• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Działania władz lokalnych na rzecz przezwyciężenia konfliktów powstałych na tle likwidacji szkół w gminach wiejskich = Actions of local authorities aiming to overcome conflicts due to schools liquidation in rural municipalities

Creator:

Kołomycew, Anna : Autor

Date issued/created:

2018

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Studia Obszarów Wiejskich = Rural Studies, t. 51

Publisher:

IGiPZ PAN ; PTG

Place of publishing:

Warszawa

Description:

24 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

Celem artykułu jest charakterystyka jednej z form zarządzania konfliktem, tj. przezwyciężenia konfliktu powstałego na tle likwidacji szkół na obszarach wiejskich. Przedstawione analizy bazują na wynikach badań empirycznych prowadzonych wśród interesariuszy lokalnej polityki oświatowej w Polsce w latach 2016‒2018. Badania koncentrowały się na działaniach władz lokalnych zmierzających do przezwyciężenia konfliktu powstałego w związku z planowaną likwidacją lokalnych szkół i dotyczyły nauczycieli, którzy w badanych gminach byli inspiratorami i liderami lokalnego konfliktu. Stosowane wobec nich działania nie rozwiązywały konfliktu (nie eliminowały jego przyczyny – likwidacji szkół) i nie były racjonalne z punktu widzenia ekonomicznego (brak oszczędności), niemniej pozwalały przezwyciężyć konflikt, zapewniając wycofanie się z niego nauczycieli.

References:

1. Allan K., 2014, The Social Lens: An Invitation to Social and Sociological Theory, Third Edition, SAGE Publications, Thousand Oaks.
2. Bajerski A., Błaszczyk A., 2015, Likwidacja szkół podstawowych na wsi: perspektywy władz lokalnych, nauczycieli, rodziców, uczniów i pozostałych mieszkańców, Przegląd Badań Edukacyjnych, 21, s. 81-105. https://doi.org/10.12775/PBE.2015.049
3. Bernard J., 1950, Where is the modern sociology of conflict? American Journal of Sociology, 56, 1, s. 11-16. https://doi.org/10.1086/220638
4. Bernard J., 1957, Parties and Issues in conflict, Journal of Conflict Resolution, 1, 2, s. 111-121. https://doi.org/10.1177/002200275700100202
5. Bernard J., 1957, The Sociological Study of Conflict, [w:] International Sociological Association, The Nature of Conflict, UNESCO, Paris, s. 33-117.
6. Białyszewski H., 1983, Teoretyczne problemy sprzeczności i konfliktów społecznych, PWN, Warszawa.
7. Bordzoł P. i in., 2014, Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013, IBE, Warszawa.
8. Boulding K.E., 1957, Organization and conflict, Journal of Conflict Resolution, 1, 2, s. 122-134. https://doi.org/10.1177/002200275700100203
9. Boulding K.E., 1984, The World as a Total System, Prentice-Hall, Londyn.
10. Coser L.A., 1957, Conflict and the Theory of Social Change, The British Journal of Sociology, 8, 3, s. 197-207. https://doi.org/10.2307/586859
11. Dahrendorf R., 2008, Klasy i konflikt klasowy w społeczeństwie przemysłowym, tł. R. Babińska, Nomos, Kraków.
12. Dziemianowicz-Bąk A., Dzierzgowski J., 2014, Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom. Kontekst, proces i skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych na podstawie analizy studiów przypadku, IBE, Warszawa.
13. Fink C.F., 1968, Some conceptual difficulties in the theory of social conflict, Journal of Conflict Resolutions, 12, 4, s. 412-460. https://doi.org/10.1177/002200276801200402
14. Herczyński J., Sobotka A. 2014, Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007-2012, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
15. Jakubiak-Mirończuk A., 2010, Negocjacje dla prawników: Prawo cywilne, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa.
16. Jasińska M., 2017, Konflikt w systemie społecznym przedsiębiorstwa, [w:] J.S. Kardas, M. Wójcik-Augustyniak (red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie. Środowisko, procesy, systemy, zasoby, Wydanie 2, Difin, Warszawa, s. 68-92.
17. Jermakowicz P., 2014, Konflikt społeczny - zagadnienia teoretyczne, [w:] M. Plucińska (red.), Rozwiązanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, s. 23-36.
18. Johnson D.P., 2008, Contemporary Sociological Theory, Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-0-387-76522-8
19. Kloc K., 2012, Konflikty w procesie racjonalizacji sieci szkół, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
20. Kłusek-Wojciszke B., 2012, Metody zarządzania konfliktem w organizacjach, Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, 9, Uniwersytet Gdański, s. 113-116.
21. Kołomycew A., 2017, When rationality meets political interest. Problems of education policy rationalization in Polish municipalities, Przegląd Politologiczny, 4, s. 145-158. https://doi.org/10.14746/pp.2017.22.4.11
22. Kołomycew A., Kotarba B., 2017, Leadership style, political interest and rationality of municipal executive bodies in the implementation of public policies: the case of Poland, Challenges of the Future, 3, s. 121-136.
23. Kołomycew A., Kotarba B., 2018, Interes polityczny w realizacji polityki oświatowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
24. Kołomycew A., Kotarba B., 2018a, Styl przywództwa a interes polityczny i racjonalność organu wykonawczego gminy w realizacji polityki oświatowej, Samorząd Terytorialny, 7-8, s. 39-50.
25. Kotarba B., 2011, Walka polityczna na forum Rady Miasta Rzeszowa w latach 2002-2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
26. Kozińska-Bałdyga A., 2015, Nowe organy prowadzące wiejskie szkoły, [w:] E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła - problem czy szansa? Poradnik dla samorządowców, ORE, Warszawa, s. 14-18.
27. Kożuch B., 2017, Nauka o organizacji, Wydanie III, CeDeWu, Warszawa.
28. Lipka-Szostak K., 2015, Szkoły prowadzone przez organy niepubliczne jako trwały element gminnej oświaty, [w:] E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła - problem czy szansa? Poradnik dla samorządowców, ORE, Warszawa, s. 64-70.
29. Marek T., 2014, Koncepcja relatywnej deprywacji jako uzasadnienie rewolucji społecznych i zachowań przestępczych, Przegląd Prawniczy Ekonomiczny i Społeczny, 3, s. 116-126.
30. Matland R.E., 1995, Synthesizing the Implementation Literature: The Ambiguity-Conflict Model of Policy Implementation, Journal of Public Administration Research and Theory, 5, 2, s. 145-174.
31. Mitchell C.R, 2005, Conflict, Social Change and Conflict Resolution. An Enquiry, Berghof Research Center for Constructive Conflict Management, Berlin.
32. Mucha J. 2014, Socjoterapeutyczne aspekty zarządzania sytuacją konfliktową w wymiarze jednostkowym i społecznym. Kilka uwag wprowadzających, [w:] M. Plucińska (red.), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, s. 11-20.
33. Mucha J., 1978, Konflikt i społeczeństwo. Z problematyki konfliktu społecznego we współczesnych teoriach zachodnich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
34. NIK 2014, Wykonywanie wybranych zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego, Informacja o wynikach kontroli, KNO-4101-007-00/2014 Nr ewid. 49/2015/P/14/027/KNO.
35. Nowak M.J., 2013, Zarządzanie przestrzenią na szczeblu lokalnym jako element zarządzania gmina, Optimum, Studia Ekonomiczne, 1 (61), s. 124-135. https://doi.org/10.15290/ose.2013.01.61.09
36. Pery A., 2015, Przykład przeprowadzenia procesu przekazania szkół [w:] E. Tołwińska-Królikowska (red.), Mała szkoła - problem czy szansa? Poradnik dla samorządowców, ORE, Warszawa, s. 40-45.
37. Reykowski J., 1999, Konflikty polityczne [w:] K. Skarżyńska (red.), Psychologia polityczna, Zysk i S-ka, Poznań, s. 169-195.
38. Riggs Fuller S., Aldag R.J., 2012, The GGPS Model: Broadening the Perspective on Group Problem Solving, [w:] M.E. Turner (red.), Groups at Work: Theory and Research, Routledge Taylor & Francis Group, New York-London, s. 3-24.
39. Rutkowska A., 2015, Mały cud oświatowy - rola stowarzyszeń rozwoju wsi w przejmowaniu i prowadzeniu małych szkół (przykład województwa kujawsko-pomorskiego), Chowanna, 1, s. 77-99.
40. Sadura P., Murawska K., Włodarczyk Z., 2017, Wieś w Polsce 2017: diagnoza i prognoza. Raport z badania - pełna wersja, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa.
41. Saryusz-Wolska H., Adamus-Matuszyńska A., 2011, Konflikty i ich rozwiązywanie w organizacjach opieki zdrowotnej, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, s. 86-104.
42. Simmel G., 1975, Socjologia (przeł. M. Łukasiewicz), PWN, Warszawa.
43. Śliż A., Szczepański M.S., 2011, Konflikt społeczny i jego funkcje. Między destrukcją a kreacją, Annales Universitatis Mariae Curie - Skłodowska Lublin-Polonia, 36, 2 SECTIO I 2, s. 7-25.
44. Smak M., Walczak D., 2015, Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
45. Sobkowiak L., 1999, Konflikt polityczny - analiza pojęcia, [w:] A.W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Studia z teorii polityki, tom 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 117-131.
46. Starosta P., 2000, Konflikt lokalny, [w:] M. Malikowski, Z. Seręga (red.), Konflikt społeczny w Polsce w okresie zmian systemowych. Studia, komunikaty, eseje, tom 2, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, s. 13-24.
47. Sztumski J., 2000, Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, Wydawnictwo WSP, Częstochowa.
48. Sztumski J., Wódz J., 1984, Z problematyki konfliktów społecznych i dezorganizacji społecznej. Na przykładzie badań empirycznych w Polsce Południowej, Wydawnictwo PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź.
49. Tarnowska A., 2015, Możliwości edukacyjne i wychowawcze na obszarach wiejskich województwa dolnośląskiego na tle kraju, Śląski Przegląd Statystyczny, 13 (19), s. 57-69. https://doi.org/10.15611/sps.2015.13.05
50. Turner J.H., 2005, Struktura teorii socjologicznej (przeł. G. Woroniecka i in.), PWN, Warszawa.
51. Ustawa z 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 35).
52. Yin R.K., 2015, Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowane i metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
53. Zahorska M., 2009, Sukcesy i porażki reformy edukacji, Przegląd Socjologiczny, 3, 58, s. 119-142.

Relation:

Studia Obszarów Wiejskich

Volume:

51

Start page:

47

End page:

61

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

Rozmiar pliku 0,3 MB ; application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:75328 ; 1642-4689 ; 10.7163/SOW.51.3

Source:

CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4488 ; CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4489 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Projects co-financed by:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information