Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
The author introduces the concept of “urban bucolics” for texts (in the narrow sense) and all cultural prac-tices (in the broad sense) that concern life in the city, but in which rural, pastoral, Arcadian – idealized – cultural patterns are manifested, contradicting the folk image of the city. The source of ethnographic data are the press and interviews with the inhabitants of the Józef Montwiłł-Mirecki housing estate in Łódź. Between those, the author weaves in a description of his own autoethnographic experience as an inhabitant of the estate and its researcher. The analytical categories that have been used in the article are mythization and Baudrillardian simulation. The aim of the article is to answer three questions: Why is the housing estate in Łódź perceived (in the local media, in the collective consciousness of inhabitants) as an urban space where people live as in rural Arcadia? How is idyllic existence manifested in urban bucolics? Is the division into the city and the countryside a current conceptualization?
Abramowicz S. 2003/2004. Wypędzeni z osiedla „Montwiłła” Mireckiego w Łodzi. Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej 12/1, 28–32.
Baudrillard J. 2005. Symulakry i symulacja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Bukoliki Publiusza Wirgilusza Marona 1805. Oprac. J. Lipiński. Warszawa: Druk. No 646 przy Nowolipiu.
Bonisławski J. 2004. Osiedle z pocztówki. Dziennik Łódzki, 12 stycznia, 13–14.
Burszta J. 1987. Kultura chłopska, [W:] Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 192–193.
Burszta W. 2016. Zrozumieć Oskara Kolberga. Prawda i zmyślenie o początkach ludoznawstwa, [W:] E. Nowina-Sroczyńska i S. Latocha (red.), Nowe czytanie tradycji. Z inspiracji Rokiem Kolbergowskim. Łódź: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, 17–28.
Bystroń J.S. 1936. Kultura ludowa. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Ciarkowska A. i Ciarkowski B. 2022. Łódź. Ilustrowany atlas architektury. Warszawa: Centrum Architektury.
Chwalba A. i Harpula W. 2022. Cham i pan. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Czarnowski S. 1982. Wybór pism socjologicznych. Warszawa: Książka i Wiedza.
Delumeau J. 2017. Historia raju. Ogród rozkoszy. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Dobrowolski K. 2005. Chłopska kultura tradycyjna, [W:] A. Mencwel (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 414–424.
Dzięcielski R. 2001. Ludowe obrazy miasta. Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze – Łódzkie Studia Etnograficzne, t. XL.
Eco U. 2013. Historia krain i miejsc legendarnych. Poznań: Rebis.
Gawryszewska B.J. 2005. Modernizując modernizm... O architekturze partycypacyjnej na starym osiedlu. Autoportret 13, 16–19.
Grochowski G. 2017. Kwestia chłopska. Teksty Drugie 6, 7–12.
Gronczewska A. 2013. Przedwojenne osiedla miały własne gazownie, kanalizację, wodociąg. Dziennik Łódzki, 22 listopada, dodatek Kocham Łódź, 8–9.
Gronczewska A. 2021. Osiedle im. Motwiłła-Mireckiego w Łodzi. Poznaj historię łódzkiego osiedla na Polesiu budowanego dla robotników. Dziennik Łódzki, 20 sierpnia.
Guriewicz A. 1976. Kategorie kultury średniowiecznej. Warszawa: PIW.
Fornalska D. 2018. Osiedle Montwiłła-Mireckiego. Opowieść mieszkańców. Przed wojną / wysiedlenia / powroty. Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn.
Kępiński M. 2022. Rodzinna wieś – nostalgiczne źródło malarskich inspiracji Mariana Kępińskiego. Zeszyty Wiejskie 28 (2), 71–100.
Kopczyńska-Jaworska B. 1999. Łódź i inne miasta. Łódź: Instytut Etnologii UŁ.
Krupa-Ławrynowicz A. 2013. Bałuckie chronotopy. Opowieść o łódzkiej dzielnicy. Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze – Łódzkie Studia Etnograficzne, t. LII.
Krupa-Ławrynowicz A. 2022. Trudna architektura osiedla im. Józefa Montwiłła-Mireckiego w Łodzi. Część I: koncepcja i metodologia badań nad dysonansem dziedzictwa. Journal of Urban Ethnology 20, 9–19.
Latocha S. 2022. Trudna architektura osiedla im. Józefa Montwiłła-Mireckiego w Łodzi. Część II: wyniki badań nad dysonansem dziedzictwa. Journal of Urban Ethnology 20, 21–38.
Leszczyński A. 2020. Ludowa historia Polski. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Lipiński J. 1805. Przedmowa, [W:] Bukoliki Publiusza Wirgilusza Marona, J. Lipiński (oprac.). Warszawa: Druk. No 646 przy Nowolipiu, 3–6.
Malinowski M. 2002. Jak u Pana Boga za piecem. Express Ilustrowany, 30 października, 16–17.
Mencwel A. 2017. Toast na progu. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Ostapowicz A. 2000. Chmury w raju. Dziennik Łódzki, 27 czerwca, 18.
Pobłocki K. 2011. Prawo do miasta i ruralizacja świadomości w powojennej Polsce. [W:] M. Nowak i P. Pluciński (red.), O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń. Kraków: Ha!art, 129–146.
Pobłocki K. 2021. Chamstwo. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Rauszer M. 2020. Bękarty pańszczyzny. Historia buntów chłopskich. Warszawa: RM.
Rauszer M. 2021. Siła podporządkowanych. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Romanowski L. 1997. Nasze osiedle – dziwne osiedle. Polesie. Biuletyn Osiedla im. J. Montwiłła-Mireckiego 1 (7), 9–12.
Rot E. 2009. Bukolika abo wiersz pasterski o Wilnie – tradycja i nowatorstwo. Terminus 1–2, 85–112.
Rutkowski R. 2010. Moja współczesna nowoczesność. Autoportret 30, 82–86.
Sahlins M. 2006. Wyspy historii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stomma L. 2002. Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje. Łódź: Piotr Dopierała.
Stomma L. 2006. Polskie złudzenia narodowe. Poznań: Wydawnictwo Sens.
Szlachetka M. 2020. Os. Montwiłła-Mireckiego w Łodzi. Mieszkańców łączy wspólna trauma. Noc, walenie do drzwi, rozkaz: Wychodzić! Gazeta Wyborcza.
Tomicki R. 1981a. Kultura – dziedzictwo – tradycja. [W:] M. Frankowska, M. Biernacka, W. Paprocka, Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. II. Wrocław – Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, 253–269.
Tomicki R. 1981b. Religijność ludowa. [W:] M. Frankowska, M. Biernacka, W. Paprocka, Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. II. Wrocław – Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, 29–70.
Tunbridge J.E. i Ashworth G.J. 1996. Dissonant Heritage. The Management of the Past as a Resource in Conflict. Chichester: Wiley.
Wojciechowska S. 2017. Amoenus versus horridus: W kleszczach lęku w świetle konwencji sielankowej. Litteraria Copernicana 1, 159–167.
Wyżga M. 2022. Chłopstwo. Historia bez krawata. Kraków: Znak Horyzont.
Zaleski M. 2004. Formy pamięci. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Zubiel J. 1997. Wiersz mieszkanki naszego Osiedla, Pani Jadwigi Zubiel. Polesie. Biuletyn Osiedla im. J. Montwiłła-Mireckiego 1 (7), 7.
Cymer A. 2022. Modele modernizmu. Różne oblicza nowoczesności. https://culture.pl/pl/artykul/modele-modernizmu-rozne-oblicza-nowoczesnosci, dostęp 27.11.2022.
Zalesiński Ł. 2020. Osiedle Montwiłła-Mireckiego. Kiedyś ewenement, teraz zabytek. https://podroze.onet.pl/polska/lodzkie/lodz-osiedle-im-jozefa-montwilla-mireckiego-historia-ewenementu/bmdp3gj, dostęp 27.11.2022.
oai:rcin.org.pl:240881 ; 1429-0618 ; e-ISSN 2719-6526 ; doi:10.23858/JUE21.2023.004
IAiE PAN, call no. P 714 ; IAiE PAN, call no. P 1505 ; click here to follow the link
Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Mar 27, 2024
Mar 27, 2024
23
https://rcin.org.pl./publication/277196
Edition name | Date |
---|---|
Latocha, Sebastian, 2023, Nasze osiedle. Miejskie bukoliki | Mar 27, 2024 |
Szafrańska, Ewa
Tobiasz-Lis, Paulina Wójcik, Marcin
Karpińska, Grażyna Ewa
Śmiechowski, Kamil (1985– )