• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Ułomności statystyki motoryzacji w Polsce i ich konsekwencje dla badań geograficznych = Shortcomings of Poland’s motorisation statistics, and their implications for geographical research

Subtitle:

Przegląd Geograficzny T. 92 z. 2 (2020)

Publisher:

IGiPZ PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

24 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

Celem artykułu jest identyfikacja ułomności statystyki opisującej wielkość i strukturę parku samochodów osobowych w Polsce, a także sformułowanie konsekwencji tych ułomności dla badań geograficznych. Ułomności, które poddano szczegółowej analizie, podzielono na trzy grupy: 1) „martwe dusze”, czyli zawyżanie liczby pojazdów poprzez pozostawanie w ewidencji samochodów od dawna nieporuszających się po drogach, 2) „auta z kratką”, czyli zaniżanie liczby samochodów osobowych i zawyżanie liczby samochodów ciężarowych w związku z masowym zjawiskiem rejestrowania aut osobowych z homologacją ciężarową oraz 3) auta firmowe, czyli zawyżanie liczby pojazdów w miastach będących siedzibami firm leasingowych i dużych przedsiębiorstw posiadających samochody służbowe. W artykule określono skalę przeszacowania wielkości wskaźnika motoryzacji w Polsce, a także obszary (traktując powiaty jako podstawowe jednostki przestrzenne), na których to przeszacowanie przyjmuje najwyższe wartości.

References:

Baltas G., Saridakis C., 2013, An empirical investigation of the impact of behavioural and psychographic consumer characteristics on car preferences: An integrated model of car type choice, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 54, s. 92-110. https://doi.org/10.1016/j.tra.2013.07.007
Bankier, 2018, Polacy jednym z najbardziej zmotoryzowanych narodów w Unii Europejskiej, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-jednym-z-najbardziej-zmotoryzowanych-narodow-w-UniiEuropejskiej-7601441.html (30.08.2019).
Bienias T., 1999, Zapomniana baza, Gazeta Wyborcza, wydanie z 3.09.1999, Dział Kraj, s. 8.
Burzyński L., Bienias T., 1999, Baza nieczynna z powodu, że nie działa, Gazeta Wyborcza, wydanie z 7.07.1999, Tematy Dnia, s. 2.
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Wykonanie i wdrożenie oraz obsługa eksploatacyjna i rozwój systemu informatycznego, 2003, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Departament Rejestrów Państwowych.
Dargay J., Gately D., Sommer M., 2007, Vehicle ownership and income growth, worldwide: 1960-2030, The Energy Journal, 28, 4, s. 143-170. https://doi.org/10.5547/ISSN0195-6574-EJ-Vol28-No4-7
de Jong G.D., Fox J., Daly A., Pieters M., Smit R., 2004, Comparison of car ownership models, Transport Reviews, 24, 4, s. 379-408. https://doi.org/10.1080/0144164032000138733
European Commission, 2018, EU Transport in figures - statistical pocketbook 2018, Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/52f721ed-c6b8-11e8-9424-01aa75ed71a1 (30.08.2019).
Forsal, 2017, Najbardziej zmotoryzowane państwa w UE. Jesteśmy wysoko w rankingu, ale jeździmy złomem, https://forsal.pl/artykuly/1053926,najbardziej-zmotoryzowane-panstwa-w-ue-wskaznik-motoryzacji-polska-europa.html (30.08.2019).
Komornicki T., 2006, Regionalne zróżnicowanie poziomu motoryzacji w świetle danych GUS - ocena krytyczna, [w:] T. Komornicki, Z. Podgórski (red.), Idee i praktyczny uniwersalizm w geografii, Dokumentacja Geograficzna, 33, IGiPZ PAN, s. 129-133.
Komornicki T., 2008, Changes of car ownership and daily mobility in selected Polish cities, Geografický Časopis, 60, 4, s. 339-362.
Komornicki T., 2011, Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, Prace Geograficzne, 227, IGiPZ PAN, Warszawa.
Kublik A., 2005, CEPIK częściowo nieświeży, Gazeta Wyborcza, wydanie z 29.11.2005, Dział Gospodarka, s. 30.
Kublik A., 2013, CEPIK na CEBIT, Gazeta Wyborcza, wydanie z 7.03.2013, Dział Gospodarka, s. 21.
Kublik A., 2013, Auta zombi w CEPiK, Gazeta Wyborcza, wydanie z 12.10.2013, Dział Gospodarka, s. 8.
Lansley G., 2016, Cars and socio-economics: understanding neighbourhood variations in car characteristics from administrative data, Regional Studies, Regional Science, 3, 1, s. 264-285. https://doi.org/10.1080/21681376.2016.1177466
Menes M., 2018, Rozwój motoryzacji indywidualnej w Polsce w latach 1990-2015, Przegląd Komunikacyjny, 73, s. 14-25. https://doi.org/10.35117/A_ENG_18_04_03
Ministerstwo Cyfryzacji, 2018, Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów (Dz. U. z 2018 r. poz. 1049).
Pacholski A., 2018, W Warszawie niemal trzy razy więcej aut na 1000 mieszkańców niż w Nowym Jorku. Auta pożerają polskie miasta, https://oko.press/w-zielonej-gorze-dwa-razy-wiecej-aut-na-1000-mieszkancow-niz-w-nowym-jorku-auta-pozeraja-polskie-miasta/(30.08.2019).
Samcik M., 2005, Bezprawny CEPiK?, Gazeta Wyborcza, wydanie z 13.01.2005, Dział Kraj, s. 6.
Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), 2013, Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, https://www.gov.pl/documents/905843/1047987/Strategia_Rozwoju_Transportu_do_2020_roku.pdf/ead3114a-aac7-3cdd-c71d-7f88267ce596 (30.08.2019).
Thiel C., Schmidt J., van Zyl A., Schmid E., 2014, Cost and well-to-wheel implications of the vehicle fleet CO2 emission regulation in the European Union, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 63, s. 25-42. https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.02.018
Whelan G., 2007, Modelling car ownership in Great Britain, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 41, 3, s. 205-219. https://doi.org/10.1016/j.tra.2006.09.013

Relation:

Przegląd Geograficzny

Volume:

92

Issue:

2

Start page:

227

End page:

245

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

Rozmiar pliku 4,1 MB ; application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:132014 ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2020.2.4

Source:

CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Projects co-financed by:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information