RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Teatr historii. Teatr wyobraźni. Juliusz Słowacki – Tadeusz Miciński

Creator:

Brzozowska, Sabina ORCID

Date issued/created:

2013

Resource type:

Text

Subtitle:

Wiek XIX, Rok VI (XLVIII) 2013

Publisher:

Zarząd Główny Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza ; Instytut Badań Literackich

Place of publishing:

Warszawa

Description:

24 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Type of object:

Journal/Article

References:

1. S. Awierincew, Bachtin, śmiech i kultura chrześcijańska, przeł. R. Mazurkiewicz, „Znak” 1994, nr 9, s. 94-95.
2. S. Brzozowska, Człowiek i historia w dramatach Tadeusza Micińskiego, Opole 2009.
3. S. Chwin, Romantyczna przestrzeń wyobraźni, Bydgoszcz 1989.
4. M. Czermińska, Hipoteza autorstwa. (O podmiocie dzieł wszystkich jednego autora), w: Ja, autor. Sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżko, Warszawa 1996, s. 79-86.
5. E. Flis-Czerniak, Syndrom Wallenroda. Z problemów świadomości narodowej i religijnej w twórczości Tadeusza Micińskiego, Lublin 2008, s. 119.
6. H. Floryńska, Spadkobiercy Króla Ducha. O recepcji filozofii Słowackiego w światopoglądzie polskiego modernizmu, Wrocław 1976.
7. M. Głowiński, Ekspresja i empatia. Studia o młodopolskiej krytyce literackiej, Kraków 1997.
8. M. Głowiński, Młodopolska lektura Słowackiego: Cezary Jellenta, w: tegoż, Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998, s. 347.
9. A. Grzymała-Siedlecki, Xiądz Faust [recenzja], „Museion” 1913, z. 5, s. 53.
10. W. Gutowski, Tadeusza Micińskiego dialog z „Królem-Duchem”, w: tegoż, Między inicjacją a nicością. Studia i szkice o literaturze modernizmu, Bydgoszcz 2013, s. 341.
11. Ikonografia romantyczna. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk Nieborów, 26-28 czerwca 1975 r., pod. red. M. Poprzęckiej, Warszawa 1977, s. 254 i n.
12. M. Janion, M. Żmigrodzka, Romantyzm i historia, Warszawa 1978, s. 293.
13. M. Januszewicz, Twórczość dramatyczna Tadeusza Micińskiego, Zielona Góra 1990.
14. M. Kalinowska, Los, Miłość, Sacrum. Studia o dramacie romantycznym i jego dwudziestowiecznej recepcji, Toruń 2003.
15. A. Kowalczykowa, Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997, s. 199-201.
16. A. Kowalczykowa, Słowacki, Warszawa 1994, s. 186.
17. A. Kowalczykowa, Wstęp, w: Sen srebrny Salomei. Romans dramatyczny w pięciu aktach, oprac. A. Kowalczykowa, Wrocław 2009, s. XX.
18. J. Krzyżanowski, Neoromantyzm polski 1890-1918, Wrocław 1980.
19. J. Ławski, Ironia i mistyka. Doświadczenie graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005, s. 380.
20. J. Ławski, Wstęp, w: J. Słowacki, Horsztyński. Tragedia w pięciu aktach, oprac. J. Ławski, Wrocław 2009, s. XLIII.
21. J. Maciejewski, Funkcja „hamletyzmu” w „Horsztyńskim” Juliusza Słowackiego, w: Literatura, komparatystyka, folklor. Księga poświęcona Julianowi Krzyżanowskiemu, red. M. Bokszczanin, S. Frybes, E. Jankowski, Warszawa 1968, s. 356-357.
22. M. Masłowski, Zwierciadła Kordiana. Rola i maska bohatera w dramatach Słowackiego, Izabelin 2001.
23. G. Matuszek, Stanisław Przybyszewski - pisarz nowoczesny. Eseje i proza - próba monografii, Kraków 2008, s. 69-70.
24. I. Matuszewski, Słowacki i nowa sztuka (modernizm). Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej. Studium krytyczno-porównawcze, Warszawa 1902, s. 54.
25. T. Miciński, Kniaź Patiomkin, w: Utwory dramatyczne, t. 1, s. 158.
26. T. Miciński, Królewna Orlica. Misterium-jasełka, w: tegoż, Utwory dramatyczne, t. 4, wyb. i oprac. T. Wróblewska, Kraków-Wrocław 1984, s. 32.
27. T. Miciński, Noc rabinowa, w: Utwory dramatyczne, t. 1, wyb. i oprac. T. Wróblewska, Kraków 1996, s. 22.
28. T. Miciński, Termopile polskie. Misterium na tle życia i śmierci ks. Józefa Poniatowskiego, w: tegoż, Utwory dramatyczne, t. 3, wyb. i oprac. T. Wróblewska, Kraków 1980.
29. M. Piwińska, Słowacki ekspresjonistyczny, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999, s. 117.
30. M. Piwińska, Wstęp, w: J. Słowacki, Ksiądz Marek, oprac. M. Piwińska, Wrocław 1991.
31. M. Podraza-Kwiatkowska, Wolność i transcendencja. Studia i eseje o Młodej Polsce, Kraków 2001, s. 227 i n.
32. M. Popiel, Fenomen twórczej indywidualności (między estetyką, antropologią a literaturoznawstwem), w: Sztuka słowa, sztuka obrazu. Prace dla Ewy Miodońskiej-Brookes, pod red. J. Zach i A. Ziołowicz, Kraków 2009, s. 111.
33. M. Prussak, Horror i harmonia, w: tejże, Czy jeszcze słychać głos romantyzmu?, Warszawa 2007.
34. S. Przybyszewski, Apostrofa do Króla-Ducha na progu Nowego Stulecia, w: tegoż, Na drogach duszy, Kraków 1900, s. 126.
35. D. Ratajczakowa, „Horsztyński” Słowackiego: historia, chaos, dramat, w: tejże, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, Wrocław 2006, s. 271.
36. D. Ratajczakowa, Słowacki teatralny, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999.
37. K. Ruta-Rutkowska, Metateatralność, metadramatyczność, metatekstowość w dramacie, „Pamiętnik Literacki” 2010, z. 2, s. 117-118.
38. E. Rzewuska, O dramaturgii Tadeusza Micińskiego, Wrocław 1977.
39. M. Saganiak, Słowacki postmodernistyczny?, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999, s. 145 i n.
40. L. Schiller, Na progu nowego teatru 1908-1924, oprac. J. Timoszewicz, Warszawa 1978, s. 73.
41. J. Słowacki, Balladyna, wstęp i oprac. M. Inglot, Wrocław 1976.
42. J. Słowacki, Horsztyński, wstęp i oprac. J. Ławski, Wrocław 2009, s. 6.
43. J. Słowacki, Ksiądz Marek, w: tegoż, Dzieła wybrane, t. 5, s. 58.
44. J. Słowacki, Mazepa, w: tegoż, Dzieła wybrane, pod red. J. Krzyżanowskiego, Wrocław 1990, t. 4, s. 257.
46. W. Szturc, O obrotach sfer romantycznych. Studia o ideach i wyobraźni, Bydgoszcz 1996.
47. J. Tynecki, Inicjacje mistyka. Rzecz o Tadeuszu Micińskim, Łódź 1976, s. 315.
48. B. Uspienski, Poetyka kompozycji. Struktura tekstu artystycznego i typologia form kompozycji, przeł. P. Fast, Katowice 1997, s. 18 i n.
49. T. Weiss, Romantyczna genealogia polskiego modernizmu. Rekonesans, Warszawa 1974.
50. W. Weintraub, „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, w: tegoż, Od Reja do Boya, Warszawa 1977, s. 204-206.
51. T. Wróblewska, Nota wydawcy, w: T. Miciński, Utwory dramatyczne, t. 3, s. 261-265.
52. A. Ziołowicz, Dramat i romantyczne „Ja”. Studium podmiotowości w dramaturgii polskiej doby romantyzmu, Kraków 2002, s. 121-128.

Issue:

6

Start page:

7

End page:

30

Detailed Resource Type:

Article : original article

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:69587 ; 2080-0851 ; 10.18318/wiekxix.2013.1

Source:

IBL PAN, call no. P.I.1269 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Adam Mickiewicz Literary Society

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Ministry of Science and Higher Education ; Activities popularizing science (DUN)

Access:

Open

Object collections:

Last modified:

Oct 10, 2023

In our library since:

Mar 20, 2019

Number of object content downloads / hits:

830

All available object's versions:

https://rcin.org.pl./publication/81360

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information