Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Kołsut, Bartłomiej : Autor ; Gadziński, Jędrzej : Autor ; Stryjakiewicz, Tadeusz : Autor
Przegląd Geograficzny T. 92 z. 2 (2020)
Reports from the European Commission (e.g. European Commission, 2018) show a relatively high level of motorisation in Poland (leaving the country ranked 6th among EU Member States). The number of cars per 1000 inhabitants is higher here than in any other of the formerly-communist countries acceding to the EU in or after 2004. Unfortunately, however, this situation inter alia reflects twisted statistics on motorisation that do not therefore offer a full or proper reflection of the real situation on the Polish car market. This article has devoted itself to the analysis of shortcomings characterising three groups of motorisation statistics relating to: 1. the cars known as “dead souls” (end-of-life vehicles) – whose numbers are overstated (by perhaps 6 million cars – or 26% of the entire total), given the retention on the register of those that have not been on the road for a long time, 2. “cars with a grille” – part of a Poland-specific phenomenon that results in understatement of numbers of cars and overstatement of numbers of goods vehicles (to the tune of perhaps 750,000), given people’s efforts to ensure that personal cars are approved for registration as commercial vehicles, 3. company cars, given overstatement (equal to perhaps 1.5 million) of numbers of vehicles in cities due to the presence of leasing companies and large enterprises operating company cars. The spatial distribution across the country of cars in the above–mentioned groups is very uneven and does much to influence spatial patterns relating to Poland’s motorisation rate (s). Overall, motorisation is much overestimated in large cities (e.g. Warsaw, Poznań, Katowice and Wrocław), while being underestimated in rural areas (especially in SE Poland). A crucial achievement of our analysis involves correction of official European statistics in this regard. The discrepancies characterising the statistics have the clear spatial distribution presented in Fig. 6. In its last section, this article then attempts to determine the consequences of such twisting of the motorisation statistics where both geographical research and decision-making are concerned.
Baltas G., Saridakis C., 2013, An empirical investigation of the impact of behavioural and psychographic consumer characteristics on car preferences: An integrated model of car type choice, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 54, s. 92-110. https://doi.org/10.1016/j.tra.2013.07.007
Bankier, 2018, Polacy jednym z najbardziej zmotoryzowanych narodów w Unii Europejskiej, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-jednym-z-najbardziej-zmotoryzowanych-narodow-w-UniiEuropejskiej-7601441.html (30.08.2019).
Bienias T., 1999, Zapomniana baza, Gazeta Wyborcza, wydanie z 3.09.1999, Dział Kraj, s. 8.
Burzyński L., Bienias T., 1999, Baza nieczynna z powodu, że nie działa, Gazeta Wyborcza, wydanie z 7.07.1999, Tematy Dnia, s. 2.
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Wykonanie i wdrożenie oraz obsługa eksploatacyjna i rozwój systemu informatycznego, 2003, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Departament Rejestrów Państwowych.
Dargay J., Gately D., Sommer M., 2007, Vehicle ownership and income growth, worldwide: 1960-2030, The Energy Journal, 28, 4, s. 143-170. https://doi.org/10.5547/ISSN0195-6574-EJ-Vol28-No4-7
de Jong G.D., Fox J., Daly A., Pieters M., Smit R., 2004, Comparison of car ownership models, Transport Reviews, 24, 4, s. 379-408. https://doi.org/10.1080/0144164032000138733
European Commission, 2018, EU Transport in figures - statistical pocketbook 2018, Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/52f721ed-c6b8-11e8-9424-01aa75ed71a1 (30.08.2019).
Forsal, 2017, Najbardziej zmotoryzowane państwa w UE. Jesteśmy wysoko w rankingu, ale jeździmy złomem, https://forsal.pl/artykuly/1053926,najbardziej-zmotoryzowane-panstwa-w-ue-wskaznik-motoryzacji-polska-europa.html (30.08.2019).
Komornicki T., 2006, Regionalne zróżnicowanie poziomu motoryzacji w świetle danych GUS - ocena krytyczna, [w:] T. Komornicki, Z. Podgórski (red.), Idee i praktyczny uniwersalizm w geografii, Dokumentacja Geograficzna, 33, IGiPZ PAN, s. 129-133.
Komornicki T., 2008, Changes of car ownership and daily mobility in selected Polish cities, Geografický Časopis, 60, 4, s. 339-362.
Komornicki T., 2011, Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, Prace Geograficzne, 227, IGiPZ PAN, Warszawa.
Kublik A., 2005, CEPIK częściowo nieświeży, Gazeta Wyborcza, wydanie z 29.11.2005, Dział Gospodarka, s. 30.
Kublik A., 2013, CEPIK na CEBIT, Gazeta Wyborcza, wydanie z 7.03.2013, Dział Gospodarka, s. 21.
Kublik A., 2013, Auta zombi w CEPiK, Gazeta Wyborcza, wydanie z 12.10.2013, Dział Gospodarka, s. 8.
Lansley G., 2016, Cars and socio-economics: understanding neighbourhood variations in car characteristics from administrative data, Regional Studies, Regional Science, 3, 1, s. 264-285. https://doi.org/10.1080/21681376.2016.1177466
Menes M., 2018, Rozwój motoryzacji indywidualnej w Polsce w latach 1990-2015, Przegląd Komunikacyjny, 73, s. 14-25. https://doi.org/10.35117/A_ENG_18_04_03
Ministerstwo Cyfryzacji, 2018, Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów (Dz. U. z 2018 r. poz. 1049).
Pacholski A., 2018, W Warszawie niemal trzy razy więcej aut na 1000 mieszkańców niż w Nowym Jorku. Auta pożerają polskie miasta, https://oko.press/w-zielonej-gorze-dwa-razy-wiecej-aut-na-1000-mieszkancow-niz-w-nowym-jorku-auta-pozeraja-polskie-miasta/(30.08.2019).
Samcik M., 2005, Bezprawny CEPiK?, Gazeta Wyborcza, wydanie z 13.01.2005, Dział Kraj, s. 6.
Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), 2013, Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, https://www.gov.pl/documents/905843/1047987/Strategia_Rozwoju_Transportu_do_2020_roku.pdf/ead3114a-aac7-3cdd-c71d-7f88267ce596 (30.08.2019).
Thiel C., Schmidt J., van Zyl A., Schmid E., 2014, Cost and well-to-wheel implications of the vehicle fleet CO2 emission regulation in the European Union, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 63, s. 25-42. https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.02.018
Whelan G., 2007, Modelling car ownership in Great Britain, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 41, 3, s. 205-219. https://doi.org/10.1016/j.tra.2006.09.013
File size 4,1 MB ; application/octet-stream
oai:rcin.org.pl:132014 ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2020.2.4
CBGiOS. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link
Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Institute of Geography and Spatial Organization of the Polish Academy of Sciences
Jul 5, 2021
Jul 10, 2020
1947
https://rcin.org.pl./publication/162483
Stryjakiewicz, Tadeusz Kołsut, Bartłomiej Doszczeczko, Bartosz Dyba, Wojciech Kisiała, Wojciech Kudłak, Robert Wojtyra, Bartosz
Banach, Anna Kozakiewicz, Anna Kozakiewicz, Michał Liro, Anna
Rosik, Piotr
Borkowska, A. Konopko, A.
Litwiński, Robert