• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Wpływ inwestycji i modernizacji portów morskich w Gdańsku i Gdyni na zmiany struktury przeładunków portowych = The impact of new developments and modernisation at the Polish ports of Gdańsk and Gdynia on changes in port transshipments

Creator:

Palmowski, Tadeusz : Autor Affiliation ORCID ; Wendt, Jan A. : Autor Affiliation ORCID

Date issued/created:

2021

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Przegląd Geograficzny T. 93 z. 2 (2021)

Publisher:

IGiPZ PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

24 cm

Abstract:

Dzisiejsze porty, jako węzły komunikacyjne łączące transport morski z lądowym, muszą skutecznie konkurować na rynku. Porty, szczególnie te ważne dla gospodarek swoich krajów, ewoluują w kierunku organizmów tworzących wartość dodaną, kluczowych węzłów w globalnych łańcuchach dostaw, w których infrastruktura i suprastruktura są elementami jednolitego systemu logistycznego. System ten koncentruje się na zapewnieniu wysokiej efektywności i dostępności dla coraz większych statków oraz minimalizacji ryzyka kongestii. Celem podjętej w pracy analizy jest przedstawienie współczesnych procesów inwestycyjnych i modernizacyjnych w portach morskich w Gdańsku i Gdyni oraz ich możliwego wpływu na zmiany struktury przeładunków w portach w latach 2009‑2019. W opracowaniu wykorzystano dane obrazujące wielkość przeładunków w portach. Analiza zmian wielkości potoków ładunkowych i ich struktury wskazuje na nowe powiązania w strukturze kierunkowej, które mogą wskazywać na nowe regiony (kontynenty lub państwa), do których wysyłane są ładunki z obydwu portów. Przedstawione dane wskazują na relację pomiędzy podjętymi i wykonanymi inwestycjami w infrastrukturze portowej a wielkością przeładunków oraz ich strukturą, prawie w każdej z badanych kategorii ładunków i kontenerów.

References:

Adamowicz, M. (2016). Głębokowodny terminal kontenerowy DCT w Gdańsku. Geneza i realizacja inwestycji. Współczesna Gospodarka, 7(3), 91‑108.
Biermann, F., Teuber, M. & Wedemeier, J. (2015). Bremen's and Hamburg's port position: Transport infrastructure and hinterland connections within the North Range. International Business and Global Economy, 34, 78‑89.
Biermann, F. & Wedemeier, J. (2016). Hamburg's port position: Hinterland competition in Central Europe from TEN-T corridor ports. HWWI Research Paper, 175. Pobrane z: www.globalmaritimehub.com/wp-content/uploads/attach_837.pdf (15.10.2020).
Czermańska, R. & Kowalczyk, U. (2015). Structural development of Polish Seaports the Light of Changes in the Baltic Transport Market - an Overview. Bulletin of the Maritime Institute in Gdańsk, 30(1), 131‑138. https://doi.org/10.5604/12307424.1185584 DOI
Czermański, E. (2017). Baltic shipping development trends in maritime spatial planning aspects. Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, 14, 48‑64. https://doi.org/10.26881/sim.2017.4.03 DOI
Escach, N. & Serry, A. (2015). Les villes et ports de la Baltique, des interfaces aux portes de l'Europe. Revue d'études comparatives Est-Ouest, 46(4), 229‑263. https://doi.org/10.4074/S0338059915004088 DOI
Graban, M. (2015). Raport o stanie zaawansowania prac nad budową infrastruktury liniowej i punktowej w strefie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk w Polsce na rok 2015. Gdańsk: Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Grzelakowski, A.S. (2017). Porty morskie jako przedmiot badań w naukach ekonomicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Problemy Transportu i Logistyki, 37(1), 16‑69. DOI
Grzelakowski, A.S. (2020). Współczesne wyzwania portowe. Namiary na Morze i Handel, 10, 9‑11.
Kaliszewski, A. (2017). Porty piątej oraz szóstej generacji (5GP, 6GP) - ewolucja ekonomicznej i społecznej roli portów. Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, 14, 94‑123. https://doi.org/10.26881/sim.2017.4.06 DOI
Klimek, H. (2008). Strategia rozwoju polskich portów morskich. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 5, 225‑244.
Matczak, M. (2020). Przeładunki portów Morza Bałtyckiego w 2019 roku - umiarkowane zmiany na stabilnym rynku. Pobrane z: https://www.gospodarkamorska.pl/porty-transport-przeladunki-portow-morza-baltyckiego-w-2019-roku-umiarkowane-zmiany-na-stabilnym-rynku-47038 (10.03.2021).
Meersman, H., Van de Voorde, E. & Vanelslander, T. (2016). Port competitiveness now and in the future: What are the issues and challenges? Research in Transportation Business & Management, 19, 1‑3. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2016.05.005 DOI
Munim, Z.H. & Schram, H.J. (2018). The impacts of port infrastructure and logistics performance on economic growth: the mediating role of seaborn trade. Journal of Shipping and Trade, 3(1). https://doi.org/10.1186/s41072‑018‑0027‑0 DOI
Neider, J. (2013). Rozwój polskich portów morskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Notteboom, T. (2021). Top 15 containers ports in Europe in 2020. Pobrane z: www.porteconomics. eu/top-15-containers-ports-in-europe-in-2020/(12.04.2021).
Nowaczyk, P. (2017). Strategie rozwoju gospodarczego i transformacji gospodarki polskiej oraz ich wpływ na restrukturyzacje sektora portowego. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, 326, 123‑129.
Palmowski, T. (2011). Terminal Głębokowodny w Gdańsku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 657, Problemy Transportu i Logistyki, 15, Zeszyty Morskie, 1, 265‑277.
Palmowski, T. (2011). Port gdyński w pierwszej dekadzie XXI wieku. W: K. Marciniak, K. Sikora, D. Sokołowski (red.), Koncepcje i problemy badawcze geografii (s. 231‑250). Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, Wydawnictwo Uczelniane WSG.
Palmowski, T. (2019). The port of Gdańsk development and position in the Baltic region. W: G.M. Fedorov, Ł.A. Zindariew, A.G. Drużynin (red.), Problemy regionalnogo razwitja w naczale XXI wieka (s. 270‑284). Kaliningrad: Izdatielstwo Bałtijskogo Federalnoogo Universiteta im. Immanuila Kanta. DOI
Palmowski, T. & Tarkowski, M. (2016). Development of sea port in Gdynia. Baltic Region, 3, 45‑55. DOI
Palmowski, T. & Tarkowski, M. (2016). Gdańsk - pierwszy na Bałtyku hub kontenerowy. W: H. Klimek (red.), Porty morskie w perspektywie przestrzennej, ekonomicznej, transportowej, logistycznej i społecznej (s. 85‑97). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Palmowski, T. & Tarkowski, M. (2017). Modernizacja infrastruktury i suprastruktury w procesie kształtowania pozycji konkurencyjnej portu morskiego - przykład Gdyni. Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, 62, 293‑303.
Pavuk, O. (2017). Comparison of port activities of the East Coast of the Baltic Sea: 1996‑2016. Technology audit and production reserves, 36(4‑5), 15‑19. DOI
Pluciński, M. (2013). Polskie porty morskie w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym. Warszawa: CeDeWu.
Port Gdańsk w dwudziestce największych portów w Europie. (2020). Obserwator Gospodarczy, 06.08.2020. Pobrano z: https://obserwatorgospodarczy.pl/transport-i-infrastruktura/1451port-gdansk-w-dwudziestce-najwiekszych-portow-w-europie (10.03.2021).
Port Gdynia powiększa zaplecze logistyczne. (2020). Pobrane z: www.ndi.pl/port-gdynia-powieksza-zaplecze-logistyczne (12.04.2021).
Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). (2018). Warszawa: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Raben, D. (2016). Rozbudowa infrastruktury polskich portów morskich jako warunek rozwoju przewozów intermodalnych w ramach korytarzy sieci bazowej TEN-T. Problemy Transportu i Logistyki, 34(2), 177‑184. https://doi.org/10.18276/ptl.2016.34‑17 DOI
Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2010. (2010). Warszawa-Szczecin: GUS.
Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2019. (2019). Warszawa-Szczecin: GUS.
Rodrigue, J.-P. & Notteboom, T. (2010). Foreland-based regionalization: Integration intermediate hubs in port hinterlands. Research in Transportation Economics, 27, 19‑29. DOI
Romanowski, K. (2019). Rusza budowa terminalu promowego w Gdyni. To jedna z największych inwestycji w historii portu. Gazeta Wyborcza, 4 marca 2019 r.
Salomon, A. (2017). Potencjał portu Gdańsk na rynku usług portowych. Prace Wydziału Nawigacyjnego AM w Gdyni, 32, 91‑105.
Salomon, A. (2017). Lokalizacja i potencjał portu Gdynia jako elementy jego konkurencyjności. Współczesna gospodarka, 8(2), 49‑70.
Serry, A. (2019). Containerisation in the Baltic Sea Region: Development, Characteristics and Contemporary Organisation. European Spatial Research and Policy, 26(1), 9‑25. https://doi.org/10.18778/1231‑1952.26.1.01 DOI
Specyfikacja terminalu. (2021). Pobrane z: www.dctgdansk.pl/o-dct/specyfikacja-terminalu/ (14.03.2021).
Stable growth on the port market - result of the larges Baltic ports in 2019. (2020). Port Monitor. Record-breaking results of Top 10 Baltic container ports in 2019, April 2020. Pobrane z: https://www.actiaforum.pl/en/assets/files/portfolio/Port%20Monitor%20Top%2010%20Ba-%C5%82tyk%202019_EN.pdf (10.03.2021).
Statystyki. (2020). Pobrane z: www.port.gdynia.pl/stat/index.php (13.10.2020).
Statystyki przeładunków. (2020). Pobrane z: https://www.portgdansk.pl/o-porcie/statystyki-przeladunkow (13.10.2020).
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Obszaru Funkcjonalnego Dolina Logistyczna 2020 z perspektywą 2050. (2010). Gdynia: Agencja Rozwoju Gdyni.
Szmuniewski, M. & Wendt, J. (2012). Tranzyt a geopolityka w portach Gdańska i Gdyni w latach 1989‑2007, Komunikaty Instytutu Bałtyckiego, 47‑48(49), 166‑186.
Szyszko, M. (2000). Analiza zaplecza tranzytowego portu szczecińskiego. Zeszyty Naukowe WSM, 58, 289‑306.
Tarkowski, M. (2015). Porty morskie w Gdańsku i Gdyni po 25 latach transformacji gospodarczej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(2), 147‑171. https://doi.org/10.24917/20801653.292.10 DOI
Tarkowski, M., Palmowski, T., Kopeć, K. & Wendt, J.A. (2016). Gdynia w Unii Europejskiej, Konkurencyjność gospodarki. Gdańsk-Pelplin: Uniwersytet Gdański, Wydawnictwo Bernardinum.
Wendt, J. (2000). Zaplecze tranzytowe polskich portów morskich. W: M. Dutkowski (red.), Uwarunkowania i czynniki rozwoju regionów Polski północnej. Regiony Nadmorskie, 1, 87‑101.
Wolski, F. (2019). Port Gdańsk korzysta z inwestycji swoich i zewnętrznych. Pobrane z: www.rynekinfrastruktury.pl/mobile/port-gdansk-korzysta-z-inwestycji-swoich-i-zewnetrznych-69580.html (12.04.2021).
Zaleski, J. (1978). Ogólna geografia transportu morskiego w zarysie. Warszawa: PWN.

Relation:

Przegląd Geograficzny

Volume:

93

Issue:

2

Start page:

269

End page:

290

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:197291 ; 0033-2143 (print) ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2021.2.7

Source:

CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Projects co-financed by:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information