• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Nazwa – więzi – miasta. Poezja Witolda Wirpszy w perspektywie postsekularnej

Twórca:

Bogalecki, Piotr ORCID

Data wydania/powstania:

2014

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Pamiętnik Literacki Z. 4 (2014)

Wydawca:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

Streszcz. ang. ; Zadanie finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Działalność upowszechniająca naukę 2016-2018: "Pamiętnik Literacki" – zwiększenie potencjału naukowego, poziomu umiędzynarodowienia i stopnia oddziaływania pisma przez efektywne upowszechnianie w Internecie

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Bibliografia:

1. G. Agamben, Idea języka. Przeł. A. Wasilewska. „Literatura na Świecie” 2011, nr 5/6, s. 369-377.
2. G. Agamben, O zaletach i niedogodnościach życia wśród widm. W: Nagość. Przeł. K. Żaboklicki. Warszawa 2010, s. 47–52.
3. E. Balcerzan, Poezja „słowiarska” – poezja lingwistyczna. W: Poezja polska w latach 1939–1965. Część II: ideologie artystyczne. Warszawa 1988, s. 77-96.
4. S. Barańczak, Śledztwo w sprawie Boga. Witold Wirpsza: „Liturgia”. W: Pomyślane przepaście. Osiem interpretacji. Posł. I. Opacki. Układ i oprac. J. Tambor, R. Cudak. Katowice 1995, s. 127-133.
5. S. Barańczak, Tryptyk z betonu, zmęczenia i śniegu. Paryż 1981.
6. S. Barańczak, Wstęp. W zb.: „Z Tobą, więc ze Wszystkim”. 222 arcydzieła angielskiej i amerykańskiej liryki religijnej. Wybór, przekł. i oprac. S. Barańczak. Kraków 1992, s. 5-15.
7. A. Bielik-Robson, Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia. Kraków 2004.
8. A. Bielik-Robson, Erros. Mesjański witalizm i filozofia. Kraków 2012.
9. A. Bielik-Robson, Posłowie. W zb.: Drzewo Poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach. Red. P. Bogalecki, A. Mitek-Dziemba. Katowice 2012, s. 346-364.
10. A. Bielik-Robson, Powrót mesjańskiej obietnicy, czyli nowoczesność w perspektywie postsekularnej. W zb.: Filozofia: ogląd, namysł, krytyka? Red. M. M. Bogusławski, A. Kucner, T. Sieczkowski. Olsztyn 2010.
11. M. Bocian, Z upadku do światła. „Metafora” 1995, nr 18/19, s. 31-41.
12. P. Bogalecki, A. Mitek-Dziemba, Drzewo Poznania. Wprowadzenie do myśli postsekularnej. W zb.: Drzewo Poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach. Red. P. Bogalecki, A. Mitek-Dziemba. Katowice 2012, s. 25-51.
13. P. Boryszewski, Katolicyzm, jego instytucjonalizacja i sekularyzacja w Europie Środkowej. Warszawa 2006.
14. S. Burdziej, Socjologia postsekularna? „Studia Socjologiczne” 2010, nr 2, s. 89-107.
15. M. Byliniak, Krytyka obrazu w poezji i eseistyce Witolda Wirpszy. „Twórczość” 2009, nr 8, s. 54-82.
16. I. Calvino, Niewidzialne miasta. Przeł. A. Kreisberg. Warszawa 1975.
17. J. Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie. Przeł. T. Kun z. Kraków 2005.
18. Z. Chojnowski, „Bawić się niedorzecznościami”. O twórczości poetyckiej Witolda Wirpszy po roku 1968. „Odra” 1995, nr 11, s. 55-59.
19. Z. Chojnowski, Poezja, czyli ćwiczenie się w wolności. („Apoteoza tańca” Witolda Wirpszy). „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty” 2007, z. 1, s.74-82.
20. Z. Chojnowski, Przeciw kłamstwu, ku prawdzie. O „Faetonie” oraz „Liturgii” Witolda Wirpszy. W: Ku tajemnicy. Szkice o poezji po 1956 roku. Olsztyn 2003, s. 93-116.
21. Z. Chojnowski, Witold Wirpsza – ktoś więcej niż „lingwista”. „Pogranicza” 2005, nr 4, s. 27-33.
22. T. Cieślak-Sokołowski, Moment lingwistyczny. O wczesnym pisarstwie Ryszarda Krynickiego i Stanisława Barańczaka. Kraków 2011.
23. E. R. Curtius, Książka jako symbol. W: Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Przeł., oprac. A. Borowski. Wyd. 2, popr. Kraków 2005, s. 309–357.
24. A. Czyżak, Dwadzieścia lat później, czyli o „Tryptyku” raz jeszcze. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1999, t. 6, s. 51-61.
25. J. Dembińska-Pawelec, Misterium Barańczaka. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1999, t. 6, s. 64-80.
26. J. Derrida, Oczy języka. Przeł. T. Swoboda. „Literatura na Świecie” 2011, nr 5/6, s. 332-368.
27. J. F. Godlewski, Kościół rzymskokatolicki w Polsce wobec sekularyzacji życia publicznego (1944–1974). Warszawa 1978.
28. J. Grądziel-Wójcik, Poezja jako teoria poezji. Na przykładzie twórczości Witolda Wirpszy. Poznań 2001.
29. J. Gutorow, Witold Wirpsza. Kraina ekscesu. W: Urwany ślad. O wierszach Wirpszy, Karpowicza, Różewicza i Sosnowskiego. Wrocław 2007, s. 13-47.
30. J. Habermas, Wierzyć i wiedzieć. Przeł. M. Łukasiewicz. „Znak” 2002, nr 9, s. 8-21.
31. J. Hillis-Miller, The Linguistic Moment. From Wordsworth to Stevens. Princeton 1985.
32. K. Hoffmann, (hari no ri). W zb.: Miłobędzka wielokrotnie. Poznań 2008, s.72-83.
33. K. Jarzyńska, Postsekularyzm – wyzwanie dla teorii i historii literatury (rozpoznania wstępne). „Teksty Drugie” 2012, nr 1/2, s. 294-307.
34. A. Kałuża, Krystyna Miłobędzka: aludzkie. W: Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej. Kraków 2008, s. 187-230.
35. A. Kałuża, Witold Wirpsza: anielska maszyna. W: Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej. Kraków 2008, s. 147-186.
36. A. Kołos, Postsekularyzm a literatura. Przykład Edwarda Stachury. „Ogrody Nauk i Sztuk” 2011 nr 1, s. 284-292. Na stronie: http://ogrodynauk.pl/Czasopismo/Artykul/43 (dostęp: 29 XII 2012).
37. Lekcja żywego języka. O poezji Andrzeja Sosnowskiego. Red. G. Jankowicz. Kraków 2003.
38. W. Ligęza, Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych. Kraków 1998.
39. A. Lipszyc, Sprawiedliwość na końcu języka. Czytanie Waltera Benjamina. Kraków 2012.
40. Listy Witolda Wirpszy do Zbigniewa Chojnowskiego. Oprac. Z. Chojnowski. „Integracje” nr 28 (1992), s. 61-62.
41. M. Malczewski, O inspiracjach Wschodem w poezji Krystyny Miłobędzkiej. W zb.: Miłobędzka wielokrotnie. Poznań 2008.
42. P. de Man, Pojęcie ironii. W: Ideologia estetyczna. Przeł. A. Przybysławski. Wstęp A. Warmiński. Gdańsk 2000, s. 251-281.
43. P. de Man, Waltera Benjamina „Zadanie tłumacza”. Przeł. M. Szuster. „Literatura na Świecie” 2011, nr 5/6, s. 42-68.
44. J. Mariański, Społeczno-kulturowy kontekst religijności w Polsce. W: Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Próba syntezy socjologicznej. Kraków 2004.
45. J. A. McClure, O(d)graniczenie, zaczarowanie i sztuka rozróżniania – o prozie Toni Morrison. Przeł. T. Umerle. Przejrzał T. Mizerkiewicz. „Przestrzenie Teorii” 2010, nr 13, s. 297-319.
46. P. Michałowski, Witold Wirpsza: między alchemią a akademią. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2006, t. 13, s. 47-62.
47. K. Miłobędzka, Pamiętam. Zapisy stanu wojennego. Wrocław 1992.
48. R. Misiak, Trzy Edeny. Próba odnalezienia się w społeczeństwie postsekularnym. W zb.: Nadzieje i zagrożenia sekularyzacji. Red. C. Korzec, R. Misiak. Szczecin 2010.
49. J. Mitterer, Ucieczka z dowolności. Przeł. A. Zeidler-Janiszewska. Warszawa 2004.
50. T. Mizerkiewicz, Poezja reanimacji. Próba postsekularnej lektury „Widokówki z tego świata” Stanisława Barańczaka. W zb.: Interpretować dalej. Najważniejsze polskie książki poetyckie lat 1945–1989. Red. A. Kałuża, A. Świeściak. Kraków 2011, s. 479-489.
51. J. Mueller, Stratygrafie. Wrocław 2010.
52. F. Nietzsche, Wiedza radosna = (La gaya scienza). Przeł. L. Staff. Posł. K. Matuszewski. Kraków 2003.
53. Od Kościoła ludu do Kościoła wyboru. Religia a przemiany społeczne w Polsce. Red. I. Borowik, W. Zdaniewicz. Kraków 1996.
54. D. Pawelc, Jak się miewasz, Polaku w Polsce? Aktualność pytania Witolda Wirpszy. „Świat i Słowo” 2011, nr 2, s. 47-54.
55. D. Pawelec, Między dyskrecją a dyspersją. Oblicza końca poezji lingwistycznej. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2006, t. 13, s. 7-21.
56. A. Peck, Religia i polityka w amerykańskich wyborach prezydenckich okresu postsekularyzmu. „Człowiek i Społeczeństwo” 2009, t. 29, s. 71-87.
57. W. Pietrzak, Buduję, mieszkam, myślę... „Faeton” Witolda Wirpszy. „FA-art” 2011, nr 3/4, s. 28-39.
58. W. Pietrzak, Śmierć i powrót podmiotu zdekonstruowanego – „Cząstkowa próba o człowieku” Witolda Wirpszy. „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2011, z. 2, s. 63-67.
59. G. Poulet, Metamorfozy koła. Przeł. D. Eska. W: Metamorfozy czasu. Szkice krytyczne. Wybór J. Błoński, M. Głowiński. Przedm. J. Błoński. Warszawa 1977, s. 331-354.
60. R. Przybylski, Błogosławione niebezpieczeństwo. W: W. Wirpsza, Liturgia. Mikołów 2006.
61. E. Rewers, Język i przestrzeń w poststrukturalistycznej filozofii kultury. Poznań 1996.
62. E. Rewers, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta. Kraków 2005.
63. E. Rewers, Wprowadzenie. W zb.: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Red. E. Rewers. Kraków 2010, s. 5-14.
64. E. Rybicka, Modernizowanie miasta. Zarys problematyki urbanistycznej w nowoczesnej literaturze polskiej. Kraków 2003.
65. E. Rybicka, Zwrot topograficzny w badaniach literackich. Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca. W zb.: Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje. Red. T. Walas, R. Nycz. Kraków 2012.
66. J. Scappettone, Przerwana utopia. Archipelag jako struktura socjoliryczna w „Draft of XXX Cantos” Ezry Pounda. Przeł. P. Bogalecki. W zb.: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Red. E. Rewers. Kraków 2010, s. 133-172.
67. F. Schlegel, O niezrozumiałości. Przeł. J. Ekier. W: Pisma teoretyczne niemieckich romantyków. Wybór, oprac. T. Namowicz. Przeł. J. S. Buras [i in.]. BN II 246. Wrocław 2000, s. 191-205.
68. G. Scholem, Wyznanie o naszym języku. Przeł. A. Lipszyc. „Literatura na Świecie” 2011, nr 5/6, s. 329-331.
69. B. Sienkiewicz, (Neo)lingwizm – dokończony projekt awangardy. W: Poznawanie i nazywanie. Refleksja cywilizacyjna i epistemologiczna w polskiej poezji modernistycznej. Kraków 2007, s. 569-601.
70. A. Skrendo, Poezja lingwistyczna jako projekt epistemologiczny. Zerwanie, ustanowienie, zawieszenie. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2006, t. 13, s. 23-34.
71. T. Sławek, Akro/nekro/polis. Wyobrażenia miejskiej przestrzeni. W zb.: Pisanie miasta – czytanie miasta. Red. A. Zeidler-Janiszewska. Poznań 1997, s. 11-40.
72. T. Sławek, Miasto. Próba zrozumienia. W zb.: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Red. E. Rewers. Kraków 2010, s. 17-69.
73. J. Sławiński, Próba porządkowania doświadczeń. W: Przypadki poezji. Prace wybrane. T. 5. Kraków 2001, s. 289-305.
74. R. Stark, W. S. Bainbridge, Zwalczanie religii. W: Teoria religii. Przeł. T. Kunz. Kraków 2000.
75. J. Szestowicki, W zaświaty z Pankowskim, czyli postsekularyzm w „Ostatnim zlocie aniołów”. „Ha!art” 2007, nr 27, s. 50-51.
76. E. A. Tiryakian, Od Durkheima do Managui. Rewolucje jako odrodzenie religijne. Przeł. P. Polak. W zb.: Socjologia. Lektury. Red. P. Sztompka, M. Kucia. Kraków 2005, s. 665-678.
77. W. N. Toporow, Przestrzeń i rzecz. Przeł. B. Żyłko. Kraków 2003.
78. G. Vattimo, Poza interpretacją. Znaczenie hermeneutyki dla filozofii. Przeł. K. Kasia. Red. nauk. A. Kuczyńska. Kraków 2011.
79. M. Warchala, Co to jest postsekularyzm. (Subiektywna) próba opisu. „Krytyka Polityczna” 2007, nr 13, s. 178-188.
80. M. Warchala, Romantyczne przygody z religią: Shelley. „Literatura na Świecie” 2012, nr 9/10, s. 222-231.
81. A. Wiedemann, Księżyc nad Alabamą. „Odra” 1996, nr 9, s. 121-122.
82. W. Wirpsza, Berlińskie poematy. „Wiadomości” 1976, nr 48, s. 2.
83. W. Wirpsza, Cząstkowa próba o człowieku i inne wiersze. Mikołów 2005.
84. W. Wirpsza, Don Juan. Warszawa 1960.
85. W. Wirpsza, Drei Berliner Gedichte. Berlin 1976.
86. W. Wirpsza, Faeton. Mikołów 2006.
87. W. Wirpsza, Faeton II. Mikołów 2007.
88. W. Wirpsza, Gra znaczeń. – Przerób. Mikołów 2008.
89. W. Wirpsza, In dubio pro arte. „Tygodnik Powszechny” 1982, nr 29.
90. W. Wirpsza, Liturgia. Mikołów 2006.
91. W. Wirpsza, Nowy podręcznik wydajnego zażywania narkotyków. Poznań 1995.
92. W. Wirpsza, Polaku, kim jesteś?. Mikołów 2009.
93. W. Wirpsza, Polemiki i pieśni. Kraków 1951.
94. W. Wirpsza, Spis ludności. Mikołów 2005.
95. W. Wirpsza, Traktat skłamany. Mikołów 2010.
96. W. Wirpsza, Utwory ostatnie. Mikołów 2007.
97. W. Wirpsza, Wagary. Poznań 1970.
98. M. Wojewoda, Miasto jako metafora porządku świata – rys historyczny. W zb.: Przestrzeń w nauce współczesnej. Red. W. A. Kamiński, G. Nowak, S. Symotiuk. Zamość 2003.
99. K. Zielińska, Spory wokół teorii sekularyzacji. Kraków 2009.

Zeszyt:

4

Strona pocz.:

41

Strona końc.:

66

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:64212 ; 0031-0514

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol ; eng

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dofinansowane ze środków:

Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Działalność upowszechniająca naukę (DUN)

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

31 sie 2023

Data dodania obiektu:

26 sty 2018

Liczba pobrań / odtworzeń:

1405

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl./publication/82113

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji