Wiek XIX, Rok VI (XLVIII) 2013
Zarząd Główny Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza ; Instytut Badań Literackich
24 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.
1. Anonima dzieje pierwszej krucjaty albo czyny Franków i pielgrzymów jerozolimskich, tłum., wstęp i objaśn. K. Estreicher, Warszawa-Kraków 1984, s. 32-35.
2. T. Asbridge, Pierwsza krucjata. Nowe spojrzenie, przeł. E. Jagła, Poznań 2006, s. 119-125.
3. M. Balard, Wyprawy krzyżowe i łaciński Wschód. XI-XIV w., przeł. M. Witkowski, Warszawa 2005, s. 81.
4. J. Baszkiewicz, Danton, Warszawa 1978, s. 341.
5. J. Baszkiewicz, S. Meller, Rewolucja francuska 1789-1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983, s. 191-194.
6. B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 1: Do końca wojen perskich, Warszawa 1988, s. 278.
7. T. Campanella, Miasto Słońca, oprac. R. Brandwajn, przeł. L. i R. Brandwajnowie, Wrocław 1955, s. 36.
8. E. Cioran, Mechanizm utopii, w: tegoż, Historia i utopia, przeł. i wstępem opatrzył M. Bieńczyk, Warszawa 1997, s. 68-69.
9. J. Delumeau w pracy: Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII-XVIII w., przeł. A. Szymanowski, Warszawa 1994, s. 109.
10. I.E.S. Edwards, Piramidy Egiptu, przeł. H. Górski, Warszawa 1995, s. 48-68.
11. P. Gaxotte, Rewolucja francuska, tłum. J. Furuhjelm, popr. i uzup. A. Zawilski i E. Kuczkowska, Gdańsk 2001, s. 366.
12. J. Gnilka, Piotr i Rzym. Obraz Piotra w pierwszych dwu wiekach, przeł. W. Szymona, Kraków 2002.
13. J.W. Goethe, Faust, cz. 1 i 2, przeł. F. Konopka, Warszawa 1962, s. 77, 78.
14. M. Grant, Święty Piotr, przeł. P. Krupczyński, Warszawa 2001, s. 143-153.
15. N.G.L. Hammond, Dzieje Grecji, przeł. A. Świderkówna, Warszawa 1994, s. 273-275.
16. G.W.F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, przeł. J. Grabowski i A. Landman, wstęp T. Kroński, t. 1, Warszawa 1958, s. 29.
17. T. Holland, Perski ogień, przeł. A. Kowalska, K. Kuraszkiewicz, Warszawa 2006, s. 177.
18. G. Igliński, Śmiałość erosa i świętość krzyża. Egzystencjalna teodycea „Na Wzgórzu Śmierci” Jana Kasprowicza wobec tradycji antycznej i judeochrześcijańskiej, Olsztyn 1995, s. 176-177.
19. W. Kaczmarek, Złamane pieczęcie Księgi. Inspiracje biblijne w dramaturgii Młodej Polski, Lublin 1999, s. 50, 55, 61.
20. J. Kierul, Kepler, Warszawa 2007, s. 384-399, 449-456.
21. J. Kopiec, Homousios - homoiusios - homoios, w: Encyklopedia katolicka, t. 6: Graal - Ignorancja, pod red. J. Walkusza [i in.], Lublin 1993, kol. 1196.
22. K. Lipiński, Bóg, szatan, człowiek. O „Fauście” J.W. Goethego. Próba interpretacji, Rzeszów 1993, s. 210.
23. J. Lipińska, W cieniu piramid, Wrocław 2009, s. 50-60.
24. J. Ławski, Marie romantyków. Metafizyczne wizje kobiecości. Mickiewicz - Malczewski - Krasiński, Białystok 2003, s. 623, 639, 657-658.
25. Madách: „Az ember tragediaja”. Mübibliográfia, ósszeallitotta S. Kozocsa, Budapest 2012.
26. I. Madách, Tragedia człowieka. Poemat dramatyczny, przeł. L. Kaltenbergh, Warszawa 1960.
27. T.F. Madden, Historia wypraw krzyżowych. Nowe ujęcie, tłum. A. Czwojdrak, Kraków 2008, s. 25-31.
28. P. Marciniak, Ikona dekadencji. Wybrane problemy europejskiej recepcji Bizancjum od XVII do XX wieku, Katowice 2009, s. 85-86.
29. W. Markov, A. Soboul, Wielka Rewolucja Francuzów 1789, tłum. E. Morciniec, red. nauk. J. Baszkiewicz, Wrocław 1984, s. 257-258.
30. H.E. Mayer, Historia wypraw krzyżowych, przeł. T. Zatorski, Kraków 2008, s. 82-85.
31. J. Milton, Raj utracony, przeł. M. Słomczyński, Kraków-Wrocław 1985, s. 263-266 (w. 899-1077), 269-271 (w. 1212-1318).
32. P. Oczko, Życie i śmierć doktora Fausta, złego czarnoksiężnika, w literaturze angielskiej od wieku XVI po romantyzm, Kraków 2010, s. 17.
33. W. Piotrowski, Źródła motywu homunkulusa w „Fauście” J.W. Goethego i jego ciągi dalsze w wybranych tekstach literatury europejskiej i polskiej, w: Postacie i motywy faustyczne w literaturze polskiej, t. 1, pod red. H. Krukowskiej i J. Ławskiego, Białystok 1999, s. 103-119.
34. J. Riley-Smith, Mentalność krzyżowców na Wschodzie 1095-1300, w: Historia krucjat, red. nauk. J. Riley-Smith, przeł. K. Pachniak, wstęp i konsultacja nauk. wyd. pol. J. Danecki, Warszawa 2005, s. 91.
35. S. Runciman, Dzieje wypraw krzyżowych, t. 1: Pierwsza krucjata i założenie Królestwa Jerozolimskiego, przeł. J. Schwakopf, posłowie B. Zientara, Warszawa 1997, s. 147-150.
36. H.A. Schlögl, Starożytny Egipt. Historia i kultura od czasów najdawniejszych do Kleopatry, tłum. A. Gadzała, Warszawa 2009, s. 65-68.
37. R.M. Schoch, R.A. McNally, Nieznani budowniczowie piramid, przeł. K. Kurek, Warszawa 2007, s. 28.
38. E. Siberry, Obraz krucjat w XIX i XX wieku, w: Historia krucjat, red. nauk. J. Riley-Smith, przeł. K. Pachniak, wstęp i konsultacja nauk. wyd. pol. J. Danecki, Warszawa 2005, s. 407.
39. A. Sikora, Fourier, Warszawa 1989, s. 86; I. Pańków, Filozofia utopii, Warszawa 1990, s. 145.
40. J. Szacki, Spotkania z utopią, Warszawa 2000, s. 56.
41. W. Szturc, Faust Goethego. Ku antropologii romantycznej, Kraków 1995, s. 68.
42. H. Szymańska, K. Babraj, Recepcja cywilizacji starożytnego Egiptu w środowisku europejskim i polskim w XVIII, XIX i na początku XX wieku. (Zarys), w: „Hieroglifem pisane dzieje...”. Starożytny Wschód w wyobraźni romantyków. Studia, pod red. W. Szturca i M. Bizior-Dombrowskiej, Warszawa 2007, s. 11-12.
43. P.S. Varga, Wizje historii w „Tragedii człowieka” Imre Madácha, tłum. A. Łuka, S.S. Laurinyczne, „Ethos” 2001, nr 4, s. 222.
oai:rcin.org.pl:69588 ; 2080-0851 ; 10.18318/wiekxix.2013.2
IBL PAN, call no. P.I.1269 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Adam Mickiewicz Literary Society
Library of the Institute of Literary Research PAS
Ministry of Science and Higher Education ; Activities popularizing science (DUN)
Oct 2, 2020
Mar 20, 2019
131
https://rcin.org.pl./publication/81361
Edition name | Date |
---|---|
Igliński G. - Potrzeba nadziei. Przeszłość i przyszłość rodzaju ludzkiego w dramacie Imre Madácha „Az ember tragédiája” | Oct 2, 2020 |
Skrendo, Andrzej