• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Siła przekonywania – wykorzystanie ekonomii behawioralnej i architektury wyboru w działaniach na rzecz ochrony środowiska w samorządach = The power of persuasion – the use of behavioural economics and choice architecture in local government policy on environmental protection

Creator:

Sokołowicz, Mariusz E. : Autor Affiliation ORCID

Date issued/created:

2020

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Przegląd Geograficzny T. 92 z. 4 (2020)

Publisher:

IGiPZ PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

24 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

Dokonany w artykule przegląd badań przybliża społeczne, psychologiczne i ekonomiczne przesłanki skuteczności instrumentów ochrony środowiska, oraz prowadzi do sformułowania wniosków w zakresie tego, jakie instrumenty okazują się najbardziej skuteczne. W oparciu o dorobek badawczy psychologii społecznej oraz ekonomii behawioralnej wskazuje, że skuteczność instrumentów ochrony środowiska w samorządach terytorialnych mogą zwiększać narzędzia tzw. architektury wyboru. Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują, że dążenie do uświadamiania kosztów w wyrażeniu pieniężnym, z uwagi na efekt psychologiczny przynosi lepsze efekty, niż pisanie i mówienie o kosztach środowiskowych bez ich kwantyfikacji. Po drugie, analiza literatury wskazuje, że najlepsze efekty przynoszą te instrumenty, które przekładają się na indywidualnie ponoszone koszty i odczuwane korzyści. Po trzecie, skuteczność polityki ochrony środowiska podnosi dostosowanie instrumentów do zróżnicowanych grup odbiorców, pod warunkiem uświadomienia im, że inni członkowie społeczności zachowują się w podobny sposób. Polityka w zakresie ochrony środowiska powinna być przy tym zintegrowana z innymi politykami sektorowymi (np. przestrzenną czy zdrowotną). Wreszcie, polityka ta powinna być oparta na kulturze partycypacji i dążeniu do konsensusu między sprzecznymi często interesami użytkowników miast i gmin, oraz wspomagana częstymi i ciągłymi akcjami promocyjno-informacyjnymi.

References:

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179‑211. https://doi.org/10.1016/0749‑5978(91)90020-T DOI
Allcott, H. (2011). Social norms and energy conservation. Journal of Public Economics, 95, 1082‑1095. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2011.03.003 DOI
Aro, R. (2016). Normality against Sustainability - mobility practices of well-to-do households. Environmental Policy and Governance, 26, 116‑128. https://doi.org/10.1002/eet.1705 DOI
Baddeley, M. (2017). Behavioural Economics. A Very Short Introduction. Oxford & New York: Oxford University Press. DOI
Banister, D. (2008). The sustainable mobility paradigm. Transport Policy, 15, 73‑80. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.005 DOI
Beckenbach, F. (2016). Innovative Behavioral Approaches to Analyze the Incentives of Environmental Instrument.W: F. Beckenbach, & W. Kahlenborn (red.), New Perspectives for Environmental Policies Through Behavioral Economics (s. 15‑68), Springer. https://doi.org/10.1007/978‑3-319‑16793‑0 DOI
Bénabou, R., & Tirole, J. (2006). Incentives and Prosocial Behavior. The American Economic Review, 96(5). https://doi.org/1652‑1678 DOI
Benjamin, D., Por, H.H., & Budescu, D. (2017). Climate change versus global warming: Who is susceptible to the framing of climate change? Environment and Behavior, 4, 745‑770. https://doi.org/10.1177/0013916516664382 DOI
Bhalla, K., Shotten, M., Cohen, A., Brauer, M., Shahraz, S., Burnett, R., Leach-Kemon, K., Freedman, G., & Murray, C.J.L. (2014). Transport for Health: The Global Burden of Disease From Motorized Road Transport. Washington: World Bank Group.
Breidert, Ch., Hahsler, M., & Reutterer, Th. (2006). A Review of Methods for Measuring Willingness-to-Pay. Innovative Marketing (hybrid), 2(4), 8‑32. https://doi.org/10.1007/s11747‑019‑00666‑6
Brög, W., Erl, E., & Mense, N. (2004). Individualised marketing: changing travel behaviour for a better environment. Communicating Environmentally Sustainable Transport. The Role of Soft Measures, OECD, 83‑97.
Bovens, L. (2008). The Ethics of Nudge. W: T. Grüne-Yanoff, & S.O. Hansson (red.), Preference Change: Approaches from Philosophy, Economics and Psychology. Berlin: Springer, 207‑220. DOI
Cairns, S., Harmer, C., Hopkin, J., & Skippon, S. (2014). Sociological perspectives on travel and mobilities: a review. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 63, 107‑117. https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.01.010 DOI
Camerer, C., Issacharoff, S., Loewenstein, G., O'Donoghue, T., & Rabin, M. (2003). Regulation for Conservatives: Behavioral Economics and the Case for 'Asymmetric Paternalism. University of Pennsylvania Law Review, 151, 211‑254. https://doi.org/10.2307/3312889 DOI
Cheng, L., Trenberth, K.E., Fasullo, J., Boyer, T., Abraham, J., & Zhu, J. (2017). Improved estimates of ocean heat content from 1960 to 2015. Science Advances, 3(3). e1601545. https://doi.org/e1601545. 10.1126/sciadv.1601545 DOI
Ciccone, A. (2018). Environmental effects of a vehicle tax reform: Empirical evidence from Norway. Transport Policy, 69, 141‑157. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2018.05.002 DOI
Coase, R. (1960). The Problem of Social Cost. The Journal of Law and Economics, 3, 1‑44. https://doi.org/10.1086/466560 DOI
COWI. (2002). Fiscal Measures to Reduce CO2 Emissions from New Passenger Cars. Study contract for the EU Commission. DG Environment, Brussels.
Czajkowski, M. (2010). Nierynkowe metody wyceny. W: J. Kronenberg, & T. Bergier, Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce (s. 14‑16). Kraków: Fundacja Sendzimira.
Demarque, C., Charalambides, L., Hilton, D.J., & Waloquier, L. (2015). Nudging sustainable consumption: The use of descriptive norms to promote a minority behavior in a realistic online shopping environment. Journal of Environmental Psychology, 43, 166-174. https://doi.org/166‑174. 10.1016/j.jenvp.2015.06.008 DOI
de Vries, G. (2020). Public Communication as a Tool to Implement Environmental Policies. Social Issues and Policy Review, 14(1), 244‑272. https://doi.org/10.1111/sipr.12061 DOI
Dong, Y., & Hauschild, M. (2017). Indicators for Environmental Sustainability. Procedia CIRP, 61, 697‑702. https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.11.173 DOI
Dowbor, L. (2017). Co to za gra? Nowe podejścia do ekonomii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
European Union. (2020). Sustainable development in the European Union. Monitoring report on progress towards the SDGs in an EU context. 2020 edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Evans, J.P. (2011). Resilience, ecology and adaptation in the experimental city. Transactions of the Institute of British Geographers, 36, 223‑237. https://doi.org/10.1111/j.1475‑5661.2010.00420.x DOI
Feldman, D.R., Collins, W.D., Gero, P.J., Torn, M.S., Mlawer, E.J., & Shippert, T.R. (2015). Observational determination of surface radiative forcing by CO2 from 2000 to 2010. Nature, 519, 339‑343. https://doi.org/10.1038/nature14240 DOI
Gifford, R. (2015). 33 Reasons We Can't Think Clearly About Climate Change. New Scientist, 11 July 2015, 28‑33. DOI
Gifford, R. (2011). The dragons of inaction: Psychological barriers that limit climate change mitigation and adaptation. American Psychologist, 66, 290‑302. https://doi.org/10.1037/a0023566 DOI
Glaeser, E.L. (2006). Paternalism and Psychology. University of Chicago Law Review, 73(1), 133‑156. https://doi.org/10.3386/w11789 DOI
Glaeser, E.L. (2012). Triumph of the city. London: Penguin Books.
Goldstein, N.J., Cialdini, R.B., & Griskevicius, V. (2008). A room with a viewpoint: using social norms to motivate environmental conservation in hotels. Journal of Consumer Research, 35, 472‑482. https://doi.org/10.1086/586910 DOI
Gómez-Baggethun, E., Martín-López, B., Barton, D.N., & Braat, L. (2014). State-Of-The-Art Report on Integrated Valuation of Ecosystem Services. EU FP7 OpenNESS Project Deliverable 4.1.
Greene, D.L., Patterson, P.D., Singh, M., & Jia, L. (2005). Feebates, rebates and gas-guzzler taxes: a study of incentives for increased fuel economy. Energy Policy, 33, 757‑775. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2003.10.003 DOI
Hall, R.P., Gudmundsson, H., Marsden, G., & Zietsman, J. (2014). Sustainable Transportation. Sage Publications. Pobrane z: http://www.dragonsofinaction.com/ (18.02.2020).
IEA. (2008). World energy outlook. Paris: International Energy Agency.
INFRAS. (2000). Traffic congestion, pollution and accidents result in significant direct and indirect cost. INFRAS Consulting Group for Policy Analysis and Implementation and IWW. Pobrane z: https://www.researchgate.net/publication/305725237_Direct_Costs_of_Urban_Traffic_Congestion_Case_Study_Main_Corridors_in_Mansoura_City (17.11.2020).
Jewtuchowicz, A. (1987). Efekty zewnętrzne w procesach urbanizacji i uprzemysłowienia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
John, P. (2018). How Far to Nudge? Assessing Behavioural Public Policy. Cheltenham: Edward Elgar. DOI
Johnson, E.J., Shu, S.B., Dellaert, B.G.C., Fox, C., Goldstein, D.G., Häubl, G., Larrick, R.P., Payne, J.W., Peters, E., Schkade, D., Wansink, B., & Weber, E.U. (2012). Beyond nudges: Tools of a choice architecture. Marketing Letters, 21, 487‑504. https://doi.org/10.1007/s11002‑012‑9186‑1 DOI
Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina.
Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk. Econometrica, 47(2), 263‑291. https://doi.org/10.2307/1914185 DOI
Komisja Europejska. (2019). Przegląd wdrażania polityki ochrony środowiska 2019. Sprawozdanie na temat państwa: Polska. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Bruksela: Unia Europejska.
Korzhenevych, A., Dehnen, N., Bröcker, J., Holtkamp, M., Meier, H., Gibson, G., Varma, A., & Cox, V. (2014). Update of the Handbook on External Costs of Transport, Final Report. European Commission - DG Mobility and Transport.
Laakso, S. (2017). Giving up cars - The impact of a mobility experiment on carbon emissions and everyday routines. Journal of Cleaner Production, 169, 135‑142. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.03.035 DOI
Lehner, M., Mont, O., & Heiskanen, E. (2015). Nudging - A promising tool for sustainable consumption behaviour? Journal of Cleaner Production, 134, 166‑177. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.11.086 DOI
Myers, D.G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka.
Nieuwenhuijsen, M.J., & Khreis, H., (2016). Car free cities: Pathway to healthy urban living. Environment International, 94, 251‑262. https://doi.org/10.1016/j.envint.2016.05.032 DOI
OECD. (2016). International Migration Outlook 2016. Paryż: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/migr_outlook-2016-en DOI
Packard, V. (1960). The Hidden Persuaders. London: Penguin Books.
Pérez, K., Olabarria, M., Rojas-Rueda, D., Santamariña-Rubio, E., Borrell, C., & Nieuwenhuijsen, M. (2017). The health and economic benefits of active transport policies in Barcelona. Journal of Transport & Health, 4, 320‑321. https://doi.org/10.1016/j.jth.2015.04.497 DOI
Pigou, A.C. (1920). The Economics of Welfare. Londyn: Macmillan.
Qiong, X., Min, L., Huaqing, W., & Zhenggang, L. (2016). Does the Central Government's Environmental Policy Work? Evidence from the Provincial-Level Environment Efficiency in China. Sustainability, 8(12). https://doi.org/10.3390/su8121241 DOI
Rzeńca, A. (2016). Polityka ekologiczna miasta. W: A. Rzeńca (red.) Ekomiasto#Środowisko. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (s. 89‑115). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI
Schubert, C. (2017). Green nudges: Do they work? Are they ethical? Ecological Economics, 132, 329‑342. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2016.11.009 DOI
Scitovsky, T. (1954). Two Concepts of External Economies. Journal of Political Economy, 2, 443‑451. DOI
Shove, E., Watson, M., & Spurling, N. (2015). Conceptualizing connections: energy demand, infrastructures and social practices. European Journal of Social Theory, 18, 274‑287. https://doi.org/10.1177/1368431015579964 DOI
Simon, H.A. (1955). A Behavioral Model of Rational Choice. Quarterly Journal of Economics, 6, 99‑118. https://doi.org/10.2307/1884852 DOI
Smith, N.C., Goldstein, D.G., & Johnson, E.J. (2013). Choice without awareness: ethical and policy implications of defaults. Journal of Public Policy & Marketing, 32(2), 159‑172. https://doi.org/10.1509/jppm.10.114 DOI
Sokołowicz, M.E. (2015). Rozwój terytorialny w świetle dorobku ekonomii instytucjonalnej. Przestrzeń-bliskość-instytucje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI
Sokołowicz, M. E (2013). Wokół koncepcji zrównoważonego transportu. Ślepe tory polemik. Kronika Miasta Łodzi, 2, 17‑24.
Southerton, D. (2013). Habits, routines and temporalities of consumption: from individual behaviours to the reproduction of everyday practices. Time & Society, 22, 335‑355. https://doi.org/10.1177/0961463X12464228 DOI
Stern, P.C. (2000). Toward a Coherent Theory of Environmentally Significant Behavior. Journal of Social Issues, 56, 407‑424. https://doi.org/10.1111/0022‑4537.00175 DOI
Sumarga, E., Hein, L., Edens, B., & Suwarno, A. (2015). Mapping monetary values of ecosystem services in support of developing ecosystem accounts. Ecosystem Services, 12, 71‑83. DOI
Sunstein, C.R., & Thaler, R.T. (2003). Libertarian Paternalism is Not an Oxymoron. University of Chicago Law Review, 70(4), 1159‑1202. https://doi.org/10.2307/1600573 DOI
Sunstein, C.R., & Reisch, L.A. (2016). Behaviorally Green: Why, Which and When Defaults Can Help. W: F. Beckenbach, & W. Kahlenborn (red.), New Perspectives for Environmental Policies Through Behavioral Economics, Springer, 161‑194. https://doi.org/10.1007/978‑3-319‑16793‑0 DOI
Szaszi, B., Palinkas, A., Palfi, B., Szollosi, A., & Aczel, B. (2017). A Systematic Scoping Review of the Choice Architecture Movement: Toward Understanding When and Why Nudges Work. Journal of Behavioral Decision Making, 31, 355‑366. https://doi.org/10.1002/bdm.2035 DOI
TEEB. (2011). The economics of ecosystems and biodiversity. Manual for cities: Ecosystem services in urban management. UNEP and the European Commission.
Thaler, R.T., & Sunstein, C. R (2008). Nudge. Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. New Haven-London: Yale University Press.
Thaler, R.T., & Sunstein, C. R (2017). Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia. Poznań: Zysk i Spółka.
Thaler, R.T. (2018). Zachowania niepoprawne. Tworzenie ekonomii behawioralnej. Poznań: Media Rodzina.
The Behavioural Insights Team. (2017). EAST. Four simple ways to apply behavioural insights. Annual Review of Policy Design, 5(1).
Truelove, H.B., Schultz, P.W., & Gillis, A.J. (2019). Using Social Psychology to Protect the Environment. W: K.C. O'Doherty, & D. Hodgetts (red.), The SAGE Handbook of Applied Social Psychology. SAGE Publications, 491‑514. https://doi.org/10.4135/9781526417091 DOI
Warde, A. (2005). Consumption and theories of practice. Journal of Consumer Culture, 5, 131‑153. https://doi.org/10.1177/1469540505053090 DOI
WHO. (2015). Global health Observatory. Pobrano z: http://www.who.int/gho/road_safety/mortality/en/ (21.02.2015).
Wild, M., Ohmura, A., Schär, C., Müller, G., Folini, D., Schwarz, M., Hakuba, M.Z., & Sanchez-Lorenzo, A. (2017). The Global Energy Balance Archive (GEBA) version 2017: a database for worldwide measured surface energy fluxes. Earth Systems Science Data, 9, 601‑613. https://doi.org/10.5194/essd-2017‑28 DOI
Wilkin, J. (2005). Teoria wyboru publicznego - homo oeconomicus w sferze polityki. W: J. Wilkin (red.), Teoria wyboru publicznego. Wstęp do ekonomicznej analizy funkcjonowania sfery publicznej. Warszawa: Scholar.
Wilkinson, T. (2013). Nudging and manipulation. Political Studies, 61(2), 341‑355. https://doi.org/10.1111/j.1467‑9248.2012.00974.x DOI
www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/xx.html (18.02.2020).

Relation:

Przegląd Geograficzny

Volume:

92

Issue:

4

Start page:

569

End page:

589

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:157604 ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2020.4.6

Source:

CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Projects co-financed by:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information