• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Curiositas jako kategoria kultury barokowej (XVI–XVII wiek)

Twórca:

Strużyńska, Katarzyna

Data wydania/powstania:

2016

Typ zasobu:

Text

Inny tytuł:

Meluzyna, Nr 1 (4) (2016) | Rocznik III

Wydawca:

Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego

Miejsce wydania:

Szczecin

Opis:

24 cm

Typ obiektu:

Journal/Article

Bibliografia:

1. Arystoteles (2003). Metafizyka. W: Arystoteles, Dzieła wszystkie. T. 2 (s. 601–857). Przekł., wstęp, kom. K. Leśniak et al. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Bargieł, F. (1986). Wojciech Tylkowski SJ i jego „Philosophia curiosa” z 1669 r. Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego.
3. Benedict, B.M. (2001). Curiosity: A Cultural History of Early Modern Inquiry. Chicago–London: University of Chicago Press.
4. Curtius, E.R. (2009). Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Tłum., oprac. A. Borowski. Kraków: TAiWPN Universitas.
5. Falęcka, B. (1980). Poeta jako twórca metafor. W: E. Sarnowska-Temeriusz (red.), Studia o metaforze (s. 57–74). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
6. Gostyńska, D. (1991). Retoryka iluzji. Koncept w poezji barokowej. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
7. Grafton, A. (1985). The World of the Polyhistors: Humanism and Encyclopedism. Central European History, 18 (1), 31–47.
8. Grześkowiak, R. (2005). Porażenie cielesnością. Poetyckie relacje Hieronima Morsztyna z sekcji zwłok. W: L. Ślęk, A. Karpiński, W. Pawlak (red.), Koncept w kulturze staropolskiej (s. 303–328). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
9. Hocke, G.R. (2003). Świat jako labirynt. Maniera i mania w sztuce europejskiej w latach 1520–1650 i współcześnie. Przeł. M. Szalsza. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
10. Jurkowski, M. (2004). Historyje świeże i niezwyczajne. Wyd. M. Kazańczuk. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN / Stowarzyszenie „Pro Cultura Litteraria”.
11. Kazańczuk, M. (2004). Wprowadzenie do lektury. W: M. Jurkowski, Historyje świeże i niezwyczajne (s. 5–19). Wyd. M. Kazańczuk. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN / Stowarzyszenie „Pro Cultura Litteraria”.
12. Kowzan, J. (2010). Jan Jonston. Między dawną a nową historia naturalną. W: J. Sokolski (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
13. Krawiec, A. (2004). Nie tylko curiositas – z dziejów ludzkiej ciekawości w średniowieczu. Przegląd Humanistyczny, 48 (1), 27–44.
14. Kroczak, J. (2007). Wstęp. W: J. Kroczak (oprac.), Staropolskie przepowiednie i mirabilia (s. 5–23). Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
15. Kurdziałek, M. (1969). Koncepcje człowieka jako mikrokosmosu. W: B. Bejze (red.), O Bogu i o człowieku. T. 2 (s. 109–125). Warszawa: Wydawnictwo SS. Loretanek-Benedyktynek.
16. Le Goff, J. (1970). Kultura średniowiecznej Europy. Tłum. H. Szumańska-Grossowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
17. Lewis, C.S. (1995). Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej. Przeł. W. Ostrowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.
18. Marcińczak, B. (2010). Historia naturalna w „Nowych Atenach” Benedykta Chmielowskiego. W: J. Sokolski (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych (s. 167–183). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
19. Mencfel, M. (2013a). Najdoskonalsza wiedza i pełnia władzy. Kolekcjonerstwo i sztuka pamięci w epoce wczesnonowożytnej. W: M. Prejs, A. Jakóbczyk-Gola (red.), Mnemonika i pamięć kulturowa epok dawnych (s. 221–248). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
20. Mencfel, M. (2013b). Osobliwy, czyli jaki? Kategoria niezwykłości w kulturze naukowej, artystycznej i kolekcjonerskiej epoki nowożytnej. W: A.S. Czyż, J. Nowiński (red.), Curiosità – zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju (s. 10–25). Warszawa: Instytut Historii Sztuki. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
21. Niebelska-Rajca, B. (2013). Maraviglia, novità, diffi coltà. Problemy wczesnonowożytnej estetyki niezwykłości. W: A.S Czyż, J. Nowiński (red.), Curiosità – zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju (s. 66–93). Warszawa: Instytut Historii Sztuki. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
22. Okoń, J. (2009). Kompendia – czy tylko wiedzy? Wstęp do typologii gatunku. W: I.M. Dacka-Górzyńska, J. Partyka (red.), Staropolskie kompendia wiedzy (s. 9–32). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
23. Otwinowska, B. (1968). „Concors discordia” Sarbiewskiego w teorii konceptyzmu. Pamiętnik Literacki, 59 (3), 81–110.
24. Otwinowska, B. (1980). „Homo metaphoricus” w teorii twórczości XVII wieku. W: E. Sarnowska-Temeriusz (red.), Studia o metaforze (s. 31–56). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
25. Pawlak, W. (2009). „O pewnym sposobie naszych literatów, że przy niewielkim czytaniu mogą się wielkiemi erudytami pokazać”. Kompendia jako źródło erudycji humanistycznej. W: I.M. Dacka-Górzyńska, J. Partyka (red.), Staropolskie kompendia wiedzy (s. 45–72). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
26. Pawlak, W. (2012). De eruditione comparanda in humanioribus. Studia z dziejów erudycji humanistycznej w XVII wieku. Lublin: Wydawnictwo KUL.
27. Pomian, K. (2001). Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI–XVIII wiek. Przeł. A. Pieńkos. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
28. Sarnowska-Temeriusz, E. (1995). Przeszłość poetyki. Od Platona do Giambattisty Vica. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
29. Sokolski, J. (2007). Barokowe bestiarium. W: P. Kowalski, K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara (red.), Bestie, żywy inwentarz i bracia mniejsi. Motywy zwierzęce w mitologiach, sztuce i życiu codziennym (s. 147–157). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
30. Sokolski, J. (2010a). „Natura lubi się ukrywać”. Historia naturalis – magia naturalis – philosophia naturalis w Europie wczesnonowożytnej. W: J. Sokolski (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych (s. 15–33). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
31. Sokolski, J. (2010b). Wstęp. W: J. Sokolski (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych (s. 7–13). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
32. Sokołowska, J. (1971). Spory o barok. W poszukiwaniu modelu epoki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
33. Sokołowska, J. (1973). Na pograniczu „dwóch nieskończoności”. O estetyce baroku europejskiego. W: T. Michałowska (red.), Estetyka – poetyka – literatura. Materiały z konferencji naukowej poświęconej zagadnieniom literatury staropolskiej, 3–4 maja 1972 (s. 143–176). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
34. Sokołowska, J. (1978). Dwie nieskończoności. Szkice o literaturze barokowej Europy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
35. Stępień, P. (2014). „Czyż nie uczynił Bóg głupstwem mądrości świata?” (1 Kor 1, 20). Mądrość mędrców i mądrość Boża w „Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W: A. Dąbrówka, P. Stępień (red.), Widzenie Polikarpa. Średniowieczne rozmowy człowieka ze śmiercią (s. 185–217). Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN – Wydawnictwo / Stowarzyszenie „Pro Cultura Litteraria”.
36. Tatarkiewicz, W. (2009). Historia estetyki. T. 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
37. Tylkowski, W. (1692). Uczone rozmowy wszystkę w sobie prawie zawierające filozofiją. Warszawa: Drukarnia Piotra Łęskowskiego.
38. Vasoli, C. (1996). Encyklopedyzm w XVII wieku. Przeł. A. Aduszkiewicz. Warszawa: Instytut Filozofi i i Socjologii PAN.
39. Westerhoff , J.C. (2001). A World of Signs: Baroque Pansemioticism, the Polyhistor and the Early Modern Wunderkammer. Journal of the History of Ideas, 62 (4), 633–650.
40. Wilska, M. (1991). Curiositas jako element kultury dworskiej. W: D. Gawinowa et al. (red.), Kultura średniowieczna i staropolska. Studia ofi arowane Aleksandrowi Gieysztorowi w pięćdziesięciolecie pracy naukowej (s. 695–703). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
41. Zabłocki, S. (1973). Powstanie manierystycznej teorii metafory i jej znaczenie na tle poglądów estetycznych epoki. Przyczynek do dziejów arystotelizmu w XVI wieku. W: T. Michałowska (red.), Estetyka – poetyka – literatura. Materiały z konferencji naukowej poświęconej zagadnieniom literatury staropolskiej, 3–4 maja 1972 (s. 119–142). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Zeszyt:

1

Strona pocz.:

35

Strona końc.:

51

Szczegółowy typ zasobu:

Article : original article

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:154297 ; 10.18276/me.2016.1-03

Źródło:

IBL PAN, call no. P.I.2999 ; click here to follow the link

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Creative Commons Attribution BY-SA 4.0 license

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. [CC BY-SA 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-SA 4.0 license, full text available at: ; -

Digitalizacja:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Dofinansowane ze środków:

Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget. ; European Union. European Regional Development Fund

Dostęp:

Open

Object collections:

Last modified:

3 lut 2021

In our library since:

4 sty 2021

Number of object content downloads / hits:

672

All available object's versions:

https://rcin.org.pl./publication/188334

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information