• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Nowe muzea domów mody: architektura jako narzędzie wzmacniania wizerunku i siły marki

Creator:

Jasiński, Artur

Date issued/created:

2022

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Journal of Urban Ethnology 20 (2022)

Publisher:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Kraków

Description:

il. ; 24 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

Jednym z najbardziej interesujących trendów obserwowanym obecnie w świecie muzealnictwa jest ekspansja mody, jako tematu wystaw i przedmiotu badań naukowych. Najpopularniejszymi wydarzeniami muzealnymi XXI wieku stały się czasowe ekspozycje dotyczące popkultury, stylu i mody. Służą one nie tylko ożywieniu frekwencji i wzmocnieniu muzealnych budżetów – są także sygnałem coraz silniejszej roli, jaką moda odgrywa we współczesnej kulturze, zarówno masowej, jak i wysokiej. Szczególną uwagę zwraca wykształcenie się nowego, odrębnego typu muzeów, do których należą firmowe muzea mody i muzea sztuki współczesnej, stworzone przez fundacje wielkich domów mody. Marie Riegels Melchior w książce „Fashion and Museums” podzieliła związki muzealnictwa i mody na trzy okresy. Autor niniejszego artykułu postuluje dodanie do nich kolejnego, czwartego okresu, datowanego na przełom XX i XXI wieku, kiedy to wykształciło się zjawisko nowego muzeum domów mody: wyrafinowanego narzędzia wykorzystującego synergię muzealnictwa, mody i architektury dla wzmacniana wizerunku i pozycji rynkowej danej marki. Są to instytucje o zdywersyfikowanych profilach wystawienniczych, jednak posiadające wiele wspólnych cech, szczególnie na poziomie marketingowym.

References:

Berbesz A.M. 2011. Transgresja architektury w koncepcji dematerializacji i ruchu w architekturze. Czasopismo Techniczne Architektura 4-A2, 31-35.
Betsky A. 2018. The Marvels of the Mundane. Architect, July 30, https://www.architectmagazine.com/design/the-marvels-of-the-mundane_o, 11.10.2021.
Bonenberg W. 2014. Moda, marka, architektura. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej.
Coates Charlotte. 2019. Can blockbuster exhibitions save museums from dwindling attendance figures? https://blooloop.com/features/blockbuster-exhibitions-visitor-numbers/ 11.10.2021.
Codignola F. i Rancati E. 2016. The Blending of Luxury Fasion Brands and Contemporary Art.: A Global Strategy for Value Creation. [In:] Vecchi A. and Buckley Ch. (ed.) Handbook of Research on Global Fashion Management and Merchandising. Hershey: IGI Global, 50-69.
Dal Co F. 2009. Tadao Ando for François Pinault: From Ille Seguin to Punta Della Dogana. Milano Rome: Mondadori Electa.
Dyckhoff T. 2018. Epoka spektaklu. Perypetie architektury i miasta XXI wieku. Kraków: Karakter.
Folga-Januszewska D. 2015. Muzeum: fenomeny i problemy. Kraków: Universitas.
Guernieri M., The winners of Compasso d”Oro 2018, https://www.domusweb.it/en/news/2018/06/21/the-winners-of-the-compasso-doro-2018.html, 13.04.2022.
Jasińska A. i Jasiński A. 2020. Stare kolekcje – nowa architektura. O problemach modernizacji kolekcjonerskich muzeów sztuki. Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Jencks Ch. 2005. The Iconic Building. The Power of Enigma. London: The Frances Lincoln.
Message K. 2006. The New Museum. Theory, Culture and Society 23(2-3), 603-606.
Newhouse V. 2006. Towards a New Museum. New York: The Monacelli Press.
Ockman J. and Fausto S. (ed). 2005. Architourism: Authentic, Escapist, Exotic, Spectacular. Munich: Prestel.
Pabich M. 2007. O kształtowaniu Muzeum Sztuki. Przestrzeń piękniejsza od przedmiotu. Katowice: Muzeum Śląskie.
Riegels Melchior M., Fashion Museology: Identifying and Contesting Fashion in Museums. Mansfield College, Oxford, 22-25 September 2011, http//Museums%20and%20Fashion/Oxford_fashion_exploring_critical_issues_PAPER_MarieRiegelsMelchior.pdf. 11.10.2021.
Riegels Melchior M. 2014. Introduction: understanding fashion and dress museology. [In:] Riegels Melchior M. and Svensson B. (ed.) Fashion and Museums. Theory and Practice. London-New York: Bloomsbury Academic.
Ritzer G. 2009. Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Serota N. 1996. The Dilemma of Museums of Modern Art. London: Thames and Hudson.
Strouton J. 2007.Great Collectors of Our Time. Art Collecting since 1945. New York: Scala.
Szaradowski P. 2014. Sposoby na modę. Muzealnictwo (55), 135-139.
Szczerski A. 2005. Kontekst, edukacja, publiczność – muzeum z perspektywy „Nowej muzeologii”. [W:] M. Popczyk M., Muzeum sztuki. Kraków: Universitas, 335-344.
Vergo P. 1989. New Museology. London: Reaktion Books.
Vergo P. 2005. Milczący obiekt. [W:] M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Kraków: Universitas, 313-334.

Relation:

Journal of Urban Ethnology

Volume:

20

Start page:

137

End page:

149

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:238497 ; 1429-0618 ; e-ISSN 2719-6526 ; doi:10.23858/JUE20.2022.008

Source:

IAiE PAN, sygn. P 714 ; IAiE PAN, sygn. P 1505 ; click here to follow the link

Language:

pol

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Access:

Otwarty

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information