• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Born in the Body of Beasts. Animals and the Social Order in the Didactic Buddhist Literature of Buryat-Mongols (19th- beg. 20thcentury)

Twórca:

Zhanaev, Ayur

Data wydania/powstania:

2020

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Ethnologia Polona 41 (2020)

Wydawca:

Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences

Miejsce wydania:

Warsaw

Opis:

il. ; 24 cm

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Abstrakt:

This paper engages with current discussions concerning the ways in which human cultures construct the sphere labeled as “social” against that of the broadly defined environment. I contribute to these discussions with ananalysis of the didactic Buddhist literature of Buryat-Mongols (19th–beg. 20thcentury), focusing on the image of non-human animals and their position in the social/universal order. With the emergence of environmentalist trends in the humanities, pre-modern/“non-Western” inter-species relationships have often served as counter-alternatives to the problematic “Western” nature-culture dichotomy. While expecting to see the human being described as a part of “nature” in the analyzed texts, I found a different picture: the anthropocentric social sphere is clearly distinguished from animals, and in some fragments the idioms used with regard to animals are reminiscent of European evolutionist discourse. Though an exhaustive analysis of Buryat attitudes towards animals is beyond the scope of this study, this literature gives insight into a particular cultural discourse as represented in reputed sources of the period

Bibliografia:

Balzhan khatan tukhai tuuzha domog. 1992. Buryaadai tüükhe beshegüüd, Ulan-Ude: Buryaadai nomoi kheblel, p. 221
Balzhan khatanai tuuzha. 1992. Buryaadai tüükhe beshegüüd, Ulan-Ude: Buryaadai nomoi kheblel, p. 221–227
Galshiev, Erdeni-Khaibzun. 2012. Beligei toil – Zertsalo mudrosti, Ulan-Ude: Domino, p. 234
Makhatov, Valentin, and Khanda Tsydenova. 2009. Altan gadahan, the anthology of the Buryat literature of the pre-revolutionary time, Ulan-Ude: Belig
Molon toyin ekhiingee achiig khariulsan nert sudar. 2015. Ulaanbaatar: Sodpress
Molon Toyin (Gayiqam’siγ-tu Molon toyin erdeni-yin ačitu eke-yuγan tamu-ača getül’gejü burqan bolγuγsan ajiγu : amitan-u tusa-yin tulada gelüng bolqu boltuγai). In Sazykin A. 2004. Videniia Buddiiskogo Ada. Predislovie, perevod, transliteratsyia, primechaniya i glossarii. Saint-Petersburg: Nartang
Choizhid Dagini (Čoyijid dagini-yin tuγuji orosiba). In Sazykin A. 2004. Videniia Buddiiskogo Ada. Predislovie, perevod, transliteratsyia, primechaniia i glossarii. Saint-Petersburg: Nartang
Güsü Lama (Qutuγ-tu Güsü blam-a-yin qamuγ amitan-i tamu-ača tonilγaγsun šastar orosiba). In Sazykin A. 2004. Videniia Buddiiskogo Ada. Predislovie, perevod, transliteratsyia, primechaniia i glossarii. Saint-Petersburg: Nartang
The Stories of Benefits of the Diamond Sutra (Bilig-ün činadu kijaγar-a kürügsen včir-iyar oγtaluγči-yin a tusa üjegülügsen sudur orošiba). In Sazykin A. 2004. Videniia Buddiiskogo Ada. Predislovie, perevod, transliteratsyia, primechaniia i glossarii. Saint-Petersburg: Nartang
Badmaev, Andrey. 2008. “Bear cult relics of the Buriatian culture.” Bulletin of the Hokkaido University Museum 4
Bartsow, Geoffrey. 2019. “On the moral standing of animals in Tibetan Buddhism.” Études mongoles et sibériennes, centrasiatiques et tibétaines 50. http://journals.openedition.org/emscat/3865 (accessed 29.03.2020)
Belyaeva-Sachuk, Veronika. 2020. “Zhivotnye v traditsionnoi kul’ture okinskikh buryat i soyotov. Istochnik pishchi, rabotnik, drug ili sakral’noe sushchestvo?” Kunstkamera 1 (7). http://journal.kunstkamera.ru/archive/2020_01/belyaevasachuk_v_a_zhivotnye_v_tradicionnoj_kulture_okinskih_buryat_i_sojotov_istochnik_piwi_rabotnik_drug_ili_sakralnoe_suwestv (accessed 30.03.2020)
Chimitdorzhiev, Shirab, and Taras Mikhailov eds. 1994.Vydaiushchiesia buryatskie deiateli. Ulan-Ude: Belig
Dashiev, Dandar. 1997. Buryatskaia didakticheskaia literatura: problem zhanrovogo sostava, PhD diss., Ulan Ude. http://cheloveknauka.com/buryatskaya-didakticheskaya-literatura-problemy-zhanrovogo-sostava#ixzz66C7plqLA (accessed 10.03.2020)
Descola, Philippe. 2013. Beyond Nature and Culture. University of Chicago Press
Dondokova, Natalia. 2008. Zoosemicheskie frazeologizmy buriatskogo iazyka: struktura, semantika, funktsii, PhD diss., Ulan-Ude
Dorzhigushaeva, Oyuna. 2002. Ekologicheskaia etika buddizma, Saint-Petersburg: Karma Yeshe Paldron
Hobbes, Thomas. 1994. Leviathan. Indianapolis/Cambridge: Hackett Publishing Company
Humphrey, Caroline. 2016. “Placing self amid others: a Mongolian technique of comparison.” L’Homme. Revue française d’anthropologie 218, 151–181
Humphrey, Caroline, and Ujeed, Hürelbaatar. 2013. A Monastery in Time: The Making of Mongolian Buddhism. Chicago: University of Chicago Press
Kara, Györgi. 1972. Knigi mongol’skikh kochevnikov. Moscow: Nauka
Khurelbaatar. 1987. “Sviazi indijskoi, tibetskoi i mongolskoi didakticheskoi poezii.” In Aktualnye problemy sovremiennogo mongolovedenia, edited by S. Luvsanvandan, 287–292, Ulaanbaatar: Gosizdat
Kollmar-Paulenz, Karénina. 2001. Erdeni tunumal neretü sudur. Die Biographie des Altan qaγan der Tümed-Mongolen. Ein Beitrag zur Geschichte der religionspolitischen Beziehungen zwischen der Mongolei und Tibet im ausgehenden 16. Jahrhundert. Wiesbaden: Otto Harrassowitz
Kollmar-Paulenz, Karénina. 2010. “Teaching the Dharma in pictures: illustrated Mongolian books of the Ernst Collection in Switzerland”. In The Arts of Tibetan Painting Recent Research on Manuscripts, Murals and Thangkas of Tibet, the Himalayas and Mongolia (11th–19th century). edited by Amy Heller https://www.asianart.com/articles/paulenz/index.html (accessed 05.03.2020)
Kollmar-Paulenz, Karénina. 2014. “Systematically ordering the world: the encounter of Buriyad-Mongolian, Tibetan and Russian knowledge cultures in the 19th century.” Etudes de lettres 2–3, 123–146
Kollmar-Paulenz, Karénina. 2017. “The Fear of being reborn in the hells: death and the afterlife in early twentieth-century Mongolia.” Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft 167 (1), 167–191
Latour, Bruno. 1993. We Have Never Been Modern. London: Harvester Wheatsheaf
Latour, Bruno. 2005. Reassembling the Social: an Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press
Luhmann, Niklas. 1981. “Wie ist soziale Ordnung möglich?.” In Gesellschaftsstruktur und Semantik. Studien zur Wissenssoziologie der modernen Gesellschaft, vol. 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 195–285
Molly H. Mullin. 1999. “Mirrors and windows: sociocultural studies of human-animal relationships.” Annual Review of Anthropology 28, 201–224
Morokhoeva, Zoya. 1994. Lichnost’ v kulturakh Vostoka i Zapada. Novosibirsk: Nauka
Muzraeva, Delyash. 2013. Tibeto-Mongolskaia povestvovatel’naia literatura XVII–XVIII vv. (Perevodnye pis’miennye pamyatniki na mongol’skom i oiratskom iazykakh). Elista: Dzhangar
Pedersen, A. Morten. 2001. “Totemism, animism and North Asian indigenous ontologies.” The Journal of the Royal Anthropological Institute 7(3), 411–427
Sazykin, Aleksei. 2004. Videniia Buddiiskogo Ada. Predislovie, perevod, transliteratsyia, primechaniia i glossarii. Saint-Petersburg: Nartang
Tangad, Oyungerel. 2013. Scheda po Czyngis Chanie: demokracja po mongolsku. Warsaw: Trio
Tangad, Oyungerel. 2016a. “Kategorie tradycyjnej moralności w życiu społecznym współczesnych Mongołów.” Zeszyty Etnologii Wrocławskiej 2(25), 111–127
Tangad, Oyungerel. 2016b. “Nieuchwytna, relatywna wszechobecność – o kategoriach moralności w kulturze mongolskiej.” Etnografia Polska LX, 129–147
Tsydenzhapov, Shirab-Nimbu. 1990. Frazeologizmy staropis’mennogo mongol’skogo iazyka. Ulan-Ude: Buriatskoe knizhnoe izdatel’stvo
Tsyrempilov, Nikolai. 2013. Buddizm i imperiia.Ulan-Ude: Buryaad-Mongol nom
Waldau, Paul. 2002. The Specter of Speciesism: Buddhist and Christian Views of Animals. New York: Oxford University Press
White, Thomas, and Candea, Matei. 2018. “Animals.” In The Cambridge Encyclopedia of Anthropology, edited by F. Stein, S. Lazar, M. Candea, H. Diemberger, J. Robbins, A. Sanchez and R. Stasch https://www.anthroencyclopedia.com/entry/animals (accessed 09.03.2020)
Wilson, Jeff. 2010. Samsāra and Rebirth, in Buddhism. Oxford: Oxford University Press
Yakhontova, Natalia. 2019. “Tibetsko-mongol’skaia rukopis’ tematicheskogo slovaria iz sobraniia IVR RAN.” In Kul’turnoe nasledie mongolov: kollekcii rukopisei i arkhivnykh dokumentov. Sbornik dokladov III mezhdunarodnoi nauchnoi konferencii. 20‒22 aprelia 2017 g., edited by S. Chuluun, 230–245, Saint-Petersburg – Ulaanbaatar 230–245. http://www.orientalstudies.ru/rus/images/pdf/add1/b_chuluun_ed_2019_23_yakhontova.pdf (accessed 09.03.2020)
Yermakova, Tatiana, and Yelena Ostrovskaya. 2004. Klassicheskii Buddizm. Saint-Petersburg: Azbuka klassika, Peterburgskoe Vostokoviedienie
Yumsunov, Vandan. 1935. “Qori-jin arban nigen ečige-jin ǯon-u uɣ iǯaɣur-un tuɣuǯi.” In Letopisi khorinskikh buryat, edited by N. Poppe, 53–172, Leningrad: Izdatel’stvo akademii nauk SSSR

Czasopismo/Seria/cykl:

Ethnologia Polona

Tom:

41

Strona pocz.:

163

Strona końc.:

181

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:158845 ; 0137-4079 ; doi:10.23858/ethp.2020.41.2012

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji