• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Przestrzenne rozmieszczenie zdarzeń drogowych w Krakowie = Spatial distribution of road accidents in city of Cracow, Poland

Creator:

Płatkiewicz, Krzysztof

Date issued/created:

2017

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Przegląd Geograficzny T. 89 z. 2 (2017)

Publisher:

IGiPZ PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

24 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

W artykule omówiono wpływ wybranych czynników funkcjonalnych na rozkład przestrzenny zdarzeń drogowych w dużym mieście. Analizie poddano 159 536 wypadków i kolizji, które nastąpiły w Krakowie w latach 1997-2010 według 141 jednostek urbanistycznych. Ujawniono silną korelację pomiędzy liczbą zdarzeń drogowych a liczbą ludności i osób pracujących ogółem oraz słaby związek z gęstością sieci drogowej. Najwyższa koncentracja zdarzeń drogowych obejmuje strefy charakterystyczne dla dzielnic, w których skupione są zarówno placówki handlowe, jak i duże centra usługowe. Wraz ze wzrostem odległości od centrum maleje liczba zdarzeń, ale jednocześnie większy jest udział wypadków drogowych. W ostatnich latach zmniejszył się odsetek wypadków i kolizji w ścisłym centrum oraz na terenie wielkich osiedli mieszkaniowych. Wzrost liczby zdarzeń drogowych odnotowano na peryferiach miasta.

References:

1. Aguero-Valverde J., Jovanis P.P., 2006, Spatial analysis of fatal and injury crashes in Pennsylvania, Accident Analysis & Prevention, 38, 3, s. 618-625.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2005.12.006 -
2. Bendak S., Al-Saleh K., 2010, The role of roadside advertising signs in distracting drivers, International Journal of Industrial Ergonomics, 40, s. 233-236.
https://doi.org/10.1016/j.ergon.2009.12.001 -
3. Fort E., Pourcel L., Davezies P., Renaux C., Chiron M., Charbotel B., 2010, Road accidents, an occupational risk, Safety Science, 48, s. 1412-1420.
https://doi.org/10.1016/j.ssci.2010.06.001 -
4. Główny Urząd Statystyczny (GUS), http://stat.gov.pl/gus (5.02.2016).
5. Gomes S.V., 2013, The influence of the infrastructure characteristics in urban road accidents occurrence, Accident Analysis & Prevention, 60, s. 289-297.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2013.02.042 -
6. Grimm M., Treibich C., 2013, Determinants of road traffic crash fatalities across Indian states, Health Economics, 22, 8, s. 915-930.
https://doi.org/10.1002/hec.2870 -
7. Izquierdo F.A., Ramírez B.A., Rodríguez E.B., 2013, The interurban DRAG-Spain model: The main factors of influence on road accidents in Spain, Research in Transportation Economy, 37, 1, s. 57-65.
https://doi.org/10.1016/j.retrec.2011.08.011 -
8. Jha N., Srinivasa D.K., Roy G., Jagdish S., 2004, Epidemiological study of road traffic cases: a study from South India, Indian Journal of Community Medicine, 24, 1, s. 20-24.
9. Komornicki T., 2011, Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, Prace Geograficzne, IGiPZ PAN, 227, Warszawa.
10. Komenda Główna Policji (KGP), http://statystyka.policja.pl (4.11.2016).
11. Kompleksowe Badania Ruchu (KBR), 2003, Pracownia Badań Społecznych Sopot dla Urzędu Miasta Krakowa.
12. Kraków – StatKrak, Liczby… Miasto… Mieszkańcy, http://msip2.um.krakow.pl/statkrak/view/show/ (17.11.2015).
13. Loukaitou-Sideris A., Liggett R., Sung H., 2006, Death on the crosswalk: a study of pedestrian-automobile collisions in Los Angeles, Journal of Planning Education and Research March, 26, 3, s. 338-351.
14. Marshall W.E., Garrik N.W., 2011, Does street network design affect traffic safety, Accident Analysis & Prevention, 43, 3, s. 769-781.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.10.024 -
15. Mitra S., 2007, Enhancing Road Traffic Safety in Inland Empire: A GIS Based Methodology to Identify Potential Areas of Improvement, http://leonard.csusb.edu/research/documents/1018FinalReport.pdf (26.10.2016).
16. Nowakowski Z., Rajchel K., 2006, Wypadki drogowe i ich skutki w Polsce (wybrane problemy), Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, 228, 7, s. 111-121.
17. Noland R.B., Quddus M.A., 2004, A spatially disaggregate analyses of road casualties in England, Accident Analysis & Prevention, 36, 6, s. 973-984.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2003.11.001 -
18. Pikünas A., Pumputis V., Sadauskas V., 2004, The influence of vehicles speed on accident rates and their consequences, Transport, 19, 1, s. 15-25.
19. Płatkiewicz K., 2012, Problemy i techniki lokalizacji w procesie geokodowania na przykładzie zdarzeń drogowych w Krakowie, Transport Miejski i Regionalny, 9, s. 18-26.
20. Płatkiewicz K., 2012, Przestrzenne zróżnicowanie miejsc zamieszkania sprawców wypadków i kolizji drogowych w Krakowie, Transport Miejski i Regionalny, 7, s. 15-21.
21. Płatkiewicz K., 2015, Zróżnicowanie przestrzenne wypadków i kolizji drogowych w Krakowie oraz jego uwarunkowania, IGiGP UJ, Kraków, maszynopis.
22. Raport o stanie miasta Krakowa 2014, http://bip.krakow.pl ( 17.11.2015).
23. Rosselló J., Saenz-de-Miera O., 2011, Road accidents and tourism: The case of the Balearic Islands (Spain), Accident Analysis & Prevention, 43, 3, s. 675-683.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.10.011 -
24. Ruch turystyczny w Krakowie. Monografia – badania triangulacyjne, 2014, http://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/129953/karta (5.02.2016).
25. Sharaf E., Al-Ghamdi A., 1996, Analysis of Injuries Resulting from Traffic Accidents in the Riyadh Area, Journal of King Saud University, Engineering Science, 8, 2, s. 235-250.
26. Silva J.F., 1978, A comparative study of road traffic accidents In West Malaysia, Annals of the Royal College of Surgeons of England, 60, 6, s. 457-463.
27. Simonćić M., 2001, Road accidents In Slovenia involving a pedestrian, cyclist or motorcyclist and a car, Accident Analysis & Prevention, 33, 2, s. 147-156.
https://doi.org/10.1016/S0001-4575(00)00025-7 -
28. Sobngwi-Tambekou J., Bhatti J., Kounga G., Salmi L., Lagarde E., 2010, Road traffic crashes on the Yaoundé-Douala road section, Cameroon, Accident Analysis & Prevention, 42, 2, s. 422-426.
ttps://doi.org/10.1016/j.aap.2009.09.003 -
29. Soehodho S., 2009, Road accidents in Indonesia, International Association of Traffic and Safety Sciences, 33, 2, s. 122-124.
https://doi.org/10.1016/S0386-1112(14)60250-8 -
30. Spoerri A., Egger M., von Elm E., 2011, Mortality from road traffic accidents in Switzerland: Longitudinal and spatial analyses, Accident Analysis & Prevention, 43, s. 40-48.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.06.009 -
31. Śleszyński P., 2010, Studium szacunku liczby i rozmieszczenia pracujących w Krakowie, KPZK, Biuletyn PAN, 243.
32. Traynor T.L., 2008, Regional economic conditions and crash fatality rates – a cross-country analysis, Journal of Safety Research, 39, 1, s. 33-39.
https://doi.org/10.1016/j.jsr.2007.10.008 -
33. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku (z późniejszymi zmianami) Kodeks karny, Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553.
34. Worley H., 2006, Road Traffic Accidents Increase Dramatically Worldwide, http://www.prb.org/Publications/Articles/2006/RoadTraffi cAccidentsIncreaseDramaticallyWorldwide.aspx (28.05.2016).
35. Young M.S., Mahfoud J.M., Stanton N.A., Salmon P.M., Jenkins D.P., Walker G.H., 2009, Conflicts of interest: The implications of roadside advertising for driver attention, Transportation Research, Part F, 12, 5, s. 381-388.
https://doi.org/10.1016/j.trf.2009.05.004 -
36. Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennej regionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu i transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.

Relation:

Przegląd Geograficzny

Volume:

89

Issue:

2

Start page:

291

End page:

317

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

Rozmiar pliku 1,8 MB ; application/pdf

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:63062 ; 0033-2143 (print) ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2017.2.5

Source:

click here to follow the link ; CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Projects co-financed by:

Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ; Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information