RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Vera historia „Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka

Creator:

Wojtowicz, Witold ORCID

Date issued/created:

2024

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Pamiętnik Literacki: Z. 1 (2024)

Publisher:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Description:

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury ; Streszcz. ang.

References:

1. M. Adamczyk, Rozważania nad poetyką misterium. „Pamiętnik Literacki” 1972, z. 3, s. 143-162.
2. J. Bedyniak, Prawda objawiona – prawda przedstawiona. O strukturze świata poetyckiego i idei reprezentacji literackiej w „Historyi o Zmartwychwstaniu Pańskim”. W zb.: Wokół Mikołaja z Wilkowiecka. Analizy i porównania. Red. A. Dąbrówka, W. Wojtowicz. Warszawa 2021, s. 191-219.
3. R. Bergmann, S. Stricker, Zur Terminologie und Wortgeschichte des Geistlichen Spiels. W zb.: Mittelalterliches Schauspiel. Festschrift für Hansjürgen Linke zum 65. Geburtstag. Hrsg. U. Mehler, A. H. Touber. Amsterdam 1994.
4. P. Bondaruk, „Nad »Pismo Święte« przyczyniać”. Kontekst teologiczny sceny zstąpienia do piekieł w „Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka. „Meluzyna” 2014, z. 1, s. 7-19. DOI
5. A. Boureau, La Légende dorée. Le système narratif de Jacques de Voragine. Paris 1984.
6. Ph. Buc, Pułapki rytuału. Między wczesnośredniowiecznymi tekstami a teorią nauk społecznych. Przekł., red. nauk. M. Tomaszek. Warszawa 2011.
7. A. N. Cizek, Imitatio et tractatio. Die literarisch-rhetorischen Grundlagen der Nachahmung in Antike und Mittelalter. Tübingen 1994. DOI
8. J. Coleman, Ancient and Medieval Memories: Studies in the Reconstruction of the Past. Cambridge 1992. DOI
9. E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Przeł., oprac. A. Borowski. Kraków 1997.
10. A. Dąbrówka, Teatr i sacrum w średniowieczu. Religia, cywilizacja, estetyka. Wrocław 2001.
11. A. Dąbrówka, Trwanie onego czasu. Anamneza w średniowiecznych przedstawieniach dramatycznych. W zb.: Mediewistyka literacka w Polsce. Red. T. Michałowska. Warszawa 2003, s. 158-180.
12. A. Eckmann, Problem estetyczny i moralny teatru w pismach św. Augustyna. „Roczniki Kulturoznawcze” t. 1 (2010), s. 135-146.
13. J. Eming, Simultaneität und Verdoppelung. Motivationsstrukturen im geistlichen Spiel. W zb.: Transformationen des Religiösen. Performativität und Textualität im geistlichen Spiel. Hrsg. I. Kasten, E. Fischer-Lichte. Berlin 2007.
14. E. Fischer-Lichte, Performatywność. Wprowadzenie. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Kraków 2018.
15. D. Freise, Geistliche Spiele in der Stadt des ausgehenden Mittelalters: Frankfurt – Friedberg – Alsfeld. Göttingen 2002.
16. H. Fromm, Die mittelalterlichen Eneasromane und die Poetik des ordo narrandi. W zb.: Erzählungen in Erzählungen. Phänomene der Narration in Mittelalter und Früher Neuzeit. Hrsg. H. Haferland, M. Mecklenburg. München 1996.
17. Z. Izydorczyk, The Bohemian Redaction of the „Evangelium Nicodemi” in Medieval Slavic Vernaculars. „Studia Ceranea” t. 4 (2014). DOI
18. Z. Izydorczyk, The „Cura Sanitatis Tiberii” a Century after Ernst von Dobschütz”. „Convivium” t. 3 (2017). DOI
19. Z. Izydorczyk, The „Evangelium Nicodemi” in the Latin Middle Ages. W zb.: The Medieval Gospel of Nicodemus: Texts, Intertexts, and Contexts in Western Europe. Ed. Z. Izydorczyk. Tempe 1997.
20. J. Janota, Repraesentatio peccatorum. Zu Absicht und Wirkung der spätmittelalterlichen Passionsspielaufführungen. „Zeitschrift für deutsches Altertum und deutsche Literatur” 2008, z. 4. DOI
21. H. Jürgens, Pompa Diaboli. Die lateinischen Kirchenväter und das antike Theater. Stuttgart 1972.
22. P. Kencki, „Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” i „Stary Testament”. „Pamiętnik Teatralny” 2007, z. 1/2, s. 5-20.
23. P. Kencki, Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu (1545–1625). Warszawa 2012.
24. J. Knapp, „Historie” in Mittelalter und früher Neuzeit. Begriffs- und gattungsgeschichtliche Untersuchungen im interdisziplinären Kontext. Baden-Baden 1984.
25. M. Korolko, Klejnot swobodnego sumienia. Polemika wokół konfederacji warszawskiej w latach 1573–1658. Warszawa 1974.
26. R. Koselleck, O historyczno-politycznej semantyce przeciwstawnych pojęć asymetrycznych. W: Semantyka historyczna. Wybór, oprac. H. Orłowski. Przeł. W. Kunicki. Wyd. 2. Poznań 2012.
27. J. Kowzan, Apokryficzność chrystofanii w IV części „Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” i ich wpływ na potencjał dramaturgiczny misterium rekapitulacyjnego w kontekście kontrreformacyjnym. W zb.: Wokół Mikołaja z Wilkowiecka. Analizy i porównania. Red. A. Dąbrówka, W. Wojtowicz. Warszawa 2021, s. 249-269.
28. J. Kowzan, „Zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał”? Glosa do „Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim”. „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 3, s. 173-178.
29. A. Kruczyński, Średniowiecze o komedii. Warszawa 1998.
30. E. Kunstein, Die Höllenfahrtsszene im geistlichen Spiel des deutschen Mittelalters. Ein Beitrag zur mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Frömmigkeitsgeschichte. Köln 1972.
31. A. Ledzińska, Gramatyka wobec sztuk wyzwolonych w pismach Izydora z Sewilli. Origo et fundamentum liberalium litterarum. Kraków 2014.
32. J. Lewański, Dramat i teatr średniowiecza i renesansu w Polsce. Warszawa 1981.
33. M. Luther, Werke. Weimarer Ausgabe (WA). T. 2. Weimar 1884.
34. M. Luther, Werke. Weimarer Ausgabe (WA). T. 30, cz. 2. Weimar 1909.
35. J. T. Maciuszko, Mikołaj Rej – zapomniany teolog ewangelicki z XVI w. Warszawa 2002.
36. K. Meller, „Noc przeszła, a dzień się przybliżył”. Studia o polskim piśmiennictwie reformacyjnym XVI wieku. Poznań 2004.
37. W. Mezger, „Quem quaeritis – wen suchen ihr hie?” Zur Dynamik der Volkskultur im Mittelalter am Beispiel des liturgischen Dramas. W zb.: Modernes Mittelalter. Neue Bilder einer populären Epoche. Hrsg. J. Heinzle. Frankfurt am Main – Leipzig 1994.
38. W. Michael, Luther and the Religious Drama. „Daphnis” t. 7 (1978).
39. T. Michałowska, Między poezją a wymową. Konwencje i tradycje staropolskiej prozy nowelistycznej. Wrocław 1970.
40. Mikołaj z Wilkowiecka, Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim. Oprac. J. Okoń. Wrocław–Warszawa 2004.
41. Mikołaj z Wilkowiecka. Bibliografia osobowa za lata 1538–2020. Oprac. J. Bedyniak. W zb.: Wokół Mikołaja z Wilkowiecka. Analizy i porównania. Red. A. Dąbrówka, W. Wojtowicz. Warszawa 2021, s. 337-379.
42. B. Nadolski, Liturgika. T. 3: Sakramenty, sakramentalia, błogosławieństwa. Wyd. 2, uzup. Poznań 2012.
43. J. Okoń, „Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” na tle misterium rezurekcyjnego. W zb.: Dramat i teatr religijny w Polsce. Red. I. Sławińska, W. Kaczmarek. Lublin 1991, s. 57-71.
44. W. Osiander, Die Reformation in Franken. Andreas Osiander und die fränkische Reformatoren. Gunzenshausen 2008.
45. Ch. Petersen, Der Descensus in theologischer Deutung und die Höllenfahrtsszenen in mittelhochdeutschen Osterspielen. München 1994.
46. Ch. Petersen, Ritualisierte und literarisierte Ästhetik. Transformationsleistungen des performativen Dreischritts im geistlichen Spiel. W zb.: Ambivalenzen des geistlichen Spiels. Revisionen von Texten und Methoden. Hrsg. J. Bockmann, R. Toepfer. Göttingen 2018. DOI
47. P.-H. Poirie, Gnostic Sources and the Prehistory of the Descensus ad Inferos. „Apocrypha” t. 21 (2011). DOI
48. K. Ridder, Erlösendes Lachen. Götterkomik – Teufelskomik – Endzeitkomik. W zb.: Ritual und Inszenierung. Geistliches und weltliches Drama des Mittelalters und der Frühen Neuzeit. Hrsg. H.-J. Ziegeler. Tübingen 2004. DOI
49. M. Schulz, Die Eigenbezeichnungen des mittelalterlichen deutschsprachigen geistlichen Spiels. Heidelberg 1998.
50. U. Schulze, Geistliche Spiele im Mittelalter und in der Frühen Neuzeit. Von der liturgischen Feier zum geistlichen Schauspiel. Eine Einführung. Berlin 2012.
51. U. Schulze, Schmerz und Heiligkeit. Zur Performanz von Passio und Compassio in ausgewählten Passionsspieltexten (Mittelrheinisches, Frankfurter, Donaueschinger Spiel). W zb.: Forschungen zur deutschen Literatur des Spätmittelalters. Festschrift für Johannes Janota. Hrsg. H. Brunner, W. Williams-Krapp. Tübingen 2003.
52. P. Skarga, Upominanie do ewanyelikow y do wszystkich spolem nie katholikow [...]. Kraków 1592.
53. Sowiźrzał krotochwilny i śmieszny. Krytyczna edycja staropolskiego przekładu „Ulenspiegla”. Wyd. R. Grześkowiak, E. Kizik. Gdańsk 2005.
54. P. Stępień, Compassio Christi? O figliku Mikołaja Reja „Baba, co w Pasyją płakała”. „Prace Filologiczne” t. 59(2010), s. 35-53.
55. P. Stępień, Śmiech w czasach ostatecznych. Tematyka religijna w „Figlikach” Mikołaja Reja. Warszawa 2013.
56. Średniowieczne gatunki dramatyczno-teatralne. Red. M. R. Mayenowa. Z. 3: Misterium. Oprac. J. Lewański. Wrocław 1969.
57. A. Toepel, Die Höllenfahrt Christi. Zur Entstehung eines theologischen Motivs. W zb.: Sehnsucht nach der Hölle? Höllen- und Unterweltsvorstellungen in Orient und Okzident. Hrsg. J. Tubach, W. Klein, A. Drost-Abgarjan, S. Vashalomidze. Wiesbaden 2012.
58. R. Toepfer, Frühneuzeitliche Wende auf der Frankfurter Bühne? Das Frankfurter Passionsspiel und Paul Rebhuns „Susanna” zwischen Theater und Kult. W zb.: Frankfurt im Schnittpunkt der Diskurse: Strategien und Institutionen literarischer Kommunikation im späten Mittelalter und in der frühen Neuzeit. Hrsg. R. Seidel, R. Toepfer. Frankfurt am Main 2010.
59. H. R. Velten, Kontrastmedium – Lachritual – Profanierung. Zur Bewertung der Komik im Krämerspiel. W zb.: Ambivalenzen des geistlichen Spiels. Revisionen von Texten und Methoden. Hrsg. J. Bockmann, R. Toepfer. Göttingen 2018.
60. H. R. Velten, Scurrilitas. Das Lachen, die Komik und der Körper in Literatur und Kultur des Spätmittelalters und der Frühen Neuzeit. Tübingen 2017.
61. B. K. Vollmann, Lateinisches Schauspiel des Spätmittelalters? W zb.: Ritual und Inszenierung. Geistliches und weltliches Drama des Mittelalters und der Frühen Neuzeit. Hrsg. H.-J. Ziegeler. Tübingen 2004. DOI
62. R. Warning, Funktion und Struktur. Die Ambivalenzen des geistlichen Spiels. München 1974.
63. W. Weismann, Kirche und Schauspiele. Die Schauspiele im Urteil der lateinischen Kirchenväter unter besonderer Berücksichtigung von Augustin. Würzburg 1972.
64. S. Windakiewicz, Teatr ludowy w Polsce. Kraków 1902.
65. W. Wojtowicz, Aspekty performatywne a prawda przedstawienia w „Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka. W zb.: Wokół Mikołaja z Wilkowiecka. Analizy i porównania. Red. A. Dąbrówka, W. Wojtowicz. Warszawa 2021, s. 221-247.
66. W. Wojtowicz, „Okrutny żal”. „Figliki” Mikołaja Reja a dramatyzacje liturgiczne. „Teksty Drugie” 2019, nr 2, s. 171-186. DOI
67. G. Wolf, Inszenierte Wirklichkeit und literarisierte Aufführung. Bedingungen und Funktion der „performance” in Spiel- und Chroniktexten des Spätmittelalters. W zb.: „Aufführung” und „Schrift” in Mittelalter und früher Neuzeit. Hrsg. J.-D. Müller. Stuttgart 1996. DOI
68. J. Woźniak, Inscenizacje staropolskiego dramatu religijnego. Lublin 2010.
69. P. Zumthor, Die Stimme und die Poesie in der mittelalterlichen Gesellschaft. Aus dem Franz. von K. Thieme. München 1994.

Issue:

1

Start page:

153

End page:

167

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:240960 ; 0031-0514 ; 10.18318/pl.2024.1.11

Source:

IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; click here to follow the link

Language:

pol ; eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information