• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Marketingowe grupy producentów rolnych jako determinanta rozwoju obszarów wiejskich

Creator:

Chorób, Roman

Date issued/created:

2010

Resource type:

Tekst

Publisher:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

W opracowaniu podjęto próbę określenia wpływu i znaczenia działań marketingowych w procesach integracyjnych zachodzących między rolnictwem a przemysłem przetwórczym. Dokonano również krótkiej charakterystyki grup marketingowych jako przykładu integracji producentów rolnych. W sferze integracji rolnictwa z przemysłem spożywczym marketing spełnia niejako dwojaką rolę: po pierwsze integruje pionowo, wzmacniając więzi, po drugie wspomaga strategię osiągania sukcesu na rynku, bez czego nie ma wystarczających korzyści atrakcyjnych dla zintegrowanych stron. Marketing w układzie pionowo zintegrowanym z wiodącą rolą przemysłu spożywczego stwarza warunki do rynkowej ekspansji, zmniejsza barierę zbytu płodów rolnych, poprawia i stabilizuje opłacalność produkcji, redukując niewydolność dochodową gospodarstw rolnych, dostarcza informacji o potrzebach konsumentów żywności i ułatwia podejmowanie decyzji strategicznych. Powstawanie grup producenckich (marketingowych), zwłaszcza w warunkach rozdrobnionego rolnictwa, jest korzystne nie tylko dla samych producentów rolnych, ale także dla całej sieci handlu hurtowego i detalicznego oraz zakładów przetwórczych.

References:

Chorób R., 2009: Marketing w procesach integracyjnych rolnictwa z przemysłem spożywczym a rozwój regionalny i lokalny. W: Problemy gospodarki regionalnej i lokalnej w regionie świętokrzyskim. Red. K. Grysa. Wydaw. Wyższej Szkoły Handlowej im. B. Markowskiego, Kielce.
Cyrek M., 2008: Wykształcenie jako czynnik różnicujący pozycję na rynku pracy w gospodarce opartej na wiedzy. W: Społeczeństwo informacyjne. Stan i kierunki rozwoju w świetle uwarunkowań regionalnych. Red. C. Hales. Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Gołębiewska B., Klepacki B.: Wykształcenie rolników jako forma różnicująca sytuację gospodarstw rolniczych (http://www.univ.rzeszow.pl/ekonomia/Zeszyt7/42_Golebiewska_Klepacki.pdf; 02.04.2009 r.).
Gonet D., Piszczek R., 2002: Wspieranie rozwoju producenckich grup marketingowych w południowo-zachodniej Polsce. „Zagadnienia Doradztwa Rolniczego” 1.
Grupy producentów rolnych (http://grupy.krs.org.pl/gpr/gpr-w-polsce,2,:html; stan na dzień 26.07.2009 r.).
Klepacki B., 1997: Wykształcenie jako determinanta zachowań produkcyjnych rolników w okresie przemian gospodarczych w Polsce. „Zagadnienia Doradztwa Rolniczego” 1.
Kubiak K., 1997: Formy organizacyjno-prawne jednostek gospodarczych działających w rolnictwie i ogrodnictwie oraz organizacje producentów. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ogrodnictwa, Warszawa.
Małysz J., 1996: Procesy integracyjne w agrobiznesie (ABC integracji). Centrum Doradztwa i Edukacji w Rolnictwie, Poznań.
Małysz J., 1997: W pojedynkę czy wspólnie z innymi rolnikami? Wydaw. ODR w Olecku, Olecko.
Ostromęcki A., 1999: Integracja pionowa i pozioma jako czynnik przekształceń agrobiznesu Euroregionu Karpackiego. W: Potencjał ekonomiczno-produkcyjny i możliwości jego wykorzystania w agrobiznesie Regionu Karpackiego w aspekcie integracji z Unią Europejską. Cz. II. Konferencja Naukowa, Rzeszów.
Pietrzak M., 1998: Konkurować czy kooperować? O potrzebie współpracy między rolnikami. „Wieś Jutra” 11.
Piwowar J., 1996: System integracji rolnictwa z przemysłem spożywczym w Polsce. Monografie nr 24, Politechnika Radomska, Radom.
Pudełkiewicz E., 1999: Spółdzielczość wiejska. Wydaw. FAPA, Warszawa.
Sobczyk M., 1996: Statystyka. Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa.
Steczkowski J., Zeliaś A., 1997: Metody statystyczne w badaniu zjawisk jakościowych. AE w Krakowie, Kraków.
Wilkin J., 2002: Budowa instytucji wspierających rozwój wsi i rolnictwa w kontekście integracji Polski z Unią Europejską. W: Wieś i rolnictwo. Perspektywy rozwoju. IERiGŻ, IRWiR PAN, SGH, Warszawa.
Witosław K., 2002: Grupy producentów rolnych szansą na usprawnienie działalności gospodarstw produkcyjnych w Polsce. „Zagadnienia Doradztwa Rolniczego” 1.

Relation:

Wieś i Rolnictwo

Issue:

2 (147)

Start page:

158

End page:

172

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:241845 ; doi:10.53098/wir.2010.2.147/10 ; 0137-1673 (print); 2657-5213 (on-line)

Source:

click here to follow the link

Language:

pl

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem:

Digitizing institution:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN

Projects co-financed by:

Program "Rozwój czasopism naukowych"- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (projekt numer RCN/SP/0473/2021/1)

Access:

Otwarty

Object collections:

Last modified:

Mar 18, 2025

In our library since:

Jul 10, 2024

Number of object content downloads / hits:

0

All available object's versions:

https://rcin.org.pl./publication/278266

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information