Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Przegląd Geograficzny T. 92 z. 4 (2020)
Celem artykułu jest przedstawienie dylematów związanych z kształtowaniem polityki metropolitalnej w Kanadzie i następnie odniesienie ich do wyzwań w tym zakresie występujących w Polsce. Szczególną uwagę poświęcono charakterystyce skali zarządzania i relacji społeczno-przestrzennych na terenie obszaru metropolitalnego Toronto. Opracowanie wpisuje się w dyskusję na temat konfiguracji systemów zarządzania w sposób adekwatny do potrzeb lokalnych społeczności. Praktyka polityki metropolitalnej dowodzi, że proces reterytorializacji struktur władzy i zarządzania obszarami metropolitalnymi jest trudny i kształtuje się jako wypadkowa oddziaływania sił oraz interesów politycznych i ekonomicznych wszystkich szczebli władzy terytorialnej. Na podstawie analizy procesu formowania się struktur metropolitalnych w Kanadzie i w Polsce można stwierdzić, że kluczową w nim rolę odgrywa ranga i pozycja władzy regionalnej. Jak dowodzi przykład Toronto, ewolucja systemu zarządzania jest w praktyce uruchomieniem procesu samouczenia się systemu, który poprzez doświadczenie i praktyczną weryfikację przechodzi od jednej fazy rozwoju do kolejnej, poprawiając jakość swego działania. W Polsce jednak proces modernizacji szczebli władzy terytorialnej poprzez tworzenie struktur organizacyjno-zarządzających adekwatnych do realnie istniejących funkcjonalnych obszarów metropolitalnych został zahamowany ze względu na uwarunkowania polityczne na szczeblu centralnym.
Abbruzzese, T. (2016). "Build Toronto" (Not Social Housing): Neglecting the Social Housing Question in a Competitive City Region. W: R. Keil, P. Hamel, J.-A. Boudreau, & S. Kipfer (red.), Governing cities through regions. Canadian and European Perspectives (s. 143‑172). Waterloo: Wilfried Laurier University Press.
Addie, J.P., & Keil, R. (2015). Real Existing Regionalism: The Region between Talk, Territory and Technology. International Journal of Urban and Regional Research, 39(2), 407‑417. https://doi.org/10.1111/1468‑2427.12179
Allen, R., & Campsie, P. (2013). Implementing the Growth Plan for the Greater Golden Horseshoe. Has the strategic vision been compromised. Toronto: Neptis Foundation.
Beveridge, B., Moss, T., & Naumann, M. (2017). Sociospatial understanding of Water Politics: Tracing the multidimensionality of Water Reuse. Water Alternatives, 10(1), 22‑40. Pobrane z: https://www.researchgate.net/publication/313401460 (1.06.2019).
Bonusiak, G. (2012). Status terytoriów północnej Kanady. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, Sectio G, 59(1), 7‑17.
Bradford, N. (2010). Regional Economic Development Agencies In Canada: Lessons For Southern Ontario. Mowat Centre for Policy Innovation Paper.
Bradford, N. (2017). Canadian regional development policy: Flexible governance and adaptive implementation. EC-OECD Seminar Series on Designing better economic development policies for regions and cities.
Bramwell, A., & Pierre, J. (2017). New Community Spaces: Regional Governance in the Public Interest in the Greater Toronto Area. Urban Affairs Review, 53(3), 603-627. https://doi.org/10.1177%2F1078087416637125
Brownell, C. (2018). Canada's Best Places to Live 2018: The big winner. Pobrane z: https://www.moneysense.ca/spend/real-estate/canadas-best-places-to-live-2018-winner/ (20.05.2019).
Cardoso, R.V. (2016). Overcoming barriers to institutional integration in European second- tier urban regions. European Planning Studies, 24(12), 2197‑2216. https://doi.org/10.1080/09654313.2016.1251883
Charron, N., Lapuente, V., & Annoni, P. (2019). Measuring quality of government in EU regions across space and time. Papers in Regional Science, 98(5), 1925‑1953. https://doi.org/10.1111/pirs.12437
Churski, P., Perdał, R., Konecka-Szydłowska, B., & Herodowicz, T. (2018). Redefinicja czynników rozwoju regionalnego w świetle megatrendów społeczno-gospodarczych. Studia Regionalne i Lokalne, 3(73), 70‑98. https://doi.org/10.7366/1509499537304
City of Toronto Act. (2006). S.O. 2006, c. 11, Sched. A. Pobrane z: https://www.ontario.ca/laws/statute/06c11 (15.10.2019).
Côté, A., & Fenn, M. (2014). Provincial-Municipal Relations in Ontario. Approaching an Inflection Point. IMFG Papers, 17, University of Toronto, Institute on Municipal Finance and Governance.
d'Albergo, E, Lefèvre, C., & Ye, L. (2018). For a political economy of metropolitan scale: the role of public-private relations. Territory, Politics, Governance, 6(2), 182‑198. http://dx.doi.org/10.1080/21622671.2017.1383305
Donald, B., & Gray, M. (2019). The double crisis: in what sense a regional problem? Regional Studies, 53(2), 297‑308. https://doi.org/10.1080/00343404.2018.1490014
Dupras, J., Drouin, Ch., André, P., & Gonzalez, A. (2015). Towards the Establishment of a Green Infrastructure in the Region of Montreal (Quebec, Canada). Planning Practice & Research, 30(4), 355‑375. http://dx.doi.org/10.1080/02697459.2015.1058073
Gailing, L., Bues, A., Kern, K., & Röhring, A. (2019). Socio-spatial dimensions in energy transitions: Applying the TPSN framework to case studies in Germany. Environment and Planning A: Economy and Space, 52(6), 1112-1130. https://doi.org/10.1177/0308518X19845142
Gorzelak, G. & Smętkowski, M. (2019). Rozwój regionalny, polityka regionalna. Warszawa: Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Growth Plan for the Greater Golden Horseshoe. Places to grow. Better plan, better future, Approved by the Lieutenant Governor in Council, Order in Council No 1024/2017. Pobrane z: https://www.ontario.ca/document/place-grow-growth-plan-greater-golden-horseshoe (1.06.2020).
Hamel, P. (2016). Shortcomings and Promises of Governing City-Regions in the Canadian Federal Context: The Example of Montreal. W: R. Keil, P. Hamel, J.-A. Boudreau, & S. Kipfer (red.), Governing cities through regions. Canadian and European Perspectives (s. 173‑195). Waterloo: Wilfried Laurier University Press.
Han, A.T. (2019). The implication of regional and local growth management policies on sprawl: A case of the Calgary Metropolitan Area. Journal of Urban Affairs, 41(8), 1103-1122. https://doi.org/10.1080/07352166.2019.1569467
Herrschel, T. (2014). Cities, State and Globalisation. City-regional governance in Europe and North America. London & New York: Routledge.
Howden, P.H. (2017). The Ontario Municipal Board: The Last Trip. FriesenPress.
Hryniewicz, J.T., Płoszaj, A., & Smętkowski, M. (2018). Jakość rządzenia a polityka spójności: wzajemne relacje w różnych kontekstach regionalnych. Studia Regionalne i Lokalne, 2(72), 5‑28. https://doi.org/10.7366/1509499527201
Hutton, T.A. (2011). Thinking Metropolis: From the 'Livable Region' to the 'Sustainable Metropolis' in Vancouver. International Planning Studies, 16(3), 237‑255, https://doi.org/10.1080/13563475.2011.591144
Introduction to Toronto's Government (2018). Pobrane z: https://www.toronto.ca/city-government/accountability-operations-customer-service/get-involved-how-government-works/ (14.01.2020).
Jackson, J. (2018). Neoliberalism and urban planning in Toronto: how seasoned planners adjust to their changing circumstances. International Planning Studies, 23(2), 144‑162. https://doi.org/10.1080/13563475.2017.1358606
Jessop, B. (2012). Economic and Ecological Crises: Green New Deals and No-Growth Economies. Development, 55(1), 17‑24, https://doi.org/10.1057/dev.2011.104
Keating, M. (2017). Contesting European regions. Regional Studies, 51(1), 9‑18. https://doi.org/10.1080/00343404.2016.1227777
Kilfoil, P., & Wachsmuth, D. (2018). Corridor Politics, Regional Imaginaries: New Scale of Economic Planning in the Toronto-Waterloo Innovation Corridor. Paper presented at the Regional Studies Association Winter Conference. London, 15‑16.11.2018.
Kinossian, N. (2018). Planning strategies and practices in noncore regions: a critical response, European Planning Studies, 26(2), 365‑375. https://doi.org/10.1080/09654313.2017.1361606
Kożuch, B. (2017). Problematyka tożsamości metropolitalnej w zarządzaniu terytorialnym metropolią Kraków. Zarządzanie Publiczne, 1(37), 51-64. https://doi.org/10.4467/20843968ZP.16.006.6502
Kudłacz, T., & Markowski, T. (2018). The territorial capital of urban functional areas as a challenge for regional development policy: An outline of the concept. Zarządzanie Publiczne (Public Governance), 2(44), 41‑55. https://doi.org/10.15678/ZP.2018.44.2.03
Leick, B., & Lang, T. (2018). Re-thinking non-core regions: planning strategies and practices beyond growth. European Planning Studies 26(2), 213‑228. https://doi.org/10.1080/09654313.2017.1363398
Leo, Ch. (2016). Winnipeg. Aspirational planning, chaotic development. W: R. Keil, P. Hamel, J.-A. Boudreau, & S. Kipfer (red.), Governing cities through regions. Canadian and European Perspectives (s. 197‑212). Waterloo: Wilfried Laurier University Press.
Lesch, M. (2018). Legacies of the Megacity: Toronto's Amalgamation 20 Years Later. IMFG Forum 09, University of Toronto, Institute on Municipal Finance and Governance.
Lindstroem, A. (2012). Citizens in the City-Regions: Political Orientations Across Municipal Borders. Urban Affairs Review, 49(2), 282-306. https://doi.org/10.1177/1078087412457549
Liobao, L., Gray, M., Cox, K., & Kitson, M. (2018). The shrinking state? Understanding the assault on the public sector. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 11(3), 389-408.
Paasi, A., Harrison, J. & Jones, M. (red.). (2018). Handbook on the geography of regions. Chelterham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing.
Paquet, G. (2011). Governing the Re-imagination of the Federal Capital Region. W: R. Chattapadhyay, & G. Pacquet (red.), The unimagined Canadian capital - Challenges for the federal capital region (s. 131‑145). Ottawa: Invenire Books.
Pierre, J. (2019). Multilevel governance as a strategy to build capacity in cities: Evidence from Sweden. Journal of Urban Affairs, 41(1), 103‑116. https://doi.org/10.1080/07352166.2017.1310532
Pyka, R. (2019). Ewolucja statusu metropolii w ramach systemu federalnego Kanady na przykładzie Toronto i Montrealu. Studia Regionalne i Lokalne, 3(77), 39‑63. https://doi.org/10.7366/1509499537703
Rode, P. (2019). Urban planning and transport policy integration: The role of governance hierarchies and networks in London and Berlin. Journal of Urban Affairs, 41(1), 39‑63. https://doi.org/10.1080/07352166.2016.1271663
Rodríguez-Pose, A. (2018). The revenge of the places that don't matter (and what to do about it), Cambridge Journal of Regions. Economy and Society, 11(1), 189‑209. https://doi.org/10.1093/cjres/rsx024
Sagan, I. (2004). Looking for the nature of the contemporary region. Progress in Human Geography, 28(2), 141‑144. https://doi.org/10.1191/0309132504ph477xx
Sagan, I. (2017). Miasto. Nowa kwestia i nowa polityka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Sancton, A. (2009). A Review of Canadian Metropolitan Regions: Governance and Government, Paper presented at the Symposium On Regional Government In The Vancouver Region. Richmond, 11.12.2009.
Sancton, A. (2010). Restructuring and Reform: Canada. W: P. Dutil (red.), Local Government in a Global World: Australia and Canada in Comparative Perspective (s. 108‑129). Toronto: Toronto University Press.
Savitch, H., & Vogel, R.K. (2009). Regionalism and urban politics. W: J.S. Davies, & D.L. Imbroscio (red.), Theories of urban politics (s. 106‑124). London: Sage Publications Ltd.
Sielker, F. (2016). New approaches in European governance? Perspectives of stakeholders in the Danube macro-region. Regional Studies, Regional Science, 3(1), 88‑95. https://doi.org/10.1080/21681376.2015.1116957
Spicer, Z. (2011). The Rise and Fall of The Ministry of State For Urban Affairs: A Re- Evaluation. Canadian Political Science Review, 5(2), 117‑126.
Spicer, Z. (2014). Too Big, Yet Still Too Small: The Mixed Legacy of the Montréal and Toronto Amalgamations, IMFG Perspectives, 5, Institute on Municipal Finance and Governance, Munk School of Global Affairs, University of Toronto.
Spicer, Z. (2015). Cooperation and Capacity: Inter-Municipal Agreements in Canada. IMFG Papers,19, University of Toronto, Institute on Municipal Finance and Governance.
Statistics Canada. (2016). Population and Dwelling Count Highlight Tables. Pobrane z: https://www12.statcan.gc.ca/census-recensement/2016/dp-pd/hlt-fst/pd-pl/Table.cfm (21.06.2019).
Statistics Canada. (2016). 2016 Census: 150 years of urbanization in Canada. Pobrane z: https://www.statcan.gc.ca/eng/sc/video/2016census_150yearsurbanization (21.06.2019).
Stephens, G.R., Wikstrom, N. (2000). Metropolitan government and governance. Oxford: University Press.
White, R. (2007). The Growth Plan for the Greater Golden Horseshoe in historical perspective. Toronto: Neptis Foundation.
Young, R. (2013). Multilevel Governance and Public Policy in Canadian Municipalities: Reflections on Research Results, Paper presented at the panel on The Politics of Multilevel Governance, Victoria: Canadian Political Science Association.
Zaborowski, T. (2019). Miejskie obszary funkcjonalne w projekcie Planu zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego z 24.07.2018 r. - krytyka w oparciu o niemiecką praktykę Regionu Hanowerskiego. Samorząd Terytorialny, 7‑8, 31‑45.
oai:rcin.org.pl:157605 ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2020.4.7
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; click here to follow the link
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Dec 18, 2023
Jan 27, 2021
666
https://rcin.org.pl./publication/189801
Stroissnig, Ulrike
Kovács, András Donát Farkas, Jenő Zsolt Varjú, Viktor Szalai, Ádám Lennert, József Hoyk, Edit Csáki, Béla
Epasto, Simona
Świątek, Dariusz (1975– ) Komornicki, Tomasz Siłka, Piotr