Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Ethnologia Polona 29-30 (2008-2009)
Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
Dyskryminacja osób homoseksualnych, nieprzystających do normatywnie przyjętych ról społecznych związanych z płcią ze względu na ich dychotomiczny podział (machismo – będące wzorcem męskości i marianismo – kobiecości), jest od dziesięcioleci stałym elementem społeczno-politycznego dyskursu we wszystkich państwach Ameryki Łacińskiej. Przyczyniła się ona do ich alienacji, a w konsekwencji do wytworzenia się swoistej subkultury niezrozumiałej dla osób postronnych, ale także do kohabitacji w obrębie dominującej kultury, umożliwiającej ograniczone przenikanie do głównego nurtu, czego przykładem może być chociażby latynoamerykańska literatura. Niezaprzeczalnie jednak, to kino odegrało najważniejszą rolę, prezentując skrajnie różne wizerunki homoseksualnych mężczyzn. Przytoczone poniżej filmy mają na celu udowodnić, iż mimo upływu lat i ewolucji wzorców, dyskurs widoczny w scenariuszach filmowych pozostaje w znacznej mierze niezmieniony – ekranowi homoseksualiści to wciąż niechciani los otros, charakteryzujący się dyskusyjnym stylem życia, nieznaną proweniencją i nad wyraz często wątpliwą moralnością. Ich wizerunki, wtłoczone w stereotypowe, oszczercze schematy, niezmiennie uwypuklają tę zależność i uniemożliwiają dokonanie rzetelnego i pozbawionego uprzedzeń odzwierciedlenia, mogącego zerwać ze stygmatyzującym postrzeganiem. Niezależnie wszak od tego, czy w produkcji pojawi się zniewieściały pajac, psychopatyczny morderca, smutny i porzucony pedałek, męska dziwka czy pederasta, postać ta jest ciągle ukazana z arbitralnie narzuconej perspektywy: jest zawsze typem homoseksualisty, ale nigdy homoseksualistą jako takim. Oznacza to, iż nieprzychylne nastawienie będzie się utrzymywać dopóki jednowymiarowość nie zostanie przełamana, a protagonista nie wyjdzie poza ramy dualizmu macho contra maricón i nie przestanie być narzędziem ideologii, stając się tym samym rzeczywistym bohaterem obrazu
Barker Chris, 2003, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, WUJ, Cracow
Bayly Jaime, 2006, No se lo digas a nadie, Editorial Planeta, Barcelona
Bazán Osvaldo, 2006, Historia de la homosexualidad en la Argentina. De la Conquista de América al siglo XXI, Marea Editorial, Buenos Aires
Dyer Richard, 1977, “Stereotyping” [in:] Gays and Film, Dyer, Richard (ed.), British Film Institute, London
Dyer Richard, 1986, Heavenly Bodies: Film Stars and Society, British Film Institute/Macmillan, London
Dyer Richard, 2002, The Culture of Queers, Routledge, London
Dyer Richard, 2002, The Matter of Images. Essays on Representation, Routledge, London
Elias James, Bullough Vern L., Elias Veronica, Brewer Gwen (eds.), 1998, Prostitution: On Whores, Hustlers, and Johns, Prometheus Books, Amherst
Foster David William, 2003, Queer Issues in Contemporary Latin American Cinema, University of Texas Press, Austin
Gross Larry, 1994, “What Is Wrong with This Picture? Lesbian Women and Gay Men on Television” [in:] Queer Words, Queer Images: Communication and the Construction of Homosexuality, Ringer, R. Jeffrey (ed.), New York University Press, New York
Gross Larry, 2001, Up From Invisibility. Lesbians, Gay Men, and the Media In America, Columbia University Press, New York
Guzmán Wolffer Ricardo 2006, “El humor en el cine”, “La Jornada Semanal” 19.02.2006, No. 572
Lechón Álvarez Manuel, 2001, La Sala Oscura: Guía del cine gay español y latinoamericano, Nuer Ediciones, Madrid
Maricón Visitante, 2009, “Tipos de Maricones”, XI 2006, http://www.maricones.cl/homografias/cotidianas/tipos.htm 2/06/2009
Menasco David, 2000, “Pederasty” [in:] The Encyclopedia of Gay Histories and Cultures: Volume 2, Garland Publishing, New York
Mott Luiz, 1995, “The Gay Movement and Human Rights in Brazil” [in:] Latin American Male Homosexualities, Murray, Stephen O. (ed.), University of New Mexico Press, Albuquerque
oai:rcin.org.pl:61476 ; 0137-4079
IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN
2 lut 2022
10 sty 2017
50
https://rcin.org.pl./publication/76178
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Biskupski, Michael Konrad, 2008-2009, Puro Teatro: Latin American Homosexuality and Its Portrayal in Modern Cinema | 2 lut 2022 |
Śmieja, Wojciech
Schoppman, Claudia
Śmieja, Wojciech
Rentflejsz, Iwona
Chutnik, Sylwia
Adamiak, Marzena