Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Przegląd Geograficzny T. 89 z. 2 (2017)
W artykule omówiono wpływ wybranych czynników funkcjonalnych na rozkład przestrzenny zdarzeń drogowych w dużym mieście. Analizie poddano 159 536 wypadków i kolizji, które nastąpiły w Krakowie w latach 1997-2010 według 141 jednostek urbanistycznych. Ujawniono silną korelację pomiędzy liczbą zdarzeń drogowych a liczbą ludności i osób pracujących ogółem oraz słaby związek z gęstością sieci drogowej. Najwyższa koncentracja zdarzeń drogowych obejmuje strefy charakterystyczne dla dzielnic, w których skupione są zarówno placówki handlowe, jak i duże centra usługowe. Wraz ze wzrostem odległości od centrum maleje liczba zdarzeń, ale jednocześnie większy jest udział wypadków drogowych. W ostatnich latach zmniejszył się odsetek wypadków i kolizji w ścisłym centrum oraz na terenie wielkich osiedli mieszkaniowych. Wzrost liczby zdarzeń drogowych odnotowano na peryferiach miasta.
1. Aguero-Valverde J., Jovanis P.P., 2006, Spatial analysis of fatal and injury crashes in Pennsylvania, Accident Analysis & Prevention, 38, 3, s. 618-625.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2005.12.006 -
2. Bendak S., Al-Saleh K., 2010, The role of roadside advertising signs in distracting drivers, International Journal of Industrial Ergonomics, 40, s. 233-236.
https://doi.org/10.1016/j.ergon.2009.12.001 -
3. Fort E., Pourcel L., Davezies P., Renaux C., Chiron M., Charbotel B., 2010, Road accidents, an occupational risk, Safety Science, 48, s. 1412-1420.
https://doi.org/10.1016/j.ssci.2010.06.001 -
4. Główny Urząd Statystyczny (GUS), http://stat.gov.pl/gus (5.02.2016).
5. Gomes S.V., 2013, The influence of the infrastructure characteristics in urban road accidents occurrence, Accident Analysis & Prevention, 60, s. 289-297.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2013.02.042 -
6. Grimm M., Treibich C., 2013, Determinants of road traffic crash fatalities across Indian states, Health Economics, 22, 8, s. 915-930.
https://doi.org/10.1002/hec.2870 -
7. Izquierdo F.A., Ramírez B.A., Rodríguez E.B., 2013, The interurban DRAG-Spain model: The main factors of influence on road accidents in Spain, Research in Transportation Economy, 37, 1, s. 57-65.
https://doi.org/10.1016/j.retrec.2011.08.011 -
8. Jha N., Srinivasa D.K., Roy G., Jagdish S., 2004, Epidemiological study of road traffic cases: a study from South India, Indian Journal of Community Medicine, 24, 1, s. 20-24.
9. Komornicki T., 2011, Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, Prace Geograficzne, IGiPZ PAN, 227, Warszawa.
10. Komenda Główna Policji (KGP), http://statystyka.policja.pl (4.11.2016).
11. Kompleksowe Badania Ruchu (KBR), 2003, Pracownia Badań Społecznych Sopot dla Urzędu Miasta Krakowa.
12. Kraków – StatKrak, Liczby… Miasto… Mieszkańcy, http://msip2.um.krakow.pl/statkrak/view/show/ (17.11.2015).
13. Loukaitou-Sideris A., Liggett R., Sung H., 2006, Death on the crosswalk: a study of pedestrian-automobile collisions in Los Angeles, Journal of Planning Education and Research March, 26, 3, s. 338-351.
14. Marshall W.E., Garrik N.W., 2011, Does street network design affect traffic safety, Accident Analysis & Prevention, 43, 3, s. 769-781.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.10.024 -
15. Mitra S., 2007, Enhancing Road Traffic Safety in Inland Empire: A GIS Based Methodology to Identify Potential Areas of Improvement, http://leonard.csusb.edu/research/documents/1018FinalReport.pdf (26.10.2016).
16. Nowakowski Z., Rajchel K., 2006, Wypadki drogowe i ich skutki w Polsce (wybrane problemy), Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, 228, 7, s. 111-121.
17. Noland R.B., Quddus M.A., 2004, A spatially disaggregate analyses of road casualties in England, Accident Analysis & Prevention, 36, 6, s. 973-984.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2003.11.001 -
18. Pikünas A., Pumputis V., Sadauskas V., 2004, The influence of vehicles speed on accident rates and their consequences, Transport, 19, 1, s. 15-25.
19. Płatkiewicz K., 2012, Problemy i techniki lokalizacji w procesie geokodowania na przykładzie zdarzeń drogowych w Krakowie, Transport Miejski i Regionalny, 9, s. 18-26.
20. Płatkiewicz K., 2012, Przestrzenne zróżnicowanie miejsc zamieszkania sprawców wypadków i kolizji drogowych w Krakowie, Transport Miejski i Regionalny, 7, s. 15-21.
21. Płatkiewicz K., 2015, Zróżnicowanie przestrzenne wypadków i kolizji drogowych w Krakowie oraz jego uwarunkowania, IGiGP UJ, Kraków, maszynopis.
22. Raport o stanie miasta Krakowa 2014, http://bip.krakow.pl ( 17.11.2015).
23. Rosselló J., Saenz-de-Miera O., 2011, Road accidents and tourism: The case of the Balearic Islands (Spain), Accident Analysis & Prevention, 43, 3, s. 675-683.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.10.011 -
24. Ruch turystyczny w Krakowie. Monografia – badania triangulacyjne, 2014, http://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/129953/karta (5.02.2016).
25. Sharaf E., Al-Ghamdi A., 1996, Analysis of Injuries Resulting from Traffic Accidents in the Riyadh Area, Journal of King Saud University, Engineering Science, 8, 2, s. 235-250.
26. Silva J.F., 1978, A comparative study of road traffic accidents In West Malaysia, Annals of the Royal College of Surgeons of England, 60, 6, s. 457-463.
27. Simonćić M., 2001, Road accidents In Slovenia involving a pedestrian, cyclist or motorcyclist and a car, Accident Analysis & Prevention, 33, 2, s. 147-156.
https://doi.org/10.1016/S0001-4575(00)00025-7 -
28. Sobngwi-Tambekou J., Bhatti J., Kounga G., Salmi L., Lagarde E., 2010, Road traffic crashes on the Yaoundé-Douala road section, Cameroon, Accident Analysis & Prevention, 42, 2, s. 422-426.
ttps://doi.org/10.1016/j.aap.2009.09.003 -
29. Soehodho S., 2009, Road accidents in Indonesia, International Association of Traffic and Safety Sciences, 33, 2, s. 122-124.
https://doi.org/10.1016/S0386-1112(14)60250-8 -
30. Spoerri A., Egger M., von Elm E., 2011, Mortality from road traffic accidents in Switzerland: Longitudinal and spatial analyses, Accident Analysis & Prevention, 43, s. 40-48.
https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.06.009 -
31. Śleszyński P., 2010, Studium szacunku liczby i rozmieszczenia pracujących w Krakowie, KPZK, Biuletyn PAN, 243.
32. Traynor T.L., 2008, Regional economic conditions and crash fatality rates – a cross-country analysis, Journal of Safety Research, 39, 1, s. 33-39.
https://doi.org/10.1016/j.jsr.2007.10.008 -
33. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 roku (z późniejszymi zmianami) Kodeks karny, Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553.
34. Worley H., 2006, Road Traffic Accidents Increase Dramatically Worldwide, http://www.prb.org/Publications/Articles/2006/RoadTraffi cAccidentsIncreaseDramaticallyWorldwide.aspx (28.05.2016).
35. Young M.S., Mahfoud J.M., Stanton N.A., Salmon P.M., Jenkins D.P., Walker G.H., 2009, Conflicts of interest: The implications of roadside advertising for driver attention, Transportation Research, Part F, 12, 5, s. 381-388.
https://doi.org/10.1016/j.trf.2009.05.004 -
36. Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennej regionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu i transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.
Rozmiar pliku 1,8 MB ; application/pdf
oai:rcin.org.pl:63062 ; 0033-2143 (print) ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2017.2.5
click here to follow the link ; CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ; Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R
Mar 25, 2021
Sep 25, 2017
1640
https://rcin.org.pl./publication/82911
Masłowski, Mieczysław. Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich Drukarnia Narodowa