Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
The power of the film image. Herzog and epiphanies ; Journal of Urban Ethnology 18 (2020)
Instytut Archeologii i Etnologii PAN
The author explains the reasons why she is seeking ethnographic films outside of ethnography. She writes about the role and status of ethnographic film on the basis of three documentary films by Werner Herzog, analyzing them from an anthropological perspective. She traces the director’s postulate concerning the inadequacy of the created images (including film images) to the state of civilization in film exemplifications, focusing on the artist’s epiphanic landscapes and his „mythical consciousness”. The proposal to go beyond the observational film based on a rational paradigm is drawn precisely from the work of the last romantic Master of cinema
Belting H. 2010, Obraz i kult, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk
Bochmann G. 1994, Człowiek na wulkanie. Portret Wernera Herzoga, [w:] P.C. Seel, B. Zmudzinski (red.), Werner Herzog, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków
Campbell J. 2004, Mityczny obraz, Wydawnictwo KR, Warszawa
Cendrars B. 1973, Nie wierzę własnym oczom. Historie prawdziwe, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa
Cirlot J.E. 2000, Słownik symboli, Wydawnictwo Znak, Kraków
Czaja D. 2009, Lekcje ciemności, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
Czaja D. 2013, Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Czaja D. 2015, Figury końca. Przybliżenia, [w:] D. Czaja (red.), Scenariusze końca. Zmierzch, kres, apokalipsa, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, s. 7–23
Czaja D., Juszczak W. 2017, Ruiny czasu. Rozmowy o twórczości, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
Czapliński J. 1994, Kino i jego sobowtór. O aspekcie transcendentnym filmów Herzoga, [w:] P.C. Seel, B. Zmudzinski (red.), Werner Herzog, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków
Eco U. 2008, Sztuka, Wydawnictwo M, Kraków
Eliade M. 2009, Traktat o historii religii, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa
Forstner D. 1990, Świat symboliki chrześcijańskiej, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa
Herzog W. 2010, Deklaracja z Minessoty. Prawda i fakt w kinie dokumentalnym, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 112–114
Juszczak W. 2015, Przemijalna postać świata. O Satyriconie Felliniego, [w:] D. Czaja (red.), Scenariusze końca. Zmierzch, kres, apokalipsa, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, s. 207–213
Kopkiewicz A. 2010, Lodowe i piaszczyste pustynie Wernera Herzoga, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 34–47
Kowalski A.P. 2014, Antropologia zamierzchłych znaczeń, Polskie Towarzystwo Historyczne, Toruń
Kowalski P. 2007, Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
van der Leeuw G. 1997, Fenomenologia religii, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa
Majmurek J. 2010, Prawda i technika, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 135–146
Majmurek J., Wiśniewska A. 2010, Rozmowa z rzeczywistością. Z Arturem Żmijewskim rozmawiają Jakub Majmurek i Agnieszka Wiśniewska, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 162–172
Nowina-Sroczyńska E. 2015, Hipnotyczne, nieregularne pejzaże Księcia, [w:] J. Barański, M. Golonka-Czajkowska, A. Niedźwiedź (red.), W krainie metarefleksji. Księga poświęcona profesorowi Czesławowi Robotyckiemu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 571–583
Pflaum H.G. 2010, Jestem dość spójny. Z Wernerem Herzogiem rozmawia Hans Günter Pflaum, [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 6–27
Przybylski R. 1994, Pustelnicy i demony, Wydawnictwo Znak, Kraków
Sarbiewska J. 2014, Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk
Seel P.C., Zmudzinski B. (red.) 1994, Werner Herzog, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków
Słodowski J. 1994, Fenomen egzystencji – fenomen kultury, [w:] P.C. Seel, B. Zmudzinski (red.), Werner Herzog, Wydawnictwo „Secesja”, Kraków
Słownik terminów literackich 2004, A. Nawrot (red.), Wydawnictwo Greg, Kraków
Szczuka K. 2010, Kaspar David Friedrich po Holokauście. Z Marią Janion rozmawia Kazimiera Szczuka [w:] Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 90–99
Szymborska W. 2010, Wiersze wybrane, Wydawnictwo a5, Kraków
Uszyński J. 1986, Herzogowska antropologia, „Film na Świecie”, nr 331
oai:rcin.org.pl:154633 ; 1429-0618 ; doi:10.23858/JUE18.2020.012
IAiE PAN, call no. P 714 ; IAiE PAN, call no. P 1505 ; click here to follow the link
Creative Commons Attribution BY-NC-ND 4.0 license
Copyright-protected material. [CC BY-NC-ND 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-NC-ND 4.0 license, full text available at: ; -
Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget. ; European Union. European Regional Development Fund
Feb 2, 2022
Jan 11, 2021
442
https://rcin.org.pl./publication/188593
Edition name | Date |
---|---|
Nowina-Sroczyńska, Ewa, 2020, Moc filmowego obrazu. Herzog i epifanie | Feb 2, 2022 |
Pulkowski, Radosław
Kuziak, Michał
Śniecikowska, Beata