• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Moc filmowego obrazu. Herzog i epifanie

Twórca:

Nowina-Sroczyńska, Ewa

Data wydania/powstania:

2020

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

The power of the film image. Herzog and epiphanies ; Journal of Urban Ethnology 18 (2020)

Wydawca:

Instytut Archeologii i Etnologii PAN

Miejsce wydania:

Kraków

Opis:

24 cm

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Abstrakt:

Autorka wyjaśnia przyczyny, dla których poszukuje filmów etnograficznych poza etnografią. O roli i statusie filmu etnograficznego pisze na podstawie trzech dokumentów Wernera Herzoga. Autorka analizuje je z perspektywy antropologicznej. Postulat reżysera o nieadekwatności współcześnie tworzonych obrazów (w tym obrazów filmowych) do stanu cywilizacji „śledzi” w filmowych egzemplifikacjach, skupiając się na epifanicznych krajobrazach artysty i na jego „mitycznej świadomości”. Propozycja wyjścia poza film obserwacyjny, bazujący na racjonalnym paradygmacie, czerpie właśnie z twórczości ostatniego romantycznego Mistrza kina

Bibliografia:

Belting H. 2010, Obraz i kult, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk
Bochmann G. 1994, Człowiek na wulkanie. Portret Wernera Herzoga, [w:] P.C. Seel, B. Zmudzinski (red.), Werner Herzog, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków
Campbell J. 2004, Mityczny obraz, Wydawnictwo KR, Warszawa
Cendrars B. 1973, Nie wierzę własnym oczom. Historie prawdziwe, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa
Cirlot J.E. 2000, Słownik symboli, Wydawnictwo Znak, Kraków
Czaja D. 2009, Lekcje ciemności, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
Czaja D. 2013, Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Czaja D. 2015, Figury końca. Przybliżenia, [w:] D. Czaja (red.), Scenariusze końca. Zmierzch, kres, apokalipsa, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, s. 7–23
Czaja D., Juszczak W. 2017, Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
Czapliński J. 1994, Kino i jego sobowtór. O aspekcie transcendentnym filmów Herzoga, [w:] P.C. Seel, B. Zmudzinski (red.), Werner Herzog, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków
Eco U. 2008, Sztuka, Wydawnictwo M, Kraków
Eliade M. 2009, Traktat o historii religii, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa
Forstner D. 1990, Świat symboliki chrześcijańskiej, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa
Herzog W. 2010, Deklaracja z Minessoty. Prawda i fakt w kinie dokumentalnym, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 112–114
Juszczak W. 2015, Przemijalna postać świata. O Satyriconie Felliniego, [w:] D. Czaja (red.), Scenariusze końca. Zmierzch, kres, apokalipsa, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, s. 207–213
Kopkiewicz A. 2010, Lodowe i piaszczyste pustynie Wernera Herzoga, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 34–47
Kowalski A.P. 2014, Antropologia zamierzchłych znaczeń, Polskie Towarzystwo Historyczne, Toruń
Kowalski P. 2007, Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
van der Leeuw G. 1997, Fenomenologia religii, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa
Majmurek J. 2010, Prawda i technika, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 135–146
Majmurek J., Wiśniewska A. 2010, Rozmowa z rzeczywistością. Z Arturem Żmijewskim rozmawiają Jakub Majmurek i Agnieszka Wiśniewska, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 162–172
Nowina-Sroczyńska E. 2015, Hipnotyczne, nieregularne pejzaże Księcia, [w:] J. Barański, M. Golonka-Czajkowska, A. Niedźwiedź (red.), W krainie metarefleksji. Księga poświęcona profesorowi Czesławowi Robotyckiemu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 571–583
Pflaum H.G. 2010, Jestem dość spójny. Z Wernerem Herzogiem rozmawia Hans Günter Pflaum, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 6–27
Przybylski R. 1994, Pustelnicy i demony, Wydawnictwo Znak, Kraków
Sarbiewska J. 2014, Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk
Seel P.C., Zmudzinski B. (red.) 1994, Werner Herzog, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków
Słodowski J. 1994, Fenomen egzystencji – fenomen kultury, [w:] P.C. Seel, B. Zmudzinski (red.), Werner Herzog, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków
Słownik terminów literackich 2004, A. Nawrot (red.), Wydawnictwo Greg, Kraków
Szczuka K. 2010, Kaspar David Friedrich po Holokauście. Z Marią Janion rozmawia Kazimiera Szczuka [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 90–99
Szymborska W. 2010, Wiersze wybrane, Wydawnictwo a5, Kraków
Uszyński J. 1986, Herzogowska antropologia, „Film na Świecie”, nr 331

Czasopismo/Seria/cykl:

Journal of Urban Ethnology

Tom:

18

Strona pocz.:

217

Strona końc.:

237

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:154633 ; 1429-0618 ; doi:10.23858/JUE18.2020.012

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 714 ; IAiE PAN, sygn. P 1505 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji