Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej T. 58 z. 1 (2023) ; Artykuły
Polska Akademia Nauk, Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla
Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk
Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
s. 101-114 ; Streszczenie w języku angielskim i rosyjskim.
W 1931 r. miała w Polsce miejsce premiera utworu "Odlewnia stali" sowieckiego kompozytora Aleksandra Mosołowa. Kompozycja należała do popularnego wówczas nurtu „muzyka maszyn”. Wykonania tego utworu budziły duże emocje wśród polskiej publiczności nie tylko z uwagi na styl artystyczny, ale również na przekaz ideowy oraz poglądy polityczne kompozytora. Kwestia muzyki inspirowanej odgłosami przemysłu przeniknęła również do dyskusji wokół problemu hałasu w środowisku człowieka.
Anklog, Z muzyki, „Myśl Narodowa” (1931), nr 56, s. 14.
Barsova I., Das Frühwerk von Aleksandr Mosolov, w: Aleksandr Skrjabin und die Skrjabinisten II. Musik-Konzepte 37/38, Hrsg. H.K. Metzger, R. Riehn, München 1984, s. 122–167.
Barsova I., Mosolov A.V., w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 12, London 1980, s. 611–612.
Ciesielski R., Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2005.
Co usłyszymy przez radio dziś, w piątek dnia 20 listopada, „Ilustrowana Republika” (20 XI 1931), s. 4.
Drzazga-Lech M., Budowanie tożsamości narodowej poprzez muzykę. Twórczość Stanisława Moniuszki i jej recepcja na Górnym Śląsku. Studium socjologiczne, praca doktorska obroniona na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, mps, Katowice 2015.
Bibliografia 5 <HTML>Drzazga-Lech M., Budowanie tożsamości narodowej poprzez muzykę. Twórczość Stanisława Moniuszki i jej recepcja na Górnym Śląsku. Studium socjologiczne, praca doktorska obroniona na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, mps, Katowice 2015.<FONT COLOR=#FF0000> [Niepełne dane]</FONT></HTML>
Gliński M., Z opery i sal koncertowych, „Muzyka” (1931), nr 11–12, s. 472–473.
Grzegorz Fitelberg na nowym stanowisku, „Nasz Przegląd” (11 I 1935), s. 13.
Hakobian L., The modernist trend in Soviet Russian music between the wars: An isolated episode or a part of big current?, „Lietuvos Muzikologija” 17 (2016), s. 82–92.
K.J., Ruch muzyczny w kraju. Lwów, „Orkiestra” (1932), nr 1, s. 12.
Kisielewski S., O wartościach społecznych w muzyce, „Muzyka Polska” (1936), nr 3, s. 199–204.
Koncerty, „Gazeta Polska” (23 XI 1931), s. 3.
Kronika. ZSRR, „Muzyka Polska” (1936), nr 2, s. 172.
Łotysz S., Walka z hałasem ulicznym w międzywojennej Warszawie. Moda czy konieczność?, „Teksty Drugie” (2020), nr 2, s. 324–344.
Mansell J.G., The Age of Noise in Britain. Hearing Modernity, Urbana 2016.
Nelson A., Music for the Revolution. Musicians and Power in Early Soviet Russia, University Park 2004.
Plohn A., Drugi koncert symfoniczny, „Chwila” (12 XII 1931), s. 5.
Russia and machine music, „New York Times” (24 IV 1932), s. X7.
Schwarz B., Music and Musical Life in Soviet Russia. Enlarged Edition, 1917–1981, Bloomington 1983.
Sitsky L., Music of the Repressed Russian Avant-Garde, 1900–1929, London 1994.
Steinberger E., Polifonia życia codziennego a muzyka hałasu, „Chwila” (24 II 1935), s. 9.
Stromenger K., Muzyka Rosji dawniej i dziś, „Radio” (1932), nr 9, s. 4–5.
Szopski F., Z Filharmonii i z Konserwatorium, „Kurier Warszawski” (5 III 1932), s. 9.
Szpak A., Koncerty symfoniczne, „Wiedza i Życie” (1932), nr 4, s. 248–249.
Uszanujmy spokój sąsiadów, „Republika” (14 II 1932), s. 8.
Wiechowicz S., VI Koncert Symfoniczny, „Kurier Poznański” (7 X 1932), s. 3.
Wiśniewski G., Przypomnienie Mosołowa, „Ruch Muzyczny” (1995), nr 10, s. 12–13.
Z Filharmonii, „Kurier Warszawski” (21 XI 1931), s. 8–9.
Z Filharmonii. Ostanie koncerty: ‘Muzyka maszyn’ Al. Mosołowa, „Robotnik” (24 XI 1931), s. 5.
Z Filharmonii, „Rzeczpospolita” (19 XI 1931), s. 6.
Zdrodowska M., Miejskie epidemie głuchoty – brzmienie nowoczesności, „Teksty Drugie” (2020), nr 1, s. 376–396.
Życie Kulturalne. Odlewnia stali, „Kurier Poznański” (6 X 1932), s. 3.
Балетная фальшь, „Правда” (6 II 1936), с. 3.
Барсова И.А., Александр Мосолов: двадцатые годы, „Советская музыка” (1976), № 12, с. 77–87.
Барсова И.А., «Могу пожелать одного: не переставать удивляться...» С профессором Московской консерватории, доктором искусствоведения Инной Алексеевной Барсовой беседует Валерий Березин, „Научный вестник Московской консерватории” (2011), № 4, с. 188–197.
Белый В., За большевистскую непримиримость, „Советское Искусство” (1936), № 8, с. 2, 4.
Братья Тур (Тубéльский Л., Рыжей П.), Отклонения Гения, „Известия” (18 IX 1937), с. 4.
Мосолов исключен из Союза Советских Композиторов, „Правда” (11 II 1938), с. 3.
Сумбур вместо музыки. Об опере «Леди Макбет Мценского уезда», „Правда” (28 I 1936), с. 3.
Углов А., Первый концерт Софила, „Известия” (17 X 1928), с. 5.
Холопов Ю.Н., Александр Мосолов и его фортепианная музыка, в: А. Мосолов, Избранные сочинения для фортепиано, Москва 1991, с. 3–7.
Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej
oai:rcin.org.pl:240697 ; 2353-6403 ; 1230-5057 ; 10.12775/SDR.2023.1.05
IH PAN, sygn. A.453/58/1 Podr. ; click here to follow the link
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Historii PAN
Mar 18, 2024
Mar 13, 2024
17
https://rcin.org.pl./publication/277093
Edition name | Date |
---|---|
Łotysz, Sławomir, Muzyka epoki hałasu : recepcja "Odlewni stali" Aleksandra Mosołowa w międzywojennej Polsce | Mar 18, 2024 |
Smyrnowa, Julija
Nowak, Andrzej (1960– )
Matlakowski, Władysław (1851–1895)
Trudzik, Artur (1973– )
Mironowicz, Eugeniusz (1955– )
Gordziejew, Jerzy (1967– )