• Search in all Repository
  • Literature and maps
  • Archeology
  • Mills database
  • Natural sciences

Search in Repository

How to search...

Advanced search

Search in Literature and maps

How to search...

Advanced search

Search in Archeology

How to search...

Advanced search

Search in Mills database

How to search...

Advanced search

Search in Natural sciences

How to search...

Advanced search

RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Piano training as a model for studying the dynamics of experience-dependent neuroplasticity : PhD thesis

Creator:

Olszewska, Alicja M.

Date issued/created:

2024

Resource type:

Tekst

Institutional creator:

Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN

Contributor:

Marchewka, Artur (1978– ) : Promotor ; Herman, Aleksandra M. : Promotor pomocniczy

Publisher:

Nencki Institute of Experimental Biology PAS

Place of publishing:

Warsaw

Description:

[4], V, 120 stron : ilustracje ; 30 cm ; Bibliografia ; Streszczenie w języku polskim

Degree name:

doktor nauk biologicznych

Degree discipline :

nauki biologiczne

Degree grantor:

Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN ; nadanie stopnia: 2025

Type of object:

Praca dyplomowa

Abstract:

Nabywanie nowych umiejętności, takich jak gra na pianinie, wiąże się z procesami plastyczności mózgu, prowadzącymi do jego funkcjonalnej reorganizacji. Dotychczasowe badania sugerują, że nauka gry na instrumencie wpływa na przetwarzanie dźwięków poprzez adaptacje w sieci słuchowej mózgu, oraz może prowadzić do zmian w sieci motorycznej i obszarach integracji słuchowo-ruchowej. Jednakże wnioski te opierają się głównie na badaniach przekrojowych lub krótkich badaniach podłużnych i analizach typu "przed-po", co uniemożliwia badanie dynamicznej natury neuroplastyczności mózgu. Niniejszy projekt unikatowo łączył podejścia podłużne i przekrojowe aby zbadać zmiany aktywności mózgu u początkujących dorosłych pianistów uczących się gry przez 26 tygodni. Dzięki wielokrotnym pomiarom podczas treningu możliwe było przybliżenie przebiegu tych zmian w czasie. Dodatkowo, naturalistyczne podejście do procesu nauki oraz zadań eksperymentalnych i liczne warunki kontrolne pomogły wyizolować efekty swoiste dla procesu uczenia się. Badanie 1 skupiało się na zmianach w przetwarzaniu słuchowym, porównując początkujących pianistów z pasywną grupą kontrolną. Wyniki zadania w skanerze rezonansu magnetycznego pokazały brak wpływu treningu na neuronalne podstawy słuchania muzyki. W behawioralnym zadaniu pamięci roboczej (tonalnej), nie zaobserwowano efektu przeniesienia z treningu muzycznego na zadanie poznawcze związane z pamięcią tonalną. Ze względu na brak statystycznie istotnych efektów analiz w czasie, nie można omówić dynamiki zmian związanych z treningiem w zakresie przetwarzania słuchowego. Badanie 2 miało na celu zrozumienie adaptacji związanych z treningiem muzycznym w obrębie układu motorycznego i interakcji słuchowo-ruchowych w grupie początkujących pianistów. Pierwsze zadanie polegało na sekwencyjnym wciskaniu klawiszy na pianinie w trzech warunkach o rosnących wymaganiach koordynacji oburęcznej. Wykazało ono złożone i dynamiczne zmiany aktywności mózgu w sieci motorycznej korowo-móżdżkowej i obszarach integracji słuchowo-ruchowej. Zmiany te były zależne od etapu treningu i wymagań zadania. Drugie zadanie polegało na grze na pianinie w naturalny sposób. Jego wyniki wykazały spadek aktywności mózgu w sieciach motorycznych korowo-móżdżkowej i korowo-prążkowiowej, oraz w obszarach integracji słuchowo-ruchowej. Wskazuje to na optymalizację procesów wspierających wykonywanie sekwencji ruchów, i przesunięcie zaangażowania neuronalnego z obszarów odpowiedzialnych za uwagę przestrzenną na zautomatyzowany ruch, zgodnie z badaniami nad uczeniem się sekwencji ruchowych. Badanie 3 łączyło podejścia podłużne i przekrojowe porównując aktywność mózgu początkujących pianistów przed i po treningu z wykwalifikowanymi muzykami. Zadanie polegające na naciskaniu klawiszy pianina pokazało zwiększoną aktywność w obszarach integracji słuchowo-ruchowej u początkujących pianistów przed treningiem. Wyniki sugerują, że po treningu podobne sieci mózgowe leżały u podstaw wykonywania zadania w obu grupach, ponieważ nie było już istotnych różnic w aktywności mózgu pomiędzy grupami. Jednakże w zadaniu pamięci tonalnej muzycy osiągali lepsze wyniki niż początkujący zarówno przed, jak i po treningu. To sugeruje, że trening muzyczny nie prowadzi do efektu przeniesienia na domenę poznawczą związaną z przetwarzaniem dźwięków. Przedstawione wyniki niezależnych eksperymentów pokazują, że nauka gry na pianinie skutkuje funkcjonalną reorganizacją mózgu głównie w sieci motorycznej i obszarach integracji słuchowo-ruchowej, przy ograniczonym wpływie na przetwarzanie słuchowe. Obszary motoryczne i integracji słuchowo-ruchowej wykazują znaczne i dynamiczne adaptacje w odpowiedzi na trening. Obserwowana złożoność adaptacji podkreśla wagę naturalistycznego podejścia do treningu w warunkach eksperymentalnych i projektów podłużnych z wielokrotnymi pomiarami,aby uchwycić złożoność plastyczności mózgu podczas nauki umiejętności,które wymagają skoordynowanej aktywności wielu układów mózgu.

Detailed Resource Type:

Praca doktorska

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:244796

Source:

IBD PAN, sygn. 20654 ; click here to follow the link

Language:

eng

Language of abstract:

pol

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Copyright holder:

Zgoda na udostępnienie pracy w formie cyfrowej wyrażona oświadczeniem autora

Digitizing institution:

Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information