Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Ethnologia Polona 31-32 (2010-2011)
Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
W artykule prezentuję wyniki badań biograficznych nad dwoma pokoleniami młodzieży żydowskiej (tzw. „pokolenie odnalezione” – roczniki 1972–1984 oraz pierwsze pokolenie absolwentów żydowskiej szkoły Fundacji R. Laudera – roczniki 1988–1992). Skupiam się na sposobach konstruowania tożsamości społeczno-kulturowej (komponentach współczesnej tożsamości żydowskiej, postawach wobec bycia obywatelem polskim i kryterium narodowości izraelskiej). Zwracam uwagę na rolę nowego czynnika kształtującego tożsamość – formalną edukację w warszawskiej szkole Lauder-Morasha (placówce o charakterze etnicznym, zdecydowanie ułatwiającą nabywanie żydowskich kompetencji kulturowych, jednocześnie w praktyce wielokulturową, promującą identyfikację otwartą i dwukulturową)
Babiński G., 1998, Metodologiczne problemy badań etnicznych, Cracow
Grabski A., 1997, Współczesne życie religijne Żydów w Polsce, [in:] J. Tomaszewski (ed.), Studia z dziejów i kultury Żydów w Polsce po 1945 roku, Warsaw, pp. 143–202
Nikitorowicz J., 1995, Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok
oai:rcin.org.pl:61381 ; 0137-4079
IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; click here to follow the link
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN
Feb 2, 2022
Dec 27, 2016
26
https://rcin.org.pl./publication/76153
Sysyn, Frank E.
Novikov, Anna
Engelking, Anna (1959– )