• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Przewozy pasażerskie w regionalnym systemie transportu kolejowego w województwie dolnośląskim w 2018 r. = Spatial distribution of passenger flows in a regional system of rail transport. A case study involving Poland’s Dolnośląskie Voivodeship

Creator:

Jurkowski, Wojciech : Autor Affiliation

Date issued/created:

2021

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Przegląd Geograficzny T. 93 z. 4 (2021)

Publisher:

IGiPZ PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

24 cm

Abstract:

Przełom pierwszej i drugiej dekady XXI w. zapoczątkował okres pozytywnych zmian na rynku usługtransportu kolejowego w Polsce. Realizacja projektów modernizacyjnych przyczyniła się do znaczącej poprawy parametrów technicznych wielu linii kolejowych, a działalność spółek samorządowych zmieniła negatywne postrzeganie kolei przez pasażerów. Mimo regularnych wzrostów w statystykach przewozowych, poziom wykorzystania kolei w skali kraju pozostał wciąż na relatywnie niskim poziomie w porównaniu do innych państw Unii Europejskiej. Dlatego też problematyka zachowań transportowych i możliwości kształtowania popytu na transport stała się istotna zarówno z punktu widzenia badań naukowych, jak i działalności praktycznej. Zagadnienia te są jednak wciąż relatywnie słabo rozpoznane, przede wszystkim ze względu na utrudniony dostęp do odpowiednich danych o liczbie pasażerów na poszczególnych odcinkach sieci kolejowej. Niniejszy artykuł stanowi próbę uzupełnienia luki badawczej w tym zakresie na gruncie geografii transportu. Jako cel niniejszego opracowania przyjęto identyfikację prawidłowości w rozkładzie przestrzennym przewozów pasażerskich i jego związków z rozkładem oferty przewozowej. Badanie zostało przeprowadzone dla obszaru województwa dolnośląskiego, którego sieć połączeń pasażerskich tworzy przykład dobrze rozwiniętego i względnie zamkniętego regionalnego systemu transportu kolejowego.

References:

Bank Danych Lokalnych. (2021). Pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/opracowania/przeplywy-ludnosci-zwiazane-z-zatrudnieniem-w-2016-r-, 20,1.html (04.11.2021).
Bartosiewicz, B. (2016). Kolej Aglomeracyjna jako element systemu lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi. Space-Society-Economy, 18, 49‑65. https://doi.org/10.18778/1733-3180.18.04 DOI
Bartosiewicz, B., & Pielesiak, I. (2019). Spatial patterns of travel behaviour in Poland. Travel Behaviour and Society, 15, 113‑122. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2019.01.004 DOI
Bul, R. (2016). Poznańska Kolej Metropolitalna jako odpowiedź na zmiany przestrzenne i demograficzne zachodzące na obszarze Poznania i jego strefy podmiejskiej. Transport Miejski i Regionalny, 9, 11‑18.
Bul, R., & Kaczmarek, T., (2014). Społeczne uwarunkowania rozwoju kolei metropolitalnej w aglomeracji poznańskiej. Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, 25. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Chakraborty, A., & Mishra, S. (2013). Land use and transit ridership connections: Implications for state-level planning agencies. Land Use Policy, 30(1), 458‑469. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2012.04.017 DOI
Chen, C., Chen, J., & Barry, J. (2009). Diurnal pattern of transit ridership: a case study of the New York City subway system. Journal of Transport Geography, 17(3), 176‑186. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2008.09.002 DOI
Ciastoń-Ciulkin, A., & Pashkevich, A. (2015). Znaczenie oferty przewozowej w kształtowaniu ruchu pasażerskiego na przykładzie kolejowej linii aglomeracyjnej na trasie Kraków Główny-Wieliczka Rynek Kopalnia. Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne, 107(3), 17‑32.
Ciastoń-Ciulkin, A., & Puławska-Obiedowska, S. (2017). Znaczenie oferty przewozowej w kształtowaniu wielkości przewozów pasażerskich na kolejowej linii aglomeracyjnej Kraków Główny-Miechów. Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne, 113(2), 19‑34.
Cordera, R., Sañudo, R., dell'Olio, L., & Ibeas, Á. (2018). Trip distribution model for regional railway services considering spatial effects between stations. Transport Policy, 67, 77‑84. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.01.016 DOI
Dai, L., Derudder, B., & Liu, X. (2018). The evolving structure of the Southeast Asian air transport network through the lens of complex networks, 1979‑2012. Journal of Transport Geography, 68, 67‑77. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.02.010 DOI
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. (2020). Pobrane z: https://dsdik.wroc.pl/koleje/zarzdca.html (10.12.2020).
Dziadek, S. (1991). Systemy transportowe ośrodków zurbanizowanych. Warszawa: PWN.
Górny, J. (2016). Samorząd wojewódzki jako organizator kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 19(4), 72‑81. https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.16.024.6322 DOI
Hou, L.M., & Ma, G.F. (2011). Forecast of railway passenger traffic based on a grey linear regression combined model. Computer Simulation, 7. https://doi.org/10.1109/ITAP.2011.6006221 DOI
Ingvardson, J.B., Nielsen, O.A., Raveau, S., & Nielsen, B.F. (2018). Passenger arrival and waiting time distributions dependent on train service frequency and station characteristics: A smart card data analysis. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 90, 292‑306. https://doi.org/10.1016/j.trc.2018.03.006 DOI
Jerczyński, M., & Koziarski, S. (1992). 150 lat kolei na Śląsku. Opole, Wrocław: Instytut Śląski.
Jun, M.J., Kim, J.I., Kwon, J.H., & Jeong, J.E. (2013). The effects of high-density suburban development on commuter mode choices in Seoul, Korea. Cities, 31, 230‑238. https://doi.org/10.1016/j.cities.2012.06.016 DOI
Jurkowski, W. (2018). Wpływ integracji zabudowy mieszkaniowej ze stacją kolejową na ruch pasażerski w obszarach wiejskich wrocławskiej strefy podmiejskiej. Studia Obszarów Wiejskich, 50, 197‑211. https://doi.org/10.7163/SOW.50.12 DOI
Jurkowski, W. (2019). Integracja zabudowy mieszkaniowej z infrastrukturą kolejową w strefach podmiejskich Krakowa, Łodzi, Poznania i Wrocławia. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 43, Wrocław.
Jurkowski, W. (2020). Przestrzenne i czasowe zróżnicowanie natężenia potoków pasażerskich w kolejowych połączeniach dojazdowych do Wrocławia. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 23(1), 28‑40. https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.20.010.12112 DOI
Jurkowski, W., & Smolarski, M. (2018). The Impact of Transport Supply on Passenger Volume Characterising Regional Rail Transport in Lower Silesia. Europa XXI, 34, 79‑93. http://doi.org/10.7163/Eu21.2018.34.5 DOI
Kelles-Krauz, M. (1992). Kolej jako element systemu obsługi pasażerskiego transportu zbiorowego na przykładzie wybranych aglomeracji Polski. Radom: Wyższa Szkoła Inżynierska im. Kazimierza Pułaskiego.
Kepaptsoglou, K., Stathopoulos, A., & Karlaftis, M.G. (2017). Ridership estimation of a new LRT system: Direct demand model approach. Journal of Transport Geography, 58, 146‑156. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2016.12.004 DOI
Kołoś, A., Król, M., & Taczanowski, J. (2017). Regionalizacja jako czynnik zmian w ofercie przewozowej kolei w Polsce na przykładzie czterech województw. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 20(4), 37‑50. https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.17.021.8027 DOI
Komornicki, T. (2011). Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji. Prace Geograficzne, 227. Warszawa: IGiPZ PAN.
Komusiński, S. (2010). Przekształcenia przestrzenne sieci pasażerskiego ruchu kolejowego w Polsce w latach 1988‑2008. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 17.
Kowalczyk, K. (2019). Pasażerski transport kolejowy na obszarach aglomeracyjnych w Polsce a rozwiązania multimodalne w codziennych dojazdach do pracy. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kozanecka, M. (1996). Komunikacja autobusowa jako miernik powiązań przestrzennych województwa przemyskiego. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 1, 109‑124
Koziarski, S.M. (1990). Rozwój sieci kolejowej na Śląsku. Opole: Instytut Śląski.
Koźlak, A. (2013). Kolej aglomeracyjna jako podstawa systemu komunikacyjnego obszarów metropolitalnych w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 143, 172‑185.
Koźlak, A. (2015). Gospodarcze, społeczne i ekologiczne skutki kongestii transportowej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 402, 153‑164. DOI
Kruszyna, M. (2018). Koleje miejskie i regionalne w Polsce. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy.
Li, S., Lyu, D., Liu, X., Tan, Z., Gao, F., Huang, G., & Wu, Z. (2020). The varying patterns of rail transit ridership and their relationships with fine-scale built environment factors: Big data analytics from Guangzhou. Cities, 99, 102580. https://doi.org/10.1016/j.cities.2019.102580 DOI
Lindsey, M., Schofer, J.L., Durango-Cohen, P., & Gray, K.A. (2010). Relationship between proximity to transit and ridership for journey-to-work trips in Chicago. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 44(9), 697‑709. https://doi.org/10.1016/j.tra.2010.07.003 DOI
Majewski, J. (2006). Koleje regionalne w nowych warunkach społeczno-ekonomicznych w świetle badań potoków podróżnych. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 20(2), 31‑42.
Marcińczak, S., & Bartosiewicz, B. (2018). Commuting patterns and urban form: Evidence from Poland.Journal of Transport Geography,70, 31‑39. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.05.019 DOI
Milan, J. (1997). Comparison of the quality of rail and air networks in West, Central and Eastern Europe. Transport Policy, 4(2), 85‑93. https://doi.org/10.1016/S0967-070X(97)00010-3 DOI
Miszewska, B., & Szmytkie, R. (2015). Likwidacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku a zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miast. Studia Miejskie, 20, 190‑202.
Nowak, M., Koterbicki, M., & Kozioł, P. (2018). Wpływ ograniczeń infrastrukturalnych na ruch kolejowy w krakowskim węźle aglomeracyjnym na przykładzie linii SKA1. Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne, 116(2), 107‑118.
Nowak, M., Koterbicki, M., & Pashkevich, A. (2016). Analiza przewozów pasażerskich i oferty przewozowej kolei aglomeracyjnej na przykładzie linii Kraków-Miechów. TTS Technika Transportu Szynowego, 23, 160‑167.
Pan, H., Li, J., Shen, Q., & Shi, C. (2017). What determines rail transit passenger volume? Implications for transit oriented development planning. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 57, 52‑63. https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.09.016 DOI
Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. Biała Księga. (2011). Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/? uri=CELEX: 52011DC0144&from=PL (03.07.2020).
Połom, M., & Tarkowski, M. (2018). Rola Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w kształtowaniu struktury przestrzenno-funkcjonalnej Gdańska. Studia Miejskie, 30, 39‑58. DOI
Połom, M., Tarkowski, M., & Puzdrakiewicz, K. (2018). Urban transformation in the context of rail transport development: the case of a newly built railway line in Gdańsk (Poland). Journal of Advanced Transportation, 2018. https://doi.org/10.1155/2018/1218041 DOI
Ratner, K.A., & Goetz, A.R. (2013). The reshaping of land use and urban form in Denver through transit-oriented development. Cities, 30, 31‑46. https://doi.org/10.1016/j.cities.2012.08.007 DOI
Rosik, P., & Kowalczyk, K. (2016). Rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej a przesunięcie modalne w Polsce w latach 2000‑2010. Prace Geograficzne, 248. Warszawa: IGiPZ PAN.
Rosik, P., Pomianowski, W., Goliszek, S., Stępniak, M., Kowalczyk, K., Guzik, R., Kołoś, A., & Komornicki,T. (2017). Multimodalna dostępność transportem publicznym gmin w Polsce (MULTIMODACC). Prace Geograficzne, 258. Warszawa: IGiPZ PAN.
Słownik pojęć transportowych SRT. (2011). Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury.
Smolarski, M. (2018). Pasażerski transport kolejowy na obszarach wiejskich (na przykładzie przygranicza województwa dolnośląskiego). Prace Geograficzne, 154, 127‑145. https://doi.org/10.4467/20833113PG.18.012.9444 DOI
Smolarski, M., Jurkowski, W., & Raczyk, A. (2019). Bus and train connections between towns in Lower Silesia under different operational models: Competition or complementarity? Moravian Geographical Reports, 27(1), 31‑40. https://doi.org/10.2478/mgr-2019-0003 DOI
Statystyka przewozów pasażerskich UTK. (2020). Pobrane z: https://www.utk.gov.pl/pl/raporty-i-analizy/analizy-i-monitoring/statystyka-przewozow-pa (15.07.2020).
Sun, L., Lee, D.H., Erath, A., & Huang, X. (2012). Using smart card data to extract passenger's spatio-temporal density and train's trajectory of MRT system. Proceedings of the ACM SIGKDD international workshop on urban computing, 142‑148. https://doi.org/10.1145/2346496.2346519 DOI
Taylor, Z. (2000). Geografia transportu i jej wkład do teorii geografii: próba oceny. Przegląd Geograficzny, 72(4), 491‑508.
Taylor, Z. (2003). Zamknięcia dla ruchu pasażerskiego linii kolejowych w Polsce i ich społeczne konsekwencje. Przegląd Geograficzny, 75(3), 351‑383.
Taylor, Z., & Ciechański, A. (2017). Deregulacja i przekształcenia przedsiębiorstw transportu lądowego w Polsce na tle polityki spójności UE. Prace Geograficzne, 257. Warszawa: IGiPZ PAN.
Tu, W., Cao, R., Yue, Y., Zhou, B., Li, Q., & Li, Q. (2018). Spatial variations in urban public ridership derived from GPS trajectories and smart card data. Journal of Transport Geography, 69, 45‑57. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.04.013 DOI
Wang, J., Mo H., Wang, F., & Jin, F., (2011). Exploring the network structure and nodal centrality of China's air transport network: A complex network approach. Journal of Transport Geography, 19(4), 712‑721. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2010.08.012 DOI
Wiśniewski, S. (2015). Powiązania miast województwa łódzkiego w systemie kolejowego transportu zbiorowego w świetle potencjału komunikacyjnego. Prace Geograficzne, 140, 25‑38. https://doi.org/10.4467/20833113PG.15.002.3531 DOI
Wykorzystanie i potencjał kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce. (2017). Pobrane z: https://utk.gov.pl/pl/dokumenty-i-formularze/opracowania-urzedu-tran/12753,Wykorzystanie-i-potencjal-kolejowych-przewozow-pasazerskich-w-Polsce.html (14.07.2020).
Zhao, J., Qu, Q., Zhang, F., Xu, C., & Liu, S. (2017). Spatio-temporal analysis of passenger travel patterns in massive smart card data. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 18(11), 3135‑3146. https://doi.org/10.1109/TITS.2017.2679179 DOI

Relation:

Przegląd Geograficzny

Volume:

93

Issue:

4

Start page:

533

End page:

553

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:232815 ; 0033-2143 (print) ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2021.4.3

Source:

CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Projects co-financed by:

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information