Zarząd Główny Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza ; Instytut Badań Literackich
24 cm ; Tekst pol., streszcz. ang. ; Zadanie finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Działalność upowszechniająca naukę 2016-2018: "Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza" – zwiększenie potencjału naukowego, poziomu umiędzynarodowienia i stopnia oddziaływania pisma przez efektywne upowszechnianie w Internecie".
1. Antologia Palatyńska, ks. 5, epigram 112, ks. 11, epigramy 35, 44.
2. G. Arrighetti, Gli Epicurei, la poesia e Lucrezio, „Athenaeum” 1998, nr 86, s. 18.
3. E. Asmis, Epicurean Poetics, w: Philodemus and Poetry: Poetic Theory and Practice in Lucretius, Philodemus, and Horace, ed. by D. Obbink, New York–Oxford 1995, s. 15–34.
4. Atenajos, Uczta mędrców, przeł., wstęp i komentarz K. Bartol, J. Danielewicz, Poznań 2010, s. 398 (tu przekł. J. Danielewicza).
5. K. Bartol, Filodemos. O muzyce. O utworach poetyckich. Epigramy, Warszawa 2002, s. 39–43.
6. K. Bartol, Wypędzić poezję, wygnać poetów. Współczesne interpretacje Platoń- skiego postulatu, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2012, nr 19 (39: Poeci za bramą utopii), s. 13–30.
7. D. Blank, Philosophia and Techné: Epicureans and the Arts, w: The Cambridge Companion to Epicureanism, ed. by J. Warren, Cambridge 2009, s. 224.
8. G. Borkowska, Arystokratyczny liberalizm Aleksandra Świętochowskiego, „Teksty Drugie” 2001, nr 2, s. 101–113.
9. Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa 1968, ks. 10: Epikur, s. 83.
10. El…y [A. Asnyk], Poezje II, Lwów 1876, s. 23.
11. A. France, Le jardin d’Épicure, Paris 1923, s. 33, 40.
12. M. Głowiński, Leśmian, czyli poeta jako człowiek pierwotny, „Pamiętnik Literacki” 1964, z. 2, s. 385–417.
13. P. Gordon, Epicurus in Lycia. The Second-Century World of Diogenes of Oenoanda, Michigan 1997.
https://doi.org/10.3998/mpub.14312
14. B. Hardy, The Advantage of Lyric. Essays on Feeling in Poetry, London 2013, s. 1–17.
15. R. Janko, Philodemus. On Poems Books 3–4 with the Fragments of Aristotle, On Poets, with unpublished edition of C. Mangoni, Oxford 2011, s. 222.
16. E. Kiślak, Inspiracje platońskie, epikurejskie i stoickie w romantyzmie polskim. Zarys problematyki, w: Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej, cz. 2: Inspiracje filozoficzne projektów antropologicznych, red. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 2010, s. 267–289.
17. J. Korpanty, Lukrecjusz. Rzymski apostoł epikureizmu, Wrocław 1991.
18. U. Kowalczuk, Wątki epikurejskie w piśmiennictwie drugiej połowy XIX i początku XX wieku, w: Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej, cz. 2: Inspiracje filozoficzne projektów antropologicznych, red. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 2010, s. 291–314.
19. A. Krokiewicz, Hedonizm Epikura, Warszawa 1961, s. 10–24.
20. A. Krokiewicz, Nauka Epikura, Kraków 1929, s. 8–25.
21. E. Lasocińska, Inspiracje epikurejskie w literaturze renesansu, baroku i oświecenia, w: Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej, cz. 2: Inspiracje filozoficzne projektów antropologicznych, red. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 2010, s. 229–263.
22. G. Milanese, Lucida Carmina. Comunicazione e scrittura da Epicuro a Lucrezio, Milano 1989, s. 107–108.
23. A.M.T. Moore, Diogenes’s Inscription at Oenoanda, w: Epicurus. His Continuing Influence and Contemporary Relevance, ed. by D.R. Gordon, D.B., Suits, Rochester – New York 2003, s. 209–214.
24. N. Pace, La rivoluzione umanistica della scuola epicurea: Demetrio Lacone e Filodemo, teorici di poesia, „Cronache Ercolanesi” 2000, nr 30, s. 71.
25. M. Isnardi Parente, Opere di Epicuro, Torino 1974, s. 55.
26. K. Pawłowski, Epikur z Samos. Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015, s. 196–197.
27. Plutarch, Nauka Epikura (nawet) nie umożliwia przyjemnego życia, w: tegoż, Moralia II, przekład, wstęp i przypisy Z. Abramowiczówna, Warszawa 1988, rozdział 11 (1094D).
28. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 3: Systemy filozofii hellenistycznej, przeł. E.I. Zieliński, Lublin 1999, s. 177–277.
29. J.M. Rist, Epicurus. An Introduction, Cambridge 1972, s. 164.
30. D. Sider, Epicurean Poetics: Response and Dialogue, w: Philodemus and Poetry: Poetic Theory and Practice in Lucretius, Philodemus, and Horace, ed. by D. Obbink, New York–Oxford 1995, s. 35–36.
31. A. Świętochowski, O epikureizmie, Warszawa 1880, s. 12.
32. A. Świętochowski, Poeta jako człowiek pierwotny, Kraków 1896.
33. W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 1: Estetyka starożytna, Warszawa 1988, s. 171.
34. K. Volk, The Poetics of Latin Didactic: Lucretius, Vergil, Ovid, Manilius, Oxford 2002, s. 95.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199245505.001.0001
35. O. Wilde, Dusza człowieka w epoce socjalizmu, przeł. L.B. [L. Bonhomme?], Lwów 1908, s. 44.
oai:rcin.org.pl:67662 ; 2080-0851 ; 10.18318/wiekxix.2017.1
IBL PAN, sygn. P.I.1269 ; click here to follow the link
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza
Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Działalność upowszechniająca naukę (DUN)
Oct 2, 2020
Jan 3, 2019
1598
https://rcin.org.pl./publication/86492
Skrendo, Andrzej
Mecherzyński, Karol (1800–1881)
Dante Alighieri (1265–1321) Kowalski, Jan (1871–1942) Doré, Gustave (1832–1883) Bianchi, Brunone (1803–1869)