Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Alain Testart et la réflexion épistémologique ; Alain Testart a refleksja epistemologiczna ; Archeologia Polski T. 63 (2018)
Mazurié de Keroualian, Karoline : Tł. ; Kowalewska-Marszałek, Hanna : Tł.
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
W artykule przedstawiono czternaście stwierdzeń stanowiących podsumowanie hipotez sformułowanych przez Alaina Testarta w pracy Pour les sciences sociales: essai d’épistémologie. Autor tej publikacji w sposób zasadniczy kwestionuje ogólne podstawy nauk społecznych. Analizuje on przede wszystkim (z ujednoliconej perspektywy) pozycję obserwatora, podkreślając, że niewłaściwe rozumienie tej kwestii przyczyniło się do kłopotów nauk społecznych z uzyskaniem przez nie statusu naukowego. W przedstawionym artykule stanowisko A. Testarta zostało zestawione z innym, sformułowanym przez Jean-Claude’a Passerona w pracy Le raisonnement sociologique: l’espace non poppérien du raisonnement naturel. Obate podejścia, na pierwszy rzut oka nieprzywiedlne, wydają się jednak komplementarne. J.-C. Passeron skupia się na historyczności, ale jest zmuszony brać pod uwagę także, choć drugoplanowo, aspekt nomologiczny. Jest to zatem podejście historyczne o charakterze nie-popperowskim. Natomiast A. Testart, koncentrując się na aspektach nomologicznych, jest zmuszony rozważać także (na drugim miejscu) aspekty historyczne. Opozycję tę można dołączyć do stanowiska epistemologicznego autora artykułu, inspirowanego naukami przyrodniczymi
Bacon F. de l’an 8 à XI de la République Française [1799–1802], OEuvres de François Bacon, Chancelier d’Angleterre, 1–15, traduites par Antoine Lasalle, avec des notes critiques, historiques et littéraires, Dijon
Binford L. R. 1978, Dimensional analysis of behavior and site structure: learning from an Eskimo hunting stand, „American Antiquity”, 43/3, pp. 330–361
Dilthey W. 1883, Einleitung in die Geisteswissenschaften: Versuch einer Grundlegung für das Studium der Gesellschaft und der Geschichte, Leipzig
Dilthey W. 1905, Das Erlebnis und die Dichtung, Lepizig
Dilthey W. 1910, Der Aufbau der geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften: Studien, Abhandlungen der Königlich Preussischen Akademie der Wissenschaften: Philosophisch-historische Klasse, Berlin
Edelman G. M. 1992, Biologie de la conscience, Paris
Franck R. 2010, Allier l’investigation empirique et la recherche théorique: une priorité, [in:] La cumulativité du savoir en sciences sociales, B. Walliser ed., Paris, pp. 57–84
Franck R. 2015, Faut-il se défaire des connaissances vulgaires dans la recherche?, [in:] La distinction des savoirs, B. Walliser ed., Paris, pp. 297–309
Gallay A. 1992, L’ethnoarchéologie en question? [in:] Ethnoarchéologie. Justification, problèmes, limites. Actes des XIIe rencontres internationales d’archéologie et d’histoire d’Antibes 17–19 octobre 1991, F. Audouze ed., Juan-les-Pins, pp. 447–452
Gallay A. 2011, Pour une ethnoarchéologie théorique, Paris
Gallay A. 2012a, Anthropologie, ethnoarchéologie, ethnoarchéologie du fer: quelle place accorder au discours des acteurs? [in:] Métallurgie du fer et sociétés africaines, B. Martinelli,C. Robion eds., BAR, International series, Oxford, pp. 245–258
Gallay A. 2012b, Approche cladistique et classification des sociétés ouest-africaines: un essai épistémologique, „Journal des Africanistes”, 82/1–2, pp. 209–248
Gallay A. 2015, Pensée savante, pensée vulgaire en archéologie pré-et protohistorique : la perspective logiciste, [in:] La distinction des savoirs, B. Walliser ed., Paris, pp. 131–155
Gardin J. - C. 1970, Séance de clôture, [in:] Archéologie et calculateurs : problèmes sémiologiques et mathématiques, Marseille 7–12 avril 1969, Colloques internationaux du Centre national de la recherche scientifique. Sciences humaines, Paris, pp. 361–368
Gardin J. - C. 1979, Une archéologie théorique, Paris
Laurent A. 1994, L’individualisme méthodologique, Paris
Malinowski B. 1963, Les argonautes du Pacifique occidental, Paris
O’Brien M. J., Lyman R. L. 2003, Cladistics and archaeology, Salt Lake City
Passeron J. - C. 1991, Le raisonnement sociologique. L’espace non-poppérien du raisonnement naturel, Paris
Passeron J. - C. 2013, Sociological reasoning: a non-Popperian space of argumentation, Oxford
Testart A. 1991, Pour les sciences sociales: essai d’épistémologie, Paris
Testart A. 2004–2010, Principes de sociologie générale, Séminaire, Unpublished manuscript, 4 vol.
Testart A. 2012, Avant l’histoire: l’évolution des sociétés, de Lascaux à Carnac, Paris
Testart A. 2014, L’amazone et la cuisinière: anthropologie de la division sexuelle du travail, Paris
Veyne P. 1971, Comment on écrit l’histoire. Essai d’épistémologie, Paris
oai:rcin.org.pl:85629 ; 0003-8180
IAiE PAN, sygn. P 320 ; IAiE PAN, sygn. P 321 ; IAiE PAN, sygn. P 319 ; click here to follow the link
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN
Feb 4, 2022
Nov 24, 2019
231
https://rcin.org.pl./publication/91601
Edition name | Date |
---|---|
Gallay, Alain, 2018, Alain Testart and the epistemological thought | Feb 4, 2022 |
Kuźma, Erazm
Skrendo, Andrzej
Löcker, Klaus Kucera, Matthias Trinks, Immo Neubauer, Wolfgang