• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Piano training as a model for studying the dynamics of experience-dependent neuroplasticity : PhD thesis

Twórca:

Olszewska, Alicja M.

Data wydania/powstania:

2024

Typ zasobu:

Tekst

Twórca instytucjonalny:

Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN

Współtwórca:

Marchewka, Artur (1978– ) : Promotor ; Herman, Aleksandra M. : Promotor pomocniczy

Wydawca:

Nencki Institute of Experimental Biology PAS

Miejsce wydania:

Warsaw

Opis:

[4], V, 120 stron : ilustracje ; 30 cm ; Bibliografia ; Streszczenie w języku polskim

Uzyskany tytuł:

doktor nauk biologicznych

Dyscyplina :

nauki biologiczne

Instytucja nadająca tytuł:

Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN ; nadanie stopnia: 2025

Typ obiektu:

Praca dyplomowa

Abstrakt:

Nabywanie nowych umiejętności, takich jak gra na pianinie, wiąże się z procesami plastyczności mózgu, prowadzącymi do jego funkcjonalnej reorganizacji. Dotychczasowe badania sugerują, że nauka gry na instrumencie wpływa na przetwarzanie dźwięków poprzez adaptacje w sieci słuchowej mózgu, oraz może prowadzić do zmian w sieci motorycznej i obszarach integracji słuchowo-ruchowej. Jednakże wnioski te opierają się głównie na badaniach przekrojowych lub krótkich badaniach podłużnych i analizach typu "przed-po", co uniemożliwia badanie dynamicznej natury neuroplastyczności mózgu. Niniejszy projekt unikatowo łączył podejścia podłużne i przekrojowe aby zbadać zmiany aktywności mózgu u początkujących dorosłych pianistów uczących się gry przez 26 tygodni. Dzięki wielokrotnym pomiarom podczas treningu możliwe było przybliżenie przebiegu tych zmian w czasie. Dodatkowo, naturalistyczne podejście do procesu nauki oraz zadań eksperymentalnych i liczne warunki kontrolne pomogły wyizolować efekty swoiste dla procesu uczenia się. Badanie 1 skupiało się na zmianach w przetwarzaniu słuchowym, porównując początkujących pianistów z pasywną grupą kontrolną. Wyniki zadania w skanerze rezonansu magnetycznego pokazały brak wpływu treningu na neuronalne podstawy słuchania muzyki. W behawioralnym zadaniu pamięci roboczej (tonalnej), nie zaobserwowano efektu przeniesienia z treningu muzycznego na zadanie poznawcze związane z pamięcią tonalną. Ze względu na brak statystycznie istotnych efektów analiz w czasie, nie można omówić dynamiki zmian związanych z treningiem w zakresie przetwarzania słuchowego. Badanie 2 miało na celu zrozumienie adaptacji związanych z treningiem muzycznym w obrębie układu motorycznego i interakcji słuchowo-ruchowych w grupie początkujących pianistów. Pierwsze zadanie polegało na sekwencyjnym wciskaniu klawiszy na pianinie w trzech warunkach o rosnących wymaganiach koordynacji oburęcznej. Wykazało ono złożone i dynamiczne zmiany aktywności mózgu w sieci motorycznej korowo-móżdżkowej i obszarach integracji słuchowo-ruchowej. Zmiany te były zależne od etapu treningu i wymagań zadania. Drugie zadanie polegało na grze na pianinie w naturalny sposób. Jego wyniki wykazały spadek aktywności mózgu w sieciach motorycznych korowo-móżdżkowej i korowo-prążkowiowej, oraz w obszarach integracji słuchowo-ruchowej. Wskazuje to na optymalizację procesów wspierających wykonywanie sekwencji ruchów, i przesunięcie zaangażowania neuronalnego z obszarów odpowiedzialnych za uwagę przestrzenną na zautomatyzowany ruch, zgodnie z badaniami nad uczeniem się sekwencji ruchowych. Badanie 3 łączyło podejścia podłużne i przekrojowe porównując aktywność mózgu początkujących pianistów przed i po treningu z wykwalifikowanymi muzykami. Zadanie polegające na naciskaniu klawiszy pianina pokazało zwiększoną aktywność w obszarach integracji słuchowo-ruchowej u początkujących pianistów przed treningiem. Wyniki sugerują, że po treningu podobne sieci mózgowe leżały u podstaw wykonywania zadania w obu grupach, ponieważ nie było już istotnych różnic w aktywności mózgu pomiędzy grupami. Jednakże w zadaniu pamięci tonalnej muzycy osiągali lepsze wyniki niż początkujący zarówno przed, jak i po treningu. To sugeruje, że trening muzyczny nie prowadzi do efektu przeniesienia na domenę poznawczą związaną z przetwarzaniem dźwięków. Przedstawione wyniki niezależnych eksperymentów pokazują, że nauka gry na pianinie skutkuje funkcjonalną reorganizacją mózgu głównie w sieci motorycznej i obszarach integracji słuchowo-ruchowej, przy ograniczonym wpływie na przetwarzanie słuchowe. Obszary motoryczne i integracji słuchowo-ruchowej wykazują znaczne i dynamiczne adaptacje w odpowiedzi na trening. Obserwowana złożoność adaptacji podkreśla wagę naturalistycznego podejścia do treningu w warunkach eksperymentalnych i projektów podłużnych z wielokrotnymi pomiarami,aby uchwycić złożoność plastyczności mózgu podczas nauki umiejętności,które wymagają skoordynowanej aktywności wielu układów mózgu.

Szczegółowy typ zasobu:

Praca doktorska

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:244796

Źródło:

IBD PAN, sygn. 20654 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Język streszczenia:

pol

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Właściciel praw autorskich:

Zgoda na udostępnienie pracy w formie cyfrowej wyrażona oświadczeniem autora

Digitalizacja:

Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji