1. T.W. Adorno, Valéry Proust Museum, w: tegoż Prisms, transl, by S. and S. Weber, Cambridge, Mass. 1981.
2. F. Ankersmit, Język a doświadczenie historyczne, przeł. S. Sikora „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty" 1997 nr 1-2.
3. F. Ankersmit, Modernistyczna prawda, postmodernistyczne przedstawienie i po-postmodemistyczne doświadczenie, przeł. E. Domańska, w: Historia, o jeden świat za daleko?, wstęp, przekład i opracowanie E. Domańska, Poznań 1997.
4. Z. Braiterman, Against Holocaust-Sublime. Naive Reference and the Generation of Memory, „History and Memory", vol. 12, no 2, Fall/Winter 2000.
5. P. Brunette, D. Wills, The Spatial Arts: An Interview with Jacques Derrida, w: Deconstruction and the Visual Arts. Art, Media, Architecture, ed. by P. Brunette and D. Wills, Cambridge University Press, 1994, s. 27.
6. J. Derrida, P. Eisenman, J. Kipnis, T. Leeser, R. Rizzi, (New York, January 10,1987), w: Chora L Works. Jacques Derrida and Peter Eisenman, ed. by J. Kipnis and T. Leeser. New York 1997, s. 92.
7. M. Foucault, Wykład z 28 stycznia 1976, w: tegoż Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady z Collège de France, 1976, przeł. M. Kowalska, Warszawa 1998, s. 71-89.
8. R. Geremek, Wieża wolności. Rozmowa z Danielem Libeskindem, „Wprost", 6 lipca 2003, s. 67.
9. J. Glancey, Star man, „The Guardian", January 22,2001 (dostępne on-line: httpy/www.guardian.co.uk/arts/story/0,3604,426117.00.html).
10. L. Gullbring, Daniel Libeskind and the Jüdisches Museum, „Calimero: journalistik och fotografi" 2001.
11. H.U. Gumbrecht, Użyteczność historii: uobecnienie i odkupienie, przeł. E. Domańska, w: Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych, pod red. E Domańskiej, Poznań 2002.
12. M. Heidegger, Sztuka i przestrzeń, przeł. C. Woźniak Principia, t. III, 1991, s. 127.
13. M. Hirsch, Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory, Cambridge Mass.: Harvard University Press, 1997.
14. J. Kristeva, Powers of Horror: An Essay on Abjection, trans. L.S. Roudiez, New York 1982. (zwłaszcza rozdz. 1 Approaching Abjection).
15. Jüdisches Museum. Der Bau der Wiedergutwerdung, Von Malte Lehming, »Der Tagesspiegel", 9. 09. 2001 (http://archiv.tagesspiegel.de/archiv/08.09.2001/ak-mn-5512255.html).
16. D. Libeskind, Between the Lines (Jewish Museum, Berlin), w: tegoż The Space of Encounter, New York 2000, s. 28.
17. D. Libeskind, Between the Lines, w. Architecture in Transition. Between Deconstruction and New Modernism, ed. by P. Noever, Munich 1991 [1997], s. 68.
18. D. Libeskind, Proof of Things Invisible (Lecture, Humboldt Universität, 1997), w: tegoż The Space of Encounter, New York 2000, s. 150.
19. D. Libeskind, Traces of the Unborn (Lecture, Berlin 1997), w: tegoż The Space of Encounter, New York 2000, s. 197-198.
20. D. Libeskind, Trauma, w: Image and Remembrance. Representation and the Holocaust, ed. by S. Hornstein and F. Jacobowitz, Bloomington & Indianapolis, Indiana University Press, 2003, s. 52.
21. F. Nietzsche, O pożytkach i szkodliwości historii dla życia, w: tegoż Niewczesne rozważania, przeł. M. Łukasiewicz, Kraków 1996, s. 101.
22. P. Nora, Czas pamięci, przeł. W. Dłuski, „Res Publica Nowa" nr 7, lipiec 2001.
23. Pamięć i zapomnienie, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty" 2003 nr 1-2 oraz 3-4.
24. G. Pollock, Polityka teorii: pokolenie i geografie. Teoria feministyczna i historie historii sztuki, przeł. M. Bryl, Artium Quaestiones, vol. VIII. Poznań, 1997.
25. S. Sontag, The Aesthetics of Silence (1967), w: tejże Styles of Radical Will, New York 1969, s. 31-32.
26. N. Stead, The Ruins of History: Allegories of Destruction in Daniel Libeskind's Jewish Museum, „Open Museum Journal", vol. 2, August 2000. (http://amol.org.au/craft/omjournal/volume2/stead.pdf).
27. J. Tokarska-Bakir, Historia jako fetysz, „Gazeta Wyborcza", 15-16 lutego 2003, s. 20.
28. A. Vidier, The Architectural Uncanny. Essays in the Modern Unhomely, Cambridge, Mass. 1992.
29. W. Welsch, On the Way to an Auditive Culture?, w: tegoż Undoing Aesthetics, transl, by A. Inkpin, London 1997, s. 25-27,74.
30. G. Worsley, A Challenge to Berlin, „Telegraph", 27.06.1998.
(http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jhtml?xml=/arts/1998/06/27A)ajews27.xml).
31. J.E. Young, Daniel Libeskind's Jewish Museum in Berlin, w: tegoż Al Memory's Edge. After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture, New Haven and London, Yale University Press, 2000, s. 178.
oai:rcin.org.pl:52690 ; 0867-0633
IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Literary Research PAS
Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
May 21, 2021
Mar 20, 2015
2365
https://rcin.org.pl./publication/68603
Edition name | Date |
---|---|
Domańska E. - "Niechaj umarli grzebią żywych". Monumentalna przeciw - Historia Daniela Libeskinda | May 21, 2021 |
Leociak, Jacek
Nowicka-Fraanczak, Magdalena