Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Matuszczak, Anna : Autor ; Bieniek-Majka, Maryla : Autor
Studia Obszarów Wiejskich = Rural Studies, t. 52
W celu określenia pozycji konkurencyjnej kujawsko-pomorskich grup i organizacji producentów owoców i warzyw względem siebie oraz celowo wybranych przedstawicieli z województw przodujących w procesie integracji w sektorze owocowo-warzywnym wykorzystano zaproponowany przez J. Kaya (1996) analityczny schemat pozwalający na kwantyfikację przewagi konkurencyjnej w ujęciu wynikowym. W artykule przedstawiono wyniki badań, którymi objęto wszystkie grupy i organizacje producentów owoców i warzyw według stanu na koniec 2014 r. z województwa kujawsko-pomorskiego oraz po jednym zintegrowanym przedstawicielu, posiadającym w swojej ofercie jabłka, z województw: mazowieckiego, wielkopolskiego i lubelskiego. Uzyskując dane finansowe umieszczone w KRS za pomocą Info Veriti, obliczono miernik przewagi konkurencyjnej według J. Kaya. Dodatkowo, wykorzystując regresję logistyczną, ułożono równanie na prawdopodobieństwo uzyskania dodatniego wskaźnika przewagi konkurencyjnej. W wyniku przeprowadzonych badań zaobserwowano, iż tylko 38% badanych jednostek uzyskało dodatnią wartość miernika. Stwierdzono więc, że działania grupowe nie są gwarancją osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Za pomocą regresji logistycznej dowiedziono także, iż inwestycje zwiększające aktywa trwałe oraz posiadanie certyfikatów świadczących o jakości i bezpieczeństwie wprowadzanych na rynek produktów ma wpływ na zwiększenie szansy na uzyskanie dodatniego wskaźnika przewag konkurencyjnych. Natomiast zmniejszenie szansy może spowodować zwiększona liczebność członków. Uzyskane wyniki badań mogą posłużyć jako narzędzie do weryfikacji możliwości uzyskania dodatniego wskaźnika przewagi konkurencyjnej w praktycznej działalności producentów owoców i warzyw.
1. Bieniek-Majka M., 2012, Grupy producentów owoców i warzyw w nowej perspektywie finansowej, Roczniki Naukowe SERiA, 11, 2, s. 7-10.
2. Chlebicka A., 2011, Czynniki wpływające na sukces grup producentów rolnych, Journal of Agribusiness and Rural Development, 4, 22, s. 31-39.
3. Kay J., 1996, Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
4. Małkowska M., 2004, Metody kwantyfikacji przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, [w:] E. Urbanowska-Sojkin, P. Banaszyk (red.), Współczesne metody zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 43, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s. 61-84.
5. Mroczek R., 2013, Wzrost produktywności i efektywności głównym wyzwaniem przedsiębiorstw przemysłu spożywczego, Materiały z referatu wygłoszonego w Jachrance 09-11.12.2013, IERiGŻ-PIB, Warszawa.
6. Skrzypek E., 2013, Uwarunkowania efektywności organizacyjnej w nowej ekonomii, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin - Polonia, 47, 1 H, s. 167-178.
7. Startegor, 2001, Zarzadzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa.
8. Walczak W., 2010, Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, e-mentor nr 5/37, s. 5-12.
9. www.arimr.gov.pl
Rozmiar pliku 0,3 MB ; application/octet-stream
oai:rcin.org.pl:76847 ; 1642-4689 ; 10.7163/SOW.52.14
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4488 ; CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4489 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
25 mar 2021
1 sie 2019
1107
https://rcin.org.pl./publication/99062
Matuszczak, Anna Bieniek-Majka, Maryla
Machulik, Janusz
Czyżewski, Bazyli Matuszczak, Anna Przekota, Grzegorz