• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Architektura na ekranie a nowa tożsamość miasta – filmowy Gdańsk przełomu lat 50. i 60.

Creator:

Copik, Ilona

Date issued/created:

2022

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Journal of Urban Ethnology 20 (2022)

Publisher:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Kraków

Description:

24 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na relację pomiędzy architekturą i przestrzenią miejską a jej filmową reprezentacją na przykładzie powojennego Gdańska. Odwołanie się do filmów z przełomu lat 50. i 60. jako jednego z istotnych źródeł wiedzy o kulturze miejskiej stanowi pretekst do rozważań szerszych, dotyczących praktyk semiotycznych i społeczno-kulturowych. Ponadto celem badawczym jest analiza zmierzająca do zrozumienia uwarunkowań społecznych rządzących realizacją i recepcją filmu oraz mediatyzowaną produkcją miejskiej przestrzeni i tożsamości kulturowej w warunkach politycznych i ideologicznych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

References:

Berełkowski R. 2019. Mroczna strona architektury. Władza nad przestrzenią a kontrola społeczeństwa. Przestrzeń i Forma 40, 33-74.
Eberhardt K., Gazda J. 1984. XX lat Polski Ludowej w filmie. Warszawa: Polska Federacja Dyskusyjnych Klubów Filmowych.
Eisler J. 2013. Małżeństwo z rozsądku. Pamięć.pl 1, 53-55.
Friedrich J. 2015. Odbudowa głównego miasta w Gdańsku w latach 1945-1960. Gdańsk: Słowo/obraz/terytoria.
Gawlak A., Matuszewska M. 2020. Wnętrza w polskim filmie fabularnym lat 60-tych jako źródło wiedzy i punkt odniesienia dla współczesnych projektów architektonicznych. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych 4, 52-58.
Hendrykowski M. 2014. Dwaj ludzie z szafą w perspektywie genologicznej. Images 15/24, 171-180.
Klejsa K. 2007. Stanisław Bareja - nadrealizm socjalistyczny. [W:] G. Stachówna, B. Żmudziński (red.), Autorzy kina polskiego. T. 2. Kraków: Wydawnictwo UJ, 79-128.
Kochanowski J. 2017. Jak w PRL wyjeżdżano w wielki świat. Polityka 15.08. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1715932,1,jak-w-prl-u-wyjezdzano-w-wielki-swiat.read (dostępność: 30.11.2021).
Kornacki K. 2019. Gdańskie wątki filmowe. https://www.youtube.com/watch?v=6fgrNryGfFQ (dostępność: 30.11.2021).
Koschany R. 2020. Architektura jako fabuła. O Parasite Bong Joon-ho. Kwartalnik Filmowy 109, 23-34.
Loew P. O. 2006. Gdańsk między mitami. Olsztyn: Borussia.
Loew P. O. 2013. Gdańsk. Biografia miasta. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej.
Lubelski T. 2009. Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty. Katowice: Videograf II.
Perkowski P. 2013. Gdańsk – miasto od nowa. Gdańsk: Słowo/obraz /terytoria.
Rewers E. 2005, Kino-polis. [W:] M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska (red.). Między słowem a obrazem: księga pamiątkowa dla uczczenia jubileuszu profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej. Kraków: Rabid, 31-42.
Sawicki A. 2014. City placement jako forma promocji miasta. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie 16, 21-28.
Skotarczak D. 2004. Obraz społeczeństwa PRL w komedii filmowej. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Skowera, M. 2012. „Idealizm”, „iluzje”, „idioci”. Romantyczny mit miłosny w filmie Janusza Morgensterna Do widzenia, do jutra. Maska 14, 75-86.
Syska R. 2004. Janusz Morgenstern – w pułapce teraźniejszości. [W:] G. Stachówna i J. Wojnicka (red.). Autorzy kina polskiego. Kraków: Wydawnictwo UJ, 27-45.
Szczurowski J. 2015. Rejs 1938. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej 43, 61-67.
Ustawa z dn. 21.07.1950 o 6-letnim planie rozwoju gospodarczego i budowy podstaw socjalizmu na lata1950-1955. https://www.prawo.pl/akty/dz-u-1950-37-344,16781164.html (dostępność: 30.11.2021).
Wenders W. 2002. Pejzaż miejski. [W:] A. Gwóźdź (red.). Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia. Warszawa: Wiedza Powszechna, 349-363.

Relation:

Journal of Urban Ethnology

Volume:

20

Start page:

181

End page:

193

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:238500 ; 1429-0618 ; e-ISSN 2719-6526 ; doi:10.23858/JUE20.2022.011

Source:

IAiE PAN, sygn. P 714 ; IAiE PAN, sygn. P 1505 ; click here to follow the link

Language:

pol

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Access:

Otwarty

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information