Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Meluzyna, Nr 1 (4) (2016) | Rocznik III
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
1. Arystoteles (2003). Metafizyka. W: Arystoteles, Dzieła wszystkie. T. 2 (s. 601–857). Przekł., wstęp, kom. K. Leśniak et al. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Bargieł, F. (1986). Wojciech Tylkowski SJ i jego „Philosophia curiosa” z 1669 r. Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego.
3. Benedict, B.M. (2001). Curiosity: A Cultural History of Early Modern Inquiry. Chicago–London: University of Chicago Press.
4. Curtius, E.R. (2009). Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Tłum., oprac. A. Borowski. Kraków: TAiWPN Universitas.
5. Falęcka, B. (1980). Poeta jako twórca metafor. W: E. Sarnowska-Temeriusz (red.), Studia o metaforze (s. 57–74). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
6. Gostyńska, D. (1991). Retoryka iluzji. Koncept w poezji barokowej. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
7. Grafton, A. (1985). The World of the Polyhistors: Humanism and Encyclopedism. Central European History, 18 (1), 31–47.
8. Grześkowiak, R. (2005). Porażenie cielesnością. Poetyckie relacje Hieronima Morsztyna z sekcji zwłok. W: L. Ślęk, A. Karpiński, W. Pawlak (red.), Koncept w kulturze staropolskiej (s. 303–328). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
9. Hocke, G.R. (2003). Świat jako labirynt. Maniera i mania w sztuce europejskiej w latach 1520–1650 i współcześnie. Przeł. M. Szalsza. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
10. Jurkowski, M. (2004). Historyje świeże i niezwyczajne. Wyd. M. Kazańczuk. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN / Stowarzyszenie „Pro Cultura Litteraria”.
11. Kazańczuk, M. (2004). Wprowadzenie do lektury. W: M. Jurkowski, Historyje świeże i niezwyczajne (s. 5–19). Wyd. M. Kazańczuk. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN / Stowarzyszenie „Pro Cultura Litteraria”.
12. Kowzan, J. (2010). Jan Jonston. Między dawną a nową historia naturalną. W: J. Sokolski (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
13. Krawiec, A. (2004). Nie tylko curiositas – z dziejów ludzkiej ciekawości w średniowieczu. Przegląd Humanistyczny, 48 (1), 27–44.
14. Kroczak, J. (2007). Wstęp. W: J. Kroczak (oprac.), Staropolskie przepowiednie i mirabilia (s. 5–23). Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
15. Kurdziałek, M. (1969). Koncepcje człowieka jako mikrokosmosu. W: B. Bejze (red.), O Bogu i o człowieku. T. 2 (s. 109–125). Warszawa: Wydawnictwo SS. Loretanek-Benedyktynek.
16. Le Goff, J. (1970). Kultura średniowiecznej Europy. Tłum. H. Szumańska-Grossowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
17. Lewis, C.S. (1995). Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej. Przeł. W. Ostrowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.
18. Marcińczak, B. (2010). Historia naturalna w „Nowych Atenach” Benedykta Chmielowskiego. W: J. Sokolski (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych (s. 167–183). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
19. Mencfel, M. (2013a). Najdoskonalsza wiedza i pełnia władzy. Kolekcjonerstwo i sztuka pamięci w epoce wczesnonowożytnej. W: M. Prejs, A. Jakóbczyk-Gola (red.), Mnemonika i pamięć kulturowa epok dawnych (s. 221–248). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
20. Mencfel, M. (2013b). Osobliwy, czyli jaki? Kategoria niezwykłości w kulturze naukowej, artystycznej i kolekcjonerskiej epoki nowożytnej. W: A.S. Czyż, J. Nowiński (red.), Curiosità – zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju (s. 10–25). Warszawa: Instytut Historii Sztuki. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
21. Niebelska-Rajca, B. (2013). Maraviglia, novità, diffi coltà. Problemy wczesnonowożytnej estetyki niezwykłości. W: A.S Czyż, J. Nowiński (red.), Curiosità – zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju (s. 66–93). Warszawa: Instytut Historii Sztuki. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
22. Okoń, J. (2009). Kompendia – czy tylko wiedzy? Wstęp do typologii gatunku. W: I.M. Dacka-Górzyńska, J. Partyka (red.), Staropolskie kompendia wiedzy (s. 9–32). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
23. Otwinowska, B. (1968). „Concors discordia” Sarbiewskiego w teorii konceptyzmu. Pamiętnik Literacki, 59 (3), 81–110.
24. Otwinowska, B. (1980). „Homo metaphoricus” w teorii twórczości XVII wieku. W: E. Sarnowska-Temeriusz (red.), Studia o metaforze (s. 31–56). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
25. Pawlak, W. (2009). „O pewnym sposobie naszych literatów, że przy niewielkim czytaniu mogą się wielkiemi erudytami pokazać”. Kompendia jako źródło erudycji humanistycznej. W: I.M. Dacka-Górzyńska, J. Partyka (red.), Staropolskie kompendia wiedzy (s. 45–72). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
26. Pawlak, W. (2012). De eruditione comparanda in humanioribus. Studia z dziejów erudycji humanistycznej w XVII wieku. Lublin: Wydawnictwo KUL.
27. Pomian, K. (2001). Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI–XVIII wiek. Przeł. A. Pieńkos. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
28. Sarnowska-Temeriusz, E. (1995). Przeszłość poetyki. Od Platona do Giambattisty Vica. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
29. Sokolski, J. (2007). Barokowe bestiarium. W: P. Kowalski, K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara (red.), Bestie, żywy inwentarz i bracia mniejsi. Motywy zwierzęce w mitologiach, sztuce i życiu codziennym (s. 147–157). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
30. Sokolski, J. (2010a). „Natura lubi się ukrywać”. Historia naturalis – magia naturalis – philosophia naturalis w Europie wczesnonowożytnej. W: J. Sokolski (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych (s. 15–33). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
31. Sokolski, J. (2010b). Wstęp. W: J. Sokolski (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych (s. 7–13). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
32. Sokołowska, J. (1971). Spory o barok. W poszukiwaniu modelu epoki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
33. Sokołowska, J. (1973). Na pograniczu „dwóch nieskończoności”. O estetyce baroku europejskiego. W: T. Michałowska (red.), Estetyka – poetyka – literatura. Materiały z konferencji naukowej poświęconej zagadnieniom literatury staropolskiej, 3–4 maja 1972 (s. 143–176). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
34. Sokołowska, J. (1978). Dwie nieskończoności. Szkice o literaturze barokowej Europy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
35. Stępień, P. (2014). „Czyż nie uczynił Bóg głupstwem mądrości świata?” (1 Kor 1, 20). Mądrość mędrców i mądrość Boża w „Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W: A. Dąbrówka, P. Stępień (red.), Widzenie Polikarpa. Średniowieczne rozmowy człowieka ze śmiercią (s. 185–217). Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN – Wydawnictwo / Stowarzyszenie „Pro Cultura Litteraria”.
36. Tatarkiewicz, W. (2009). Historia estetyki. T. 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
37. Tylkowski, W. (1692). Uczone rozmowy wszystkę w sobie prawie zawierające filozofiją. Warszawa: Drukarnia Piotra Łęskowskiego.
38. Vasoli, C. (1996). Encyklopedyzm w XVII wieku. Przeł. A. Aduszkiewicz. Warszawa: Instytut Filozofi i i Socjologii PAN.
39. Westerhoff , J.C. (2001). A World of Signs: Baroque Pansemioticism, the Polyhistor and the Early Modern Wunderkammer. Journal of the History of Ideas, 62 (4), 633–650.
40. Wilska, M. (1991). Curiositas jako element kultury dworskiej. W: D. Gawinowa et al. (red.), Kultura średniowieczna i staropolska. Studia ofi arowane Aleksandrowi Gieysztorowi w pięćdziesięciolecie pracy naukowej (s. 695–703). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
41. Zabłocki, S. (1973). Powstanie manierystycznej teorii metafory i jej znaczenie na tle poglądów estetycznych epoki. Przyczynek do dziejów arystotelizmu w XVI wieku. W: T. Michałowska (red.), Estetyka – poetyka – literatura. Materiały z konferencji naukowej poświęconej zagadnieniom literatury staropolskiej, 3–4 maja 1972 (s. 119–142). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
oai:rcin.org.pl:154297 ; 10.18276/me.2016.1-03
IBL PAN, call no. P.I.2999 ; click here to follow the link
Creative Commons Attribution BY-SA 4.0 license
Copyright-protected material. [CC BY-SA 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-SA 4.0 license, full text available at: ; -
Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Literary Research PAS
Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget. ; European Union. European Regional Development Fund
Feb 3, 2021
Jan 4, 2021
614
https://rcin.org.pl./publication/188334
Edition name | Date |
---|---|
Strużyńska K. - Curiositas jako kategoria kultury barokowej (XVI–XVII wiek) | Feb 3, 2021 |
Buszewicz, Elwira
Pełech, Tomasz Żagan, Alexandra Strużyńska, Katarzyna Zbądzki, Jakub Pełka, Angelika