Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Studia Obszarów Wiejskich = Rural Studies, t. 40
Ważną rolę w rozwoju rolnictwa odgrywa poziom wykształcenia osób kierujących gospodarstwem rolnym. Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich oraz wprowadzanie gospodarki opartej na wiedzy powodują zapotrzebowanie na wzrost poziomu wykształcenia ludności rolniczej. Problematyka z zakresu edukacji mieszkańców wsi jest w Polsce przedmiotem licznych prac i zainteresowań badawczych. Obejmują one zarówno opracowania dotyczące całego kraju, jak i regionów. Niniejszy artykuł stanowi próbę ukazania stanu i zmiany wykształcenia rolniczego kierowników gospodarstw rolnych w latach 2002–2010 w województwie kujawsko-pomorskim, w okresie pomiędzy powszechnymi spisami rolnictwa. Zbadano zależności pomiędzy rozkładem przestrzennym struktury wykształcenia kierowników gospodarstw rolnych a uwarunkowaniami przyrodniczymi i pozaprzyrodniczymi. Jednocześnie w celu określenia przemian pod względem poziomu i struktury wykształcenia kierowników (użytkowników) gospodarstw rolnych prowadzących działalność rolniczą, przyjmując przeciętny okres edukacji rolniczej, obliczono wskaźnik bonitacji punktowej wykształcenia rolniczego.
1. Bórawski P., 2010, Wykształcenie rolników a sytuacja ekonomiczna gospodarstw posiadających alternatywne dochody, Problemy Rolnictwa Światowego, 2, s. 5–11.
2. Charakterystyka gospodarstw rolnych, 2012, Powszechny Spis Rolny 2010, GUS, Warszawa.
3. Frenkel I., 2003, Ludność zatrudnienie i bezrobocie na wsi, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa.
4. Friedmann J., 1974, Ogólna teoria rozwoju spolaryzowanego, Przegląd Zagranicznej Literatury Geograficznej, 1–2, PAN, Warszawa, s.18–33.
5. Falkowski J., Kostrowicki J., 2001, Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa.
6. Gałczyńska B., Kulikowski R., 1986, Poziom wykształcenia zatrudnionych w rolnictwie indywidualnym a efekty produkcyjne, Przegląd Geograficzny, 58, 4, s. 783–794.
7. Halamska M., 2013, Wiejska Polska na początku XXI wieku. Rozważania o gospodarce i społeczeństwie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
8. Kamińska W., 2014, Przemiany struktury i poziomu wykształcenia ludności wiejskiej w Polsce w latach 2002–2011 w Polityce spójności UE a rozwój obszarów wiejskich, [w:] W. Kamińska, K. Heffner (red.), Stare problemy i nowe wyzwania, Studia KPZK PAN, t. CLVI, Warszawa.
9. Małysz K., 1969, Wpływ wykształcenia użytkowników na wyniki ekonomiczne gospodarstw chłopskich, IER, Warszawa.
10. Marcysiak A., Marcysiak A., 2011, Wpływ cech jakościowych kapitału ludzkiego na wyniki ekonomiczne gospodarstw rolnych, Problemy Rolnictwa Światowego, 4, s. 129–137.
11. Mickiewicz B., 2013, Tendencje zmian poziomu wykształcenia ludności rolniczej i sposobów kierowania gospodarstwem rolnym, SERiA, 4, s. 273–279.
12. Paszkowski S., 2007, Kwalifikacje rolnicze jako instrument oddziaływania na ustrój rolny w Polsce, Wieś i Rolnictwo, 1, s. 143–156.
13. Pilarski S., 1988, Wpływ kwalifikacji zawodowych rolników na organizację i ekonomikę gospodarstw indywidualnych, Wieś i Rolnictwo, 4, s. 170–184.
14. Rosner A., Stanny M., 2014, Monitoring rozwoju obszarów wiejskich. Etap I, Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa.
15. Rudnicki R., Kluba M., 1993, Przestrzenne zróżnicowanie oraz zmiany poziomu wykształcenia użytkowników indywidualnych gospodarstw rolnych w makroregionie dolnej Wisły w latach 1978–1988, Acta Univ. Nic. Cop., Geografia XXV, Wyd. Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń, s. 99–107.
16. Rudnicki R., Kluba M., 2014, Użytkowanie ziemi i produkcja rolnictwa w województwie kujawsko-pomorskim w latach 2002–2010. Studium statystyczno-przestrzenne, Wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
17. Rudnicki R., 1997, Geograficzno-ekonomiczne czynniki kształtujące produkcję rolnictwa indywidualnego na przykładzie makroregionu dolnej Wisły, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Toruń.
18. Rudnicki R., 2013, Spatial differences in the number of applications for payments under the UE Common Agricultural Policy submitted byagricultural holdings in Poland over the years 2002–2010, [w:] A. Kołodziejczak (red.), Development of rural areas in European Regions, Quaestiones Geographicae, 32 (4), Poznań, s. 15–31.
19. Rudnicki R., 2014, Analiza absorpcji środków WPR i ich wpływu na zmiany strukturalne w rolnictwie polskim, [w:] B. Głębocki (red.), Zróżnicowanie przestrzenne rolnictwa, GUS, Warszawa, s. 441–463.
20. Stanny M., 2013, Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju obszarów wiejskich w Polsce, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa.
21. Trzciński J., 1984, Następcy i ich gospodarstwa, Wieś Współczesna, 5.
22. Wasąg Z., 2012, Poziom wykształcenia i wiek uczestników wybranych działań inwestycyjnych w ramach programów Unii Europejskiej, SERiA, 1, s. 182–187.
23. Wyderko A., 1980, Poziom wykształcenia ogólnego i przygotowania zawodowego rolników, IER, Warszawa.
Rozmiar pliku 2,3 MB ; application/pdf
oai:rcin.org.pl:58066 ; 1642-4689 ; 10.7163/SOW.40.4
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4488 ; CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4489 ; click here to follow the link
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Oct 2, 2020
Mar 1, 2016
1206
https://rcin.org.pl./publication/78052
Gwiaździńska-Goraj, Marta Goraj, Sebastian
Gwiaździńska-Goraj, Marta Goraj, Sebastian Sobolewska-Węgrzyn, Barbara
Gwiaździńska-Goraj, Marta Goraj, Sebastian Jezierska-Thöle, Aleksandra
Biczkowski, Mirosław Rudnicki, Roman
Dubownik, Anna Rudnicki, Roman
Rudnicki, Roman Wiśniewski, Łukasz
Rudnicki, Roman Wiśniewski, Łukasz
Dubownik, Anna Rudnicki, Roman Wiśniewski, Łukasz