• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Na styku kodów. O literackich użyciach znaków ikonicznych

Creator:

Grochowski, Grzegorz ORCID

Date issued/created:

2006

Resource type:

Text

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 4 (2006)

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Type of object:

Journal/Article

References:

1. R. Arnheim, Visual Thinking, University of Berkeley Press, Berkeley 1971.
2. E. Balcerzan, W stronę genologii multimedialnej, w: Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000.
3. R. Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszczyński, "Pamiętnik Literacki" 1985 z. 3.
4. R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1995.
5. M. Bense, Świat przez pryzmat znaku, przeł. J. Garewicz, Warszawa 1980.
6. H. Buczyńska-Garewicz, Wartość i fakt. Rozważania o pragmatyzmie, Warszawa 1970.
7. H. Buczyńska-Garewicz, Znak - znaczenie - wartość. Szkice o filozofii amerykańskiej, Warszawa 1975.
8. M.A. Caws, The Art of Interference, Princeton 1990.
9. F. Danesa, Text a jeho ilustrace, "Slovo a slovesnost" 1995 nr 56, s. 174-189.
10. I. Dąmbska, O konwencjach semiotycznych, "Studia Semiotyczne" 1973, t. 4, s. 38-39.
11. A. de Saint-Exupéry, Mały Książę (1946), przeł. J. Szwykowski, Warszawa 1976.
12. A. Duszak, Tekst naturalny, w: tejże, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.
13. A. Dziadek, Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004.
14. U. Eco, The Mysterious Flame of Queen Loana. A Illustrated Novel, przeł. G. Brock, Secker & Warburg, London 2005.
15. U. Eco, Nieobecna struktura, przeł. A. Weinsberg, P. Bravo, Warszawa 1996, s. 136.
16. From Sign to Signing, ed. O. Ficher, W.G. Müller, Amsterdam - Philadelphia, Benjamins 2003.
17. M. Głowiński, Mimesis językowa w wypowiedzi literackiej, "Pamiętnik Literacki" 1980 z. 4.
18. E.H. Gombricha, Sztuka i złudzenie, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981.
19. M. Gretkowska, Podręcznik do ludzi, Warszawa 1996.
20. M. Hopfinger, W laboratorium sztuki XX wieku. O roli słowa i obrazu, Warszawa 1993.
21. Iconicity in Language and Literature, w: Form Miming Meaning, ed. O. Ficher, M. Nänny, Amsterdam - Philadelphia, Benjamins 1999.
22. Iconicity in Syntax, ed. J. Haiman, Amsterdam - Philadelphia, Benjamins 1985.
23. R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 2, oprac. H. Markiewicz, Kraków 1976.
24. R. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka, w: W poszukiwaniu istoty języka, przekł. zb., wyb., red. i wstęp M.R. Mayenowa, t. 1, Warszawa 1989, s. 133.
25. L. Jenny, Strategia formy (1976), przeł. K.i J. Faliccy, "Pamiętnik Literacki" 1988 z. 1, s. 283.
26. Z. Kloch, Słowa i obrazy. Kilka uwag o związkach i zależnościach, "Pamiętnik Literacki" 1990 z. 4.
27. Z. Kopczyńska, Malowanie słowami, w: tejże, Język a poezja, Wrocław 1976.
28. G. Kress, T. van Leeuwen, Reading Images: a Grammar of Visual Design, Routledge, London 1996.
29. J. Lalewicz, Mimetyzm formalny i problem naśladowania w komunikacji literackiej, w: Tekst i fabuła, red. Cz. Niedzielski, J. Sławiński, Wrocław 1979.
30. J. Lalewicz, Przedstawianie i znaczenie. Próba analizy semiologicznej rysunku (1-2), "Sztuka" 1979 nr 4-5.
31. W. Ławniczak, Uwagi o pojęciu znaku ikonicznego, "Studia Semiotyczne" 1971, t. 2.
32. M.R. Mayenowa, Pojęcie wyrażenia cudzysłowowego a sytuacja komunikacyjna literatury, w: tejże, Poetyka teoretyczna, Wrocław 1974.
33. M.R. Mayenowa, Porównanie niektórych możliwości tekstów słownych i wizualnych ikonicznych (1973), w: tejże, Studia i rozprawy, wybór i red. Axer, T. Dobrzyńska, Warszawa 1993, s. 176.
34. Z. Mitosek, Mimesis. Zjawisko i problem, Warszawa 1997.
35. The Motivated Sign, ed. O. Ficher, M. Nänny, Amsterdam - Philadelphia, Benjamins 2001.
36. K. Olechnicki, Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003.
37. Ch.S. Peirce, What Is a Sign? (1894), w: The Essential Peirce. Selected Philosophical Writings. Volume 2 (1893-1913), ed. S. Peirce, Edition Project, Indiana University Press, Bloomington 1998, s. 5-6.
38. Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław 1980.
39. M. Poprzęcka, Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX wieku, Warszawa 1986, s. 67.
40. M. Porębski, Czy metaforę można zobaczyć?, "Teksty" 1980 nr 6.
41. M. Porębski, Obrazy i znaki, Kraków 1986.
42. Ch. Russell, Sklepienie języka: autorefleksyjność współczesnej literatury amerykańskiej (1974), przeł. J. Wiśniewski, w: Nowa proza amerykańska. Szkice krytyczne, wyb., opr. i wstęp Z. Lewicki, Warszawa 1983.
43. P. Rypson, Obraz słowa. Historia poezji wizualnej, Warszawa 1989.
44. S. Shuty, Produkt Polski (recycling), Kraków 2005, (brak numeracji stron).
45. B. Sienkiewicz, Literackie „teorie widzenia”, Poznań 1992.
46. S. Sikora, Fotografia: między dokumentem a symbolem, Izabelin 2004.
47. T. Sławek, Między literami. Szkice o poezji konkretnej. Wrocław 1989.
48. Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, wyd. 2. Wrocław 1988, s. 191.
49. Słowo i obraz, red. A. Morawińska, Warszawa 1982.
50. S. Sontag, O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa 1986.
51. E. Szczęsna, Opowiadanie i media, "Pamiętnik Literacki" 2002 z. 2.
52. J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000, s. 154-157.
53. M. Wallis, Napisy w obrazach, w: tegoż, Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne, Warszawa 1983, s. 191.
54. O. Walzel, Wzajemne naświetlanie się sztuk, w: Teoria badań literackich za granicą, red. S. Skwarczyńska, t. 2, cz. 1, Wrocław 1974.
55. S. Wysłouch, Ilustracja autorska - casus Brunona Schulza, "Teksty Drugie" 1992 nr 5, s. 120.
56. S. Wysłouch, O malarskości literatury, w: tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001.
57. S. Wysłouch, Tekst i ilustracja, w: tejże, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994.
58. Zasada ikoniczności w języku, w: Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

4

Start page:

47

End page:

71

Detailed Resource Type:

Article

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:51694 ; 0867-0633

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Access:

Open

Object collections:

Last modified:

Feb 1, 2023

In our library since:

Feb 16, 2015

Number of object content downloads / hits:

5258

All available object's versions:

https://rcin.org.pl./publication/68050

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information