Archaeologia Polona Vol. 44 (2006)
Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
The authors have selected four Polish poets: Cyprian Norwid, Zbigniew Herbert, Wisława Szymborska and Jacek Kaczmarski to illustrate ontological and epistemological problems, as well as the principles of ethics that link archaeology and poetry. Zbigniew Herbert wondered what happens with things separated from their context. He did it to ask the question: does an archaeologist have any commitment to former generations? Cyprian Norwid's criticism of the approach to archaeological material was very modern in that he asked why interpretation did not aim at reaching a synthesis. Thus he posed the essential question: "What for the research?". Not everything can be measured and counted. Separating things from their spiritual aspect threatens humanity. The archaeologist is a guardian of the Mystery. Just as poetry interprets the present, so archaeology interprets the past. That symbol of humanity, Pompeii, drives the imagination because it has captured a moment, petrifying a vision of a world now lost. Both Szymborska's and Kaczmarski's poems preserve the spiritual aspect of human life. An archaeologist interpreting the "language" spoken by artefacts discovered in the ground is inferior to the poet, because poetry naturally reflects the spiritual side of our life. Poets ask questions about deeper issues in archaeological research, while archaeologists often concen-trate on just the findings
Alexandrowicz, M. 1949 . Norwidowska wizja antycznej Pompei. Meander 7: 305—18
Herbert Z. 1974. Pan Cogito. Warszawa
Kaczmarski, J. 1998. A śpiewak także był sam. Warszawa
Królikiewicz, G. 1993. Terytorium ruin. Ruina jako obraz i temat romantyczny. Kraków
Lech, J. 1995. Social functions of archaeology in the 20th century. In Whither archaeology? Papers in honour of Evžen Neustupný, M. Kuna and N. Venclova (eds), 93—6. Praha
Melbechowska-Luty A. 2001. Sztukmistrz. Twórczość artystyczna i myśl o sztuce Cypriana Norwida. Warszawa
Norwid, C. 1971. Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J.W. Gomu-licki. Warszawa
Norwid, C. 1971a. Epimenides. Przypowieść. In Norwid C.K., Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J.W. Gomulicki, vol. 3, Poematy. Warszawa, 55—67
Norwid, C. 1971b. Pompeja. In Norwid C.K., Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J.W. Gomulicki, vol. 3, Poematy. Warszawa, 17—25
Norwid, C. 1971c. Rzecz o wolności słowa. 1869. In Norwid C.K., Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J.W. Gomulicki, vol. 3, Poematy. Warszawa, 557—623
Szymborska, W. 1967. Sto pociech. Warszawa
Szymborska, W. 1972. Wszelki wypadek. Warszawa
Szymborska, W. 1986. Ludzie na moście. Warszawa
Szymborska, W. 1997. Nic dwa razy. Wybór wierszy. Nothing Twice. Selected Poems, selected and translated by S. Barańczak and C. Cavanagh. Kraków
Sliwa, J. 1998. Cyprian Kamil Norwid a dziedzictwo starożytnego Egiptu. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 46 (1-2): 181-8
Zalewska, A. 2005. Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin
IAiE PAN, call no. P 357 ; IAiE PAN, call no. P 358 ; IAiE PAN, call no. P 356 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Mar 3, 2023
https://rcin.org.pl./publication/77331
Edition name | Date |
---|