelan G., 2007, Modelling car ownership in Great Britain, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 41, 3, s. 205-219. https://doi.org/10.1016/j.tra.2006.09.013
Rozmiar pliku 4,1 MB ; application/octet-stream
oai:rcin.org.pl:132014 ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2020.2.4
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Jul 5, 2021
Jul 10, 2020
1947
https://rcin.org.pl./publication/162483
Stryjakiewicz, Tadeusz Kołsut, Bartłomiej Doszczeczko, Bartosz Dyba, Wojciech Kisiała, Wojciech Kudłak, Robert Wojtyra, Bartosz
Banach, Anna Kozakiewicz, Anna Kozakiewicz, Michał Liro, Anna
Rosik, Piotr
Borkowska, A. Konopko, A.
Litwiński, Robert