Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Etnografia Polska 59 Z. 1-2 2015 (2016)
Instytut Archeolgoii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Among the Torghuts of Western Mongolia, some elaborated forms of rituals like wedding and funeral, although discontinued, are still remembered in detail, while their symbolism is forgotten. In the wedding games – being a set of five playful competitions between the bride givers and takers – the process of gradual acquisition of social roles of the bride/wife by the groom’s side is demonstrated, whereas the contested objects (a sheep tibia bone, a carpet, a goat skin etc.) are symbols of her kin group affiliation, her dowry, and her place in the new household, respectively. The games, being a series of mock-refusals and takeovers, with their intrinsic retardations, provide an embodied experience of a gradual passage of the bride, commemorating this event in the social memory
Asad Talal 1996, Modern power and the reconfiguration of religious traditions, Stanford Electronic Humanities Review, vol. 5, issue 1. https://web.stanford.edu/ group/SHR/5-1/text/asad.html
Douglas Mary 1999 [2009], Leviticus as literature, Oxford University Press, Oxford
Kabzińska-Stawarz Iwona 1983, Noworoczne gry mongolskie. Ich symbolika i związki z magią, część I, Etnografia Polska, t. 27, z. 1, s. 253–295
Kabzińska-Stawarz Iwona 1991, Games of Mongolian shepherds, Institute of the History of Material Culture, Warsaw
Kon Feliks 1933, Za 50 let. Èkspediciâ v Sojotiû, Sovetskij Pisatel’, Moskva
Simczenko Jurij 1975, Ludzie Północy, Iskry, Warszawa
Szynkiewicz Sławoj 1981, Rodzina pasterska w Mongolii, Ossolineum, Wrocław
Szynkiewicz Sławoj 1989, On kinship symbolics among the Western Mongols, [w:] Religious and lay symbolism in the Altaic world and other papers, red. K. Sagaster, O. Harrassowitz, Wiesbaden, s. 379–385
Szynkiewicz Sławoj 1990 [2005], Sheep bone – a sign of human descent: symbolism of the tibia among the Mongols, [w:] Signifying animals. Human meaning in a natural world, red. R. Willis, Unwin Hyman, London, s. 70–79
Wasilewski Jerzy S. 1978, Symbolika ruchu obrotowego i rytualnej inwersji, Etnografia Polska, t. 22, z. 1, s. 81–108
Wasilewski Jerzy S. 1979, Po śmierci wędrować... Szkic z zakresu etnologii świata znaczeń, Teksty, nr 8/3 (45), s. 97–120
Wasilewski Jerzy S. 2010, Transgresja wobec tragedii, śmiech przeciwko śmierci. Etnolog w podróży... wirtualnej (7), Konteksty, t. LXIV, nr 4, s. 184–190
oai:rcin.org.pl:61313 ; 0071-1861
IAiE PAN, sygn. P 325 ; IAiE PAN, sygn. P 326 ; IAiE PAN, sygn. P 327 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN
2 lut 2022
23 gru 2016
692
https://rcin.org.pl./publication/80481
Kozłowski, Janusz Krzysztof (1936– )
Tangad, Oyungerel
Haslund-Christensen, Henning (1896–1948) Hedin, Sven Anders (1865–1952) Boor, Helmut Anton Wilhelm de (1891–1976) Insel-Verlag.
Nowicka, Ewa Zhanaev, Ayur
Jaruga-Nowacka, Izabela (1950–2010)
Glazik, Ryszard (1943– )