1. G. Bandmann, Przemiany w ocenie tworzywa w teorii sztuki XIX w., w: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce: dwadzieścia sześć artykułów uczonych europejskich i amerykańskich, PWN, Warszawa 1976, s. 75.
2. J. Białostocki, „Barok”: styl, epoka, postawa, „Biuletyn Historii Sztuki” 1958 R. 20, s. 12-13.
3. J. Białostocki, Słowo i obraz anno 1978. Wprowadzenie, „Biuletyn Historii Sztuki” R. XLVI 1984 nr 1, s. 8.
4. B. Colomina, Privacy and Publicity. Modern Architecture as Mass Media, The MIT Press, London-Cambridge, Mass. 1996, s. 32-46.
5. W. Davis, "Homoseksualizm”, studia gejowsko-lesbijskie i teoria queer w historii sztuki, „Artium Quaestiones” 2003 nr XIV, przyp. **.
6. C. Duncan, Potwierdzanie męskości. Malarstwo awangardowe początków XX wieku, „Magazyn Sztuki” 1995 nr 5, s. 152-168.
7. R. Felski, Fin de siècle, fin de sexe: transseksualizm i śmierć historii, w: Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych. (Antologia przekładów), red. E. Domańska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2002, s. 293-299.
8. S. Fish, Jak rozpoznać wiersz, gdy się go widzi?, w: tegoż, Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, tłum. i red. A. Szahaj, Universitas, Kraków 2002, s. 81-98.
9. W. Gombrowicz, Byłem pierwszym strukturalistą, w: Gombrowicz filozof, wyb. i oprac. F.M. Cataluccio, J. Illg, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1991, s. 148.
10. W. Gombrowicz, Dziennik 1953-1956, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986.
11. W. Gombrowicz, Dziennik 1957-1961, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986, s. 55-56.
12. W. Gombrowicz, Dziennik 1961-1966, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986.
13. W. Gombrowicz, Dzienniki, indeksy oprac. A. Zalewski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
14. W. Gombrowicz, Ferdydurke, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987, s. 186-190.
15. W. Gombrowicz, List do ferdydurkistów, „Nowiny Literackie” 1947 nr 6.
16. W. Gombrowicz, Opętani [powieść "brukowa" drukowana pod pseud. Z. Niewieski, w: „Kurier Czerwony”, Warszawa 1939], cyt. z wyd.: Res Publica, Warszawa 1990, s. 110.
17. W. Gombrowicz, Pornografia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987 s. 12-13.
18. W. Gombrowicz, Testament, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
19. W. Gombrowicz, Trans-Atlantyk, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986, s. 16-17, 141.
20. W. Gombrowicz, Varia, t. 3, wstęp W. Bolecki, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004, s. 267-274.
21. Grymasy Gombrowicza. W kręgu problemów modernizmu, społeczno-kulturowej roli płci i tożsamości narodowej, red. E. Płonkowska-Ziarek, przeł. M. Margański, Universitas, Kraków 2001.
22. E. Handler Spitz, Pierwotne obiekty sztuki. Psychoanalityczne refleksje o obrazkowych książkach dla dzieci, w: Psychoanaliza i kultura na progu trzeciego tysiąclecia, red. N. Ginsburg, R. Ginsburg, przeł. A. Jankowski, Rebis, Poznań 2002, s. 243 i nast.
23. E. Hyży, Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Universitas, Kraków 2003, s. 101.
24. J. Iwaszkiewicz, Pasje błędomierskie [1938], Czytelnik, Warszawa 1976, s. 29.
25. J. Jarzębski, Anatomia Gombrowicza, „Teksty” 1972 nr 1, s. 114-132.
26. R. Kasperowicz, Berenson i mistrzowie odrodzenia. Przyczynek do postawy estetycznej Bernarda Berensona, Aureus, Kraków 2001.
27. T. Kępiński, Witold Gombrowicz i świat jego młodości, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1974, s. 78, 193, 195.
28. M. Leśniakowska, Co to jest architektura?, Kanon, Warszawa 1996.
29. M. Leśniakowska, Dwór - w stronę utopii retrospektywnej, „Znak” 1987 nr 390-391, s. 101-114.
30. M. Leśniakowska, „Polski dwór” - wzorce architektoniczne, mit, symbol, IS PAN, Warszawa 1992; wyd. 2: 1996.
31. Z. Malić, „Trans-Atlantyk” Witolda Gombrowicza, w: Gombrowicz i krytycy, oprac. Z. Łapiński, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984, s. 250.
32. E. Mendelsohn, Warum diese Architektur?, „Baukunst” 1929 nr 2 R. 5, s. 7.
33. F. Nietzche, Poza dobrem i złem, przeł. S. Wyrzykowski, Warszawa 1907, s. 193.
34. M. Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk pięknych, przeł. W. Jekiel, PIW, Warszawa 1981 s. 263.
35. G. Ritz, Eros i sublimacja u Jarosława Iwaszkiewicza, „Teksty Drugie” 1994 nr 1, s. 45-46.
36. D. de Roux, Gombrowicz - odprężenie i napięcia, w: W. Gombrowicz, Testament. Rozmowy z Dominique de Roux, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001, s. 19-20.
37. A. Rzepa, Znikająca kobieta albo androgynia we współczesnym feminizmie: reperkusje debaty w kobiecej prozie amerykańskiej, w: Humanistyka i płeć. III. Publiczna przestrzeń kobiet. Obrazy dawne i nowe, red. E. Pakszysz, W. Heller, Wydawnictwo UAM, Poznań 1999, s. 136, 128-130.
38. B. Schulz, Proza, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1964, s. 484-485.
39. R. Sennet, Upadek człowieka publicznego (fragmenty), „Krytyka Polityczna” 2003 nr 3, s. 56-58.
40. R. Sheppard, Problematyka modernizmu europejskiego, w: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Universitas, Kraków 2004, s. 81.
41. S. Sontag, The Aesthetics of Silence, w: tejże, Styles of Radical Will, New York 1969, s. 31-32.
42. R. Stephan, „Towar jest najważniejszy - jego zachwalaniu służą wszystkie zabiegi budowlane”. Domy towarowe w Berlinie, Wrocławiu, Chemnitz, Duisburgu, Norymberdze, Oslo i Stuttgarcie (1924-1932), w: Erich Mendelssohn. Dynamika i funkcja. Zrealizowane wizje kosmopolitycznego architekta, red. R. Stephan, Muzeum Architektury, Wrocław 2001, s. 87-88.
43. H. White, Poetyka pisarstwa historycznego, tłum. i red. E. Romańska, M. Wilczyński, Universitas, Kraków 2000.
44. J. Zagórski, "Pryska obręcz milczenia”, „Pióro” 1939 nr 2, s. 131-143.
oai:rcin.org.pl:52242 ; 0867-0633
IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Literary Research PAS
Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Oct 2, 2020
Mar 9, 2015
1595
https://rcin.org.pl./publication/68592
Edition name | Date |
---|---|
Leśniakowska M. - Jak widzieć architekturę, kiedy się ją czyta (u Gombrowicza i innych modernistów)? | Oct 2, 2020 |
Sekuła, Aleksandra