• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Teatr historii. Teatr wyobraźni. Juliusz Słowacki – Tadeusz Miciński

Creator:

Brzozowska, Sabina ORCID

Date issued/created:

2013

Resource type:

Text

Subtitle:

Wiek XIX, Rok VI (XLVIII) 2013

Publisher:

Zarząd Główny Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza ; Instytut Badań Literackich

Place of publishing:

Warszawa

Description:

24 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Type of object:

Journal/Article

References:

1. S. Awierincew, Bachtin, śmiech i kultura chrześcijańska, przeł. R. Mazurkiewicz, „Znak” 1994, nr 9, s. 94-95.
2. S. Brzozowska, Człowiek i historia w dramatach Tadeusza Micińskiego, Opole 2009.
3. S. Chwin, Romantyczna przestrzeń wyobraźni, Bydgoszcz 1989.
4. M. Czermińska, Hipoteza autorstwa. (O podmiocie dzieł wszystkich jednego autora), w: Ja, autor. Sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżko, Warszawa 1996, s. 79-86.
5. E. Flis-Czerniak, Syndrom Wallenroda. Z problemów świadomości narodowej i religijnej w twórczości Tadeusza Micińskiego, Lublin 2008, s. 119.
6. H. Floryńska, Spadkobiercy Króla Ducha. O recepcji filozofii Słowackiego w światopoglądzie polskiego modernizmu, Wrocław 1976.
7. M. Głowiński, Ekspresja i empatia. Studia o młodopolskiej krytyce literackiej, Kraków 1997.
8. M. Głowiński, Młodopolska lektura Słowackiego: Cezary Jellenta, w: tegoż, Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998, s. 347.
9. A. Grzymała-Siedlecki, Xiądz Faust [recenzja], „Museion” 1913, z. 5, s. 53.
10. W. Gutowski, Tadeusza Micińskiego dialog z „Królem-Duchem”, w: tegoż, Między inicjacją a nicością. Studia i szkice o literaturze modernizmu, Bydgoszcz 2013, s. 341.
11. Ikonografia romantyczna. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk Nieborów, 26-28 czerwca 1975 r., pod. red. M. Poprzęckiej, Warszawa 1977, s. 254 i n.
12. M. Janion, M. Żmigrodzka, Romantyzm i historia, Warszawa 1978, s. 293.
13. M. Januszewicz, Twórczość dramatyczna Tadeusza Micińskiego, Zielona Góra 1990.
14. M. Kalinowska, Los, Miłość, Sacrum. Studia o dramacie romantycznym i jego dwudziestowiecznej recepcji, Toruń 2003.
15. A. Kowalczykowa, Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997, s. 199-201.
16. A. Kowalczykowa, Słowacki, Warszawa 1994, s. 186.
17. A. Kowalczykowa, Wstęp, w: Sen srebrny Salomei. Romans dramatyczny w pięciu aktach, oprac. A. Kowalczykowa, Wrocław 2009, s. XX.
18. J. Krzyżanowski, Neoromantyzm polski 1890-1918, Wrocław 1980.
19. J. Ławski, Ironia i mistyka. Doświadczenie graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005, s. 380.
20. J. Ławski, Wstęp, w: J. Słowacki, Horsztyński. Tragedia w pięciu aktach, oprac. J. Ławski, Wrocław 2009, s. XLIII.
21. J. Maciejewski, Funkcja „hamletyzmu” w „Horsztyńskim” Juliusza Słowackiego, w: Literatura, komparatystyka, folklor. Księga poświęcona Julianowi Krzyżanowskiemu, red. M. Bokszczanin, S. Frybes, E. Jankowski, Warszawa 1968, s. 356-357.
22. M. Masłowski, Zwierciadła Kordiana. Rola i maska bohatera w dramatach Słowackiego, Izabelin 2001.
23. G. Matuszek, Stanisław Przybyszewski - pisarz nowoczesny. Eseje i proza - próba monografii, Kraków 2008, s. 69-70.
24. I. Matuszewski, Słowacki i nowa sztuka (modernizm). Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej. Studium krytyczno-porównawcze, Warszawa 1902, s. 54.
25. T. Miciński, Kniaź Patiomkin, w: Utwory dramatyczne, t. 1, s. 158.
26. T. Miciński, Królewna Orlica. Misterium-jasełka, w: tegoż, Utwory dramatyczne, t. 4, wyb. i oprac. T. Wróblewska, Kraków-Wrocław 1984, s. 32.
27. T. Miciński, Noc rabinowa, w: Utwory dramatyczne, t. 1, wyb. i oprac. T. Wróblewska, Kraków 1996, s. 22.
28. T. Miciński, Termopile polskie. Misterium na tle życia i śmierci ks. Józefa Poniatowskiego, w: tegoż, Utwory dramatyczne, t. 3, wyb. i oprac. T. Wróblewska, Kraków 1980.
29. M. Piwińska, Słowacki ekspresjonistyczny, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999, s. 117.
30. M. Piwińska, Wstęp, w: J. Słowacki, Ksiądz Marek, oprac. M. Piwińska, Wrocław 1991.
31. M. Podraza-Kwiatkowska, Wolność i transcendencja. Studia i eseje o Młodej Polsce, Kraków 2001, s. 227 i n.
32. M. Popiel, Fenomen twórczej indywidualności (między estetyką, antropologią a literaturoznawstwem), w: Sztuka słowa, sztuka obrazu. Prace dla Ewy Miodońskiej-Brookes, pod red. J. Zach i A. Ziołowicz, Kraków 2009, s. 111.
33. M. Prussak, Horror i harmonia, w: tejże, Czy jeszcze słychać głos romantyzmu?, Warszawa 2007.
34. S. Przybyszewski, Apostrofa do Króla-Ducha na progu Nowego Stulecia, w: tegoż, Na drogach duszy, Kraków 1900, s. 126.
35. D. Ratajczakowa, „Horsztyński” Słowackiego: historia, chaos, dramat, w: tejże, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, Wrocław 2006, s. 271.
36. D. Ratajczakowa, Słowacki teatralny, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999.
37. K. Ruta-Rutkowska, Metateatralność, metadramatyczność, metatekstowość w dramacie, „Pamiętnik Literacki” 2010, z. 2, s. 117-118.
38. E. Rzewuska, O dramaturgii Tadeusza Micińskiego, Wrocław 1977.
39. M. Saganiak, Słowacki postmodernistyczny?, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999, s. 145 i n.
40. L. Schiller, Na progu nowego teatru 1908-1924, oprac. J. Timoszewicz, Warszawa 1978, s. 73.
41. J. Słowacki, Balladyna, wstęp i oprac. M. Inglot, Wrocław 1976.
42. J. Słowacki, Horsztyński, wstęp i oprac. J. Ławski, Wrocław 2009, s. 6.
43. J. Słowacki, Ksiądz Marek, w: tegoż, Dzieła wybrane, t. 5, s. 58.
44. J. Słowacki, Mazepa, w: tegoż, Dzieła wybrane, pod red. J. Krzyżanowskiego, Wrocław 1990, t. 4, s. 257.
46. W. Szturc, O obrotach sfer romantycznych. Studia o ideach i wyobraźni, Bydgoszcz 1996.
47. J. Tynecki, Inicjacje mistyka. Rzecz o Tadeuszu Micińskim, Łódź 1976, s. 315.
48. B. Uspienski, Poetyka kompozycji. Struktura tekstu artystycznego i typologia form kompozycji, przeł. P. Fast, Katowice 1997, s. 18 i n.
49. T. Weiss, Romantyczna genealogia polskiego modernizmu. Rekonesans, Warszawa 1974.
50. W. Weintraub, „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, w: tegoż, Od Reja do Boya, Warszawa 1977, s. 204-206.
51. T. Wróblewska, Nota wydawcy, w: T. Miciński, Utwory dramatyczne, t. 3, s. 261-265.
52. A. Ziołowicz, Dramat i romantyczne „Ja”. Studium podmiotowości w dramaturgii polskiej doby romantyzmu, Kraków 2002, s. 121-128.

Issue:

6

Start page:

7

End page:

30

Detailed Resource Type:

Article : original article

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:69587 ; 2080-0851 ; 10.18318/wiekxix.2013.1

Source:

IBL PAN, call no. P.I.1269 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Adam Mickiewicz Literary Society

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Ministry of Science and Higher Education ; Activities popularizing science (DUN)

Access:

Open

Object collections:

Last modified:

Oct 10, 2023

In our library since:

Mar 20, 2019

Number of object content downloads / hits:

836

All available object's versions:

https://rcin.org.pl./publication/81360

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information