• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Łódź – miasto bez centrum?

Twórca:

Stefański, Krzysztof (1955– )

Data wydania/powstania:

2019

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Architektura w mieście, architektura dla miasta : przestrzeń publiczna w miastach ziem polskich w "długim" dziewiętnastym wieku ; Zabór rosyjski

Współtwórca:

Łupienko, Aleksander (1980– ) : Redaktor ; Zabłocka-Kos, Agnieszka (1957– ) : Redaktor ; Polska Akademia Nauk. Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla

Wydawca:

Instytut Historii PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

s. 279-293 : il. (w tym kolorowe) ; 24 cm ; Abstrakt w języku angielskim.

Typ obiektu:

Książka/Rozdział

Abstrakt:

The urban layout of the city of Łódź developed in the 1820s, when new industrial settlements were being established. The urban landscape created at that time consisted of three main parts: the Old Town, New Town, and Łódka, connected by the main meridional artery called Piotrkowska Street. The centre was to be formed with the New Market Square, an octagonal square at the axis of Piotrkowska Street in the central part of the New Town. It was to be given a representative character by two buildings: City Hall and the Augsburg Evangelical Church of the Holy Trinity, with a school added at a later time. However, the north-south elongation of the city, characteristic of Łódź, and the location of the New Market Square in its northern part, while the main industrial plants were clustered in the southern part, prevented the Market from becoming the city centre. During the dynamic development of the city in the last quarter of the nineteenth century, the city centre as such began to crystalize at the middle section of Piotrkowska Street, under the strong influence of a new railway station being built in the neighbourhood of Łódź-Fabryczna. What was also important were investments by private entrepreneurs. Nevertheless, the area along the busy street lacked some elements essential for a city centre. There was no free space, no square for public gatherings, and no representative, monumental public buildings. In consequence, neither location became a city centre in the full sense of the word. In general, this situation has not changed today. Periods of reconstruction throughout the twentieth century, both in the interwar years and after 1945, have not borne fruit. In addition, the attempt in 2010 to create a New Centre of Łódź also ended in failure.

Strona pocz.:

279

Strona końc.:

293

Szczegółowy typ zasobu:

Rozdział

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:140640 ; 978-83-65880-53-6

Źródło:

IH PAN, sygn. II.14682 ; IH PAN, sygn. II.14681 Podr. ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Historii PAN

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji