• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: O mongolskich naruszeniach pogrzebowych, grach weselnych i baranich kościach. Studium symboliki trudnej

Twórca:

Wasilewski, Jerzy S.

Data wydania/powstania:

2015 (2016)

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Etnografia Polska 59 Z. 1-2 2015 (2016)

Wydawca:

Instytut Archeolgoii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

24 cm

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Abstrakt:

Among the Torghuts of Western Mongolia, some elaborated forms of rituals like wedding and funeral, although discontinued, are still remembered in detail, while their symbolism is forgotten. In the wedding games – being a set of five playful competitions between the bride givers and takers – the process of gradual acquisition of social roles of the bride/wife by the groom’s side is demonstrated, whereas the contested objects (a sheep tibia bone, a carpet, a goat skin etc.) are symbols of her kin group affiliation, her dowry, and her place in the new household, respectively. The games, being a series of mock-refusals and takeovers, with their intrinsic retardations, provide an embodied experience of a gradual passage of the bride, commemorating this event in the social memory

Bibliografia:

Asad Talal 1996, Modern power and the reconfiguration of religious traditions, Stanford Electronic Humanities Review, vol. 5, issue 1. https://web.stanford.edu/ group/SHR/5-1/text/asad.html
Douglas Mary 1999 [2009], Leviticus as literature, Oxford University Press, Oxford
Kabzińska-Stawarz Iwona 1983, Noworoczne gry mongolskie. Ich symbolika i związki z magią, część I, Etnografia Polska, t. 27, z. 1, s. 253–295
Kabzińska-Stawarz Iwona 1991, Games of Mongolian shepherds, Institute of the History of Material Culture, Warsaw
Kon Feliks 1933, Za 50 let. Èkspediciâ v Sojotiû, Sovetskij Pisatel’, Moskva
Simczenko Jurij 1975, Ludzie Północy, Iskry, Warszawa
Szynkiewicz Sławoj 1981, Rodzina pasterska w Mongolii, Ossolineum, Wrocław
Szynkiewicz Sławoj 1989, On kinship symbolics among the Western Mongols, [w:] Religious and lay symbolism in the Altaic world and other papers, red. K. Sagaster, O. Harrassowitz, Wiesbaden, s. 379–385
Szynkiewicz Sławoj 1990 [2005], Sheep bone – a sign of human descent: symbolism of the tibia among the Mongols, [w:] Signifying animals. Human meaning in a natural world, red. R. Willis, Unwin Hyman, London, s. 70–79
Wasilewski Jerzy S. 1978, Symbolika ruchu obrotowego i rytualnej inwersji, Etnografia Polska, t. 22, z. 1, s. 81–108
Wasilewski Jerzy S. 1979, Po śmierci wędrować... Szkic z zakresu etnologii świata znaczeń, Teksty, nr 8/3 (45), s. 97–120
Wasilewski Jerzy S. 2010, Transgresja wobec tragedii, śmiech przeciwko śmierci. Etnolog w podróży... wirtualnej (7), Konteksty, t. LXIV, nr 4, s. 184–190

Czasopismo/Seria/cykl:

Etnografia Polska

Tom:

59

Zeszyt:

1-2

Strona pocz.:

65

Strona końc.:

86

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:61313 ; 0071-1861

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 325 ; IAiE PAN, sygn. P 326 ; IAiE PAN, sygn. P 327 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji