• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Where Should the “Ontological Turn” Turn? Methodological Dilemmasi n the Ethnography of Catholic Charismatic Renewal Community

Creator:

Biernacka, Adrianna

Date issued/created:

2018

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Ethnologia Polona 38 2017 (2018)

Publisher:

Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences

Place of publishing:

Warsaw

Description:

il. ; 24 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

Podczas badań przeprowadzonych we wspólnocie Odnowy w Duchu Świętym w Przeworsku, starałam się zrozumieć, jak moi rozmówcy i rozmówczynie rozumieli posługę darem charyzmatycznym. Inspiracją metodologiczną dla moich badań była perspektywa zwrotu ontologicznego (zwłaszcza w rozumieniu Martina Holbraada i Mortena Axela Pedersena). Niniejszy artykuł pokazuje, jak to podejście metodologiczne wpłynęło na moje badania – co pozwoliło mi dostrzec, a co utrudniło. W podsumowaniu staram się przedstawić, w jaki sposób zwrot ontologiczny mógłby się rozwijać, aby przezwyciężyć wcześniej zasygnalizowane problemy

References:

Barnes J. 2016. The speaking body: Metaphor and the expression of extraordinary experience, Temenos 5 (2), 261–287
Bessire L. and Bond D. 2014. Ontological anthropology and the deferral of critique, American Ethnologist 41, 440–456
Biernacka A. 2017. Człowiek to jest po prostu taki lejek, przez który Pan Bóg wlewa masę łask. Dary charyzmatyczne w Ruchu Odnowy w Duchu Świętym, Available in the archive of the Institute of Ethnology and Cultural Anthropology of the University of Warszawa
Coleman S. 2000. The Globalization of Charismatic Christianity, Cambridge
Csordas T. 2002. Body/Meaning/Healing, New Jork
De Castro E. 1998. Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism, The Journal of the Royal Anthropological Institute 4 (3), 469–488
De Castro E. 2011. Zeno and the Art of Anthropology: Of Lies, Beliefs, Paradoxes, and OtherTruths, Common Knowledge 17, 128–145
De Castro E. 2013. Cannibal metaphysics: Amerindian perspectivism, Radical Philosophy 182, 15–28
De Castro E., Holbraad M., Pedersen M. 2014. The Politics of Ontology: Anthropological Positions, Cultural Anthropology, http://culanth.org/fieldsights/462-the-politics ofontologyanthropological-positions, access: 11.12.2012
Descola P. 2013. Beyond Nature and Culture, Chicago–London
Falvo S. 1995. Przebudzenie charyzmatów, Łódź
Graeber D. 2015. Radical alterity is just another way of saying “reality”: a reply to Eduardo Viveiros de Castro, Hau: Journal of Ethnographic Theory 5 (2), 1–41
Gilbert M. 2010. Collective Action. In T. O’Connorand C. Sandis (eds.), A Companion to the Philosophy of Action, Singapore
Halloy A. and Naumescu V. 2012. Learning Spirit Possession: An Introduction, Ethnos 77 (2), 155–176
Heywood P. 2017. Ontological Turn, The. In F. Stein, S. Lazar, M. Candea, H. Diemberger, J. Robbins, A. Sanchez and R. Stasch (eds.), The Cambridge Encyclopedia of Anthropology
Holbraad M. 2009. Ontography and Alterity: Defining Anthropological Truth, Social Analysis 53 (2), 80–93
Holbraad M. 2010. Ontology Is Just Another Word for Culture, Critique of Anthropology 30 (2), 179–185
Holbraad M. 2012. Truth in Motion: The Recursive Anthropology of Cuban Divination, Chicago
Holbraad M. and Pedersen M. 2017. The Ontological Turn. An Anthropological Exposition, Cambridge
Hunter J. 2010. Talking With the Spirits: More Than a Social Reality?, Paranormal Review 54, 9–13
Ingold T. 2003. Kultura i postrzeganie środowiska. In M. Kempny and E. Nowicka (eds.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa, 73–86
Ingold T. 2017. Anthropology contra ethnography, Hau: Journal of Ethnographic Theory 7 (1), 21–26
Jensen C. B. et al. 2017. New ontologies? Reflections on some recent ‘turns’ in STS, anthropology and philosophy, Social Anthropology 25 (4), 525–545
Kokott N. 2011. Rola Odnowy w Duchu Świętym w dynamizowaniu misji Kościoła, Kraków
Kuźma I. 2008. Współczesna religijność kobiet. Antropologia doświadczenia, Wrocław
Laidlaw J. 2012. Ontologically challenged, Anthropology of this Century 4, http://aotcpress.com/articles/ontologically-challenged, accessed: 12.11.2017
Latour B. 2011. Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, Warszawa
Lubańska M. 2018. Religious Imageries of Pilgrims from Przeworsk: Making Pilgrimage to the Shrine of Our Lady of Consolation at Jodłówka, Journal of Global Catholicism 2 (2), 88–123
Luhrmann T. 2011. Toward an Anthropological Theory of Mind, Suomen Antropologi: Journal of the Finnish Anthropological Society 36 (4), 5–69
Luhrmann T. 2012a. A Hyperreal God and Modern Belief: Toward an Anthropological Theory of Mind, Current Anthropology 53 (4), 371–395
Luhrmann T. 2012b. When God Talks Back: Understanding the American Evangelical Relationship with God, New York
Luhrmann T., Nusbaum H., Thisted R. 2010. The Absorption Hypothesis: Learning toHear God in Evangelical Christianity, American Anthropologist 112 (1), 66–78
Moskowitz G. 2009. Zrozumieć siebie i innych: psychologia poznania społecznego, Gdańsk
Pawlak Z. (ed.). 1999. Katolicyzm A-Z, Poznań
Pedersen M. 2011. Not Quite Shamans: Spirit Worlds and Political Lives in Northern Mongolia, Ithaca–London
Pedersen M. 2012. Common nonsense: a review of certain recent reviews of “the ontological turn”, Anthropology of This Century 5, http://aotcpress.com/articles/common_nonsense/, access: 12.11.2017
Pedersen M. 2017. Sublime Doubt: The obligation to doubt among Danish Lutherans, Otwarteseminarium naukowe IEiAK UW i Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna, Warszawa 24.05.2017
Przybył M. (ed.). 2012. Sobór Watykański II: konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań
Rakowski T. 2017. Etnografia i eksperymenty artystyczne. O powstawaniu nowych pól poznawczych we współczesnej antropologii, Teksty Drugie (1), 91–110
Russell B. 1995. Problemy filozofii, Warszawa
Salmond A. 2014. Transforming translations (part 2): Addressing ontological alterity, HAU: Journal of Ethnographic Theory 4 (1), 155–87
Samarin W. 1979. Making Sense of Glossolalic Nonsense, Social Research 46 (1), 88–105
Searle J. 1990. Collective intentions and actions. In P.R. Cohen, J. Morgan, and M.E. Pollack (eds), Intentions in Communication, Cambridge, 401–415
Sellars W. 1963. Imperatives, intentions, and the logic of ‘ought.’ In G. Nakhnikian andH.-N. Castañeda (eds), Morality and the Language of Conduct, Detroit, 159–218
Siekierski K. 2018. Charismatic Renewal and Miracular Sensitivity at a Catholic Marian Apparition Site in Poland, Journal of Global Catholicism 2 (2), 123–146
Stout R. 2005. Action, Trowbridge
Strathern M. 2004. Partial Connections, Updated edition, Oxford
Świerk K. 2013. Perspektywizm, miłość i cykady. Uczucia, transformacje i etos w opowieści Jerinti z folkloru Indian Matsigenka, Indigena. Przeszłość i współczesność tubylczych kultur amerykańskich 3, 26–51
Teleżyńska I. 2017. Wzięcie rozmówców na serio. Propozycje i ograniczenia zwrotu ontologicznego (author’s manuscript)
Tomlinson M. 2012. God speaking to God: Translation and unintelligibility at Fijian Pentecostal crusade, The Australian Journal of Anthropology 23, 274–289
Wagner R. 2003. Wynalezienie kultury. In M. Kempny and E. Nowicka (eds.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa, 59–72

Relation:

Ethnologia Polona

Volume:

38

Start page:

47

End page:

70

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:66473 ; 0137-4079

Source:

IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; click here to follow the link

Language:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-SA 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information