RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: "Niechaj umarli grzebią żywych". Monumentalna przeciw - Historia Daniela Libeskinda

Creator:

Domańska, Ewa ORCID

Date issued/created:

2004

Resource type:

Text

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 1-2 (2004)

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

21 cm ; Tekst pol.

Type of object:

Journal/Article

References:

1. T.W. Adorno, Valéry Proust Museum, w: tegoż Prisms, transl, by S. and S. Weber, Cambridge, Mass. 1981.
2. F. Ankersmit, Język a doświadczenie historyczne, przeł. S. Sikora „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty" 1997 nr 1-2.
3. F. Ankersmit, Modernistyczna prawda, postmodernistyczne przedstawienie i po-postmodemistyczne doświadczenie, przeł. E. Domańska, w: Historia, o jeden świat za daleko?, wstęp, przekład i opracowanie E. Domańska, Poznań 1997.
4. Z. Braiterman, Against Holocaust-Sublime. Naive Reference and the Generation of Memory, „History and Memory", vol. 12, no 2, Fall/Winter 2000.
5. P. Brunette, D. Wills, The Spatial Arts: An Interview with Jacques Derrida, w: Deconstruction and the Visual Arts. Art, Media, Architecture, ed. by P. Brunette and D. Wills, Cambridge University Press, 1994, s. 27.
6. J. Derrida, P. Eisenman, J. Kipnis, T. Leeser, R. Rizzi, (New York, January 10,1987), w: Chora L Works. Jacques Derrida and Peter Eisenman, ed. by J. Kipnis and T. Leeser. New York 1997, s. 92.
7. M. Foucault, Wykład z 28 stycznia 1976, w: tegoż Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady z Collège de France, 1976, przeł. M. Kowalska, Warszawa 1998, s. 71-89.
8. R. Geremek, Wieża wolności. Rozmowa z Danielem Libeskindem, „Wprost", 6 lipca 2003, s. 67.
9. J. Glancey, Star man, „The Guardian", January 22,2001 (dostępne on-line: httpy/www.guardian.co.uk/arts/story/0,3604,426117.00.html).
10. L. Gullbring, Daniel Libeskind and the Jüdisches Museum, „Calimero: journalistik och fotografi" 2001.
11. H.U. Gumbrecht, Użyteczność historii: uobecnienie i odkupienie, przeł. E. Domańska, w: Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych, pod red. E Domańskiej, Poznań 2002.
12. M. Heidegger, Sztuka i przestrzeń, przeł. C. Woźniak Principia, t. III, 1991, s. 127.
13. M. Hirsch, Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory, Cambridge Mass.: Harvard University Press, 1997.
14. J. Kristeva, Powers of Horror: An Essay on Abjection, trans. L.S. Roudiez, New York 1982. (zwłaszcza rozdz. 1 Approaching Abjection).
15. Jüdisches Museum. Der Bau der Wiedergutwerdung, Von Malte Lehming, »Der Tagesspiegel", 9. 09. 2001 (http://archiv.tagesspiegel.de/archiv/08.09.2001/ak-mn-5512255.html).
16. D. Libeskind, Between the Lines (Jewish Museum, Berlin), w: tegoż The Space of Encounter, New York 2000, s. 28.
17. D. Libeskind, Between the Lines, w. Architecture in Transition. Between Deconstruction and New Modernism, ed. by P. Noever, Munich 1991 [1997], s. 68.
18. D. Libeskind, Proof of Things Invisible (Lecture, Humboldt Universität, 1997), w: tegoż The Space of Encounter, New York 2000, s. 150.
19. D. Libeskind, Traces of the Unborn (Lecture, Berlin 1997), w: tegoż The Space of Encounter, New York 2000, s. 197-198.
20. D. Libeskind, Trauma, w: Image and Remembrance. Representation and the Holocaust, ed. by S. Hornstein and F. Jacobowitz, Bloomington & Indianapolis, Indiana University Press, 2003, s. 52.
21. F. Nietzsche, O pożytkach i szkodliwości historii dla życia, w: tegoż Niewczesne rozważania, przeł. M. Łukasiewicz, Kraków 1996, s. 101.
22. P. Nora, Czas pamięci, przeł. W. Dłuski, „Res Publica Nowa" nr 7, lipiec 2001.
23. Pamięć i zapomnienie, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty" 2003 nr 1-2 oraz 3-4.
24. G. Pollock, Polityka teorii: pokolenie i geografie. Teoria feministyczna i historie historii sztuki, przeł. M. Bryl, Artium Quaestiones, vol. VIII. Poznań, 1997.
25. S. Sontag, The Aesthetics of Silence (1967), w: tejże Styles of Radical Will, New York 1969, s. 31-32.
26. N. Stead, The Ruins of History: Allegories of Destruction in Daniel Libeskind's Jewish Museum, „Open Museum Journal", vol. 2, August 2000. (http://amol.org.au/craft/omjournal/volume2/stead.pdf).
27. J. Tokarska-Bakir, Historia jako fetysz, „Gazeta Wyborcza", 15-16 lutego 2003, s. 20.
28. A. Vidier, The Architectural Uncanny. Essays in the Modern Unhomely, Cambridge, Mass. 1992.
29. W. Welsch, On the Way to an Auditive Culture?, w: tegoż Undoing Aesthetics, transl, by A. Inkpin, London 1997, s. 25-27,74.
30. G. Worsley, A Challenge to Berlin, „Telegraph", 27.06.1998.
(http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jhtml?xml=/arts/1998/06/27A)ajews27.xml).
31. J.E. Young, Daniel Libeskind's Jewish Museum in Berlin, w: tegoż Al Memory's Edge. After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture, New Haven and London, Yale University Press, 2000, s. 178.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

1-2

Start page:

78

End page:

102

Detailed Resource Type:

Article

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:52690 ; 0867-0633

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Access:

Open

Object collections:

Last modified:

May 21, 2021

In our library since:

Mar 20, 2015

Number of object content downloads / hits:

2362

All available object's versions:

https://rcin.org.pl./publication/68603

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information