Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Pamiętnik Literacki Z. 2 (2007)
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Streszcz. ang. ; Zadanie finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Działalność upowszechniająca naukę 2018-2019: "Pamiętnik Literacki" – zwiększenie potencjału naukowego, poziomu umiędzynarodowienia i stopnia oddziaływania pisma przez efektywne upowszechnianie w Internecie
1. M. Adamczyk, Współczesny poetycki dialog ze średniowieczną Legendą o świętym Aleksym. „Studia Polonistyczne” 1990/91, s. 49-64.
2. E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu. Przeł. Z. Żabicki. T. 1. Warszawa 1968.
3. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego. Warszawa 1994.
4. M. Barłowska, About St. Alexis’s Meeting with His Father. Remarks about One Gesture. W zb.: Civitas mentis. T. 1. Red. Z. Kadłubek, T. Sławek. Katowice 2005, s. 189-196.
5. F. H. Bäuml, Medieval Texts and the Two Teories of Oral-Formulaic Composition: A Proposal for a Third Theory. „New Literary History” 1984, z. 1, s. 31-49.
6. J. Birkenmajer, Epitafium Bolesława Chrobrego. (Próba ustalenia tekstu). W zb.: Munera philologica Ludovico Ćwikliński [...] oblata. Poznań 1936.
7. J. Birkenmajer, Die Rhytmik der Alexiuslegende. „Slavische Rundschau” 1938, s. 120-122.
8. E. Borkowska-Bagieńska, B. Lesiński, Historia prawa sądowego. Zarys wykładu. Poznań 1995.
9. A. Boureau, La Légende dorée: le système narratif de Jacques de Voragine. Paris 1984.
10. Bruno z Kwerfurtu, S. Adalberti Pragensis episcopi et martyris vita altera. Cyt. z: „Monumenta Poloniae Historica”. Series nova. T. 4, z. 2. Warszawa 1969, s. 4.
11. A. Brückner, Die polnische Alexiuslegende von 1454. „Slavische Rundschau” 1938, s. 112-117.
12. M. Carruthers, The Book of Memory. A Study o f Memory in Medieval Culture. Cambridge 1990.
13. N. Cartlidge, Medieval Marriage. Literary Approaches. 1100-1300. Cambridge 1997.
14. M. Chinca, Ch. Young, Orality and Literacy in the Middle Age. A Conjunction and its Consequences. W zb.: Orality and Literacy in the Middle Ages. Essays on a Conjunction and its Consequences. In Honouro f D. H. Green. Ed. M. Chinca , Ch. Young. Tournhout 2005, s. 1-8.
15. Chrestomatia staropolska. Wyd. W. Wydra, W. R. Rzepka. Wyd. 3. Wrocław 2004.
16. M. T. Clanchy, From Memory to Written Record: England 1066-1307. Cambridge 1979.
17. M. Curschmann, Hören - Lesen - Sehen. Buch und Schriftlichkeit im Selbstverständnis der volkssprachlichen literarischen Kultur Deutschlands um 1200. „Beiträge zur Geschichte der Deutschen Sprache und Literatur” 1984, s. 218-257.
18. M. Curschmann, Oral Poetry in Medieval English, French, and German Literature: Some Notes on Recent Research. „Speculum” 1967.
19. A. Dąbrówka, Średniowiecze. Korzenie. Warszawa 2005.
20. G. Decuble, Die hagiographische Konvention. Zur Konstituierung der Heiligenlegende als literarische Gattung. Unter besonderer Berücksichtigung der Alexius-Legende. Konstanz 2002.
21. M. Dłuska, Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej. T. 1. Warszawa 1978.
22. A. Ebenbauer , Improvisation oder memoriale Konzeption? W zb.: Varieties and Consequences o f Literacy and Orality Formen und Funktionen von Schriftlichkeit und Mündlichkeit. Franz H. Bäuml zum 75. Geburtstag. Hrsg. U. Schaefer , E. Spielmann.Tübingen 2001.
23. G. Eis, Alexiuslied und christliche Askese. „Zeitschrift für Französische Sprache und Literatur” 1935.
24. E. Feistner, Historische Typologie der deutschen Heiligenlegende des Mittelalters von der Mitte des 12. Jahrhunderts bis zur Reformation. Wiesbaden 1995.
25. E. Gellner, Pflug, Schwert und Buch. Übers. U. Enderwitz. Stuttgart 1990.
26. J. M. Gellrich, Discourse and Dominion in the Fourteenth Century. Oral Context of Writing in Philosophy, Politics, and Poetry. Princeton 1995.
27. J. Gellrich, The Idea o f the Book in the Middle Ages: Language Theory, Mythology, and Fiction. Ithaca 1985.
28. Gespräche - Boten - Briefe. Körpergedächtnis und Schriftgedächtnis im Mittelalter. Hrsg. H. Wenzel. Berlin 1997.
29. A. Gieysztor , Dobrowolne ubóstwo, ucieczka od świata i średniowieczny kult św. Aleksego. W zb.: Polska w świecie. Szkice z dziejów kultury polskiej. Red. J. Dowiat. Warszawa 1972, s. 21-40.
30. J. Goody, Logika pisma a organizacja społeczeństwa. Przekład, wstęp, red. G. Godlewski . Warszawa 2006.
31. W. Haug, Brechungen auf dem Weg zur Individualität. Kleine Schriften zur Literatur des Mittelalters. Tübingen 1997.
32. E. A. Havelock, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu. Przekład, wstęp P. Majewski. Warszawa 2006.
33. Cz. Hernas, W kalinowym lesie. T. 1: U źródeł folklorystyki polskiej. Warszawa 1965.
34. I. Illich, Im Weinberg des Textes. Als das Schriftbild der Moderne entstand. Ein Kommentar zu Hugos „Didascalicon". Frankfurt am Main 1991.
35. J. Japola, Tekst czy glos? Waltera J. Onga antropologia literatury. Lublin 1998.
36. H.-R. Jauss, Epos und Roman - eine vergleichende Betrachtung an Texten desXII. Jahrhunderts. „Nachrichten der Gießener Hochschulgesellschaft” 1962.
37. H. Keller, Vom „heiligen Buch" zur „Buchführung". Lebensfunktionen der Schrift im Mittelalter. „Frühmittelalterliche Studien” 1992.
38. Konrad von Würzburg, Alexius. Halle-Salle 1926.
39. R. Krzywy, Topika i idea. Narratologiczna lektura „Legendy o św. Aleksym". „Ruch Literacki” 2006, z. 2, s. 307-323.
40. B. Kürbis, Epitafium Bolesława Chrobrego. Analiza literacka i historyczna. „Roczniki Historyczne” 1989/90, s. 95-132.
41. J. Leclercq, Chrystus w oczach średniowiecznych mnichów. Przeł. M. Borkowska. Kraków 2001.
42. A. Lord, O formule. Przeł. W. Krajka . „Literatura Ludowa” 1975, nr 4/5.
43. R. Löffler, Alexius. Studien zur lateinischen Alexius-Legende und zu den mittelhochdeutschen Alexiusdichtungen. Freiburg im Breisgau 1991.
44. H. D. Lutz, Zur Formelhaftigkeit mittelhochdeutscher Texte und zur „theory of oral-formulaic composition". „Deutsche Vierteljahresschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte” 1974, s.432-447.
45. T. Manteuffel,Narodziny herezji. Wyznawcy dobrowolnego ubóstwa w średniowieczu. Warszawa 1963.
46. T. Michałowska, Między słowem mówionym a pisanym. „Zapis", „utwór poetycki", „dzieło". W: Mediaevalia i inne. Warszawa 1998.
47. T. Michałowska, Średniowiecze. Warszawa 1999.
48. R. Montusiewicz, Świętych wy-obcowanie. Średniowieczna „Legenda o świętym Aleksym " w perspektywie katechetycznej. W zb.: Literatura i pamięć kultury. Studia ofiarowane profesorowi Stefanowi Nieznanowskiemu w pięćdziesięciolecie pracy naukowej. Red. S. Baczewski, D. Chemperek. Lublin 2004, s. 9-30.
49. C. D. Morris, The Discovery o f the Individual: 1050-1200. New York 1972.
50. C. Morris, Individualism in Twelfth-Century Religion. Some Further Reflections. „Journal of Ecclesiastical History” 2 (1980), s. 195-206.
51. M. Mostert, A Bibliography o f Works on Medieval Communication. W zb.: New Approaches to Medieval Communication. Ed. M. Mostert. Introduction M. Clanchy. Turnhout 1999, s. 276-283.
52. W. Ong, Oralnośó i piśmienność. Słowo poddane technologii. Przeł., wstęp J. Japola. Lublin 1992.
53. Oral Poetry. Das Problem der Mündlichkeit mittelalterlicher epischer Dichtung. Hrsg. N. Voorwinden, M. de Hahn. Darmstadt 1979.
54. E. Ostrowska, O nowe odczytania wiersza o św. Aleksym. „Język Polski” 1969, s. 30-37.
55. Polska poezja świecka XV wieku. Oprac. M. Włodarski. Wrocław 1998.
56. E. Potkowski, Problemy kultury piśmiennej łacińskiego średniowiecza. „Przegląd Humanistyczny” 1994, z. 3.
57. L. Pszczołowska, Słowo i melodia w polskiej poezji średniowiecznej. W zb.: Pogranicza i konteksty literatury polskiego średniowiecza. Red. T. Michałowska. Wrocław 1989, s. 169-189.
58. E. Richter, E. Winkler, A. Adolf, Studien zum altfranzösischen Alexiusliede. „Zeitschrift für Französische Sprache und Literatur” 1933.
59. H. Rosenfeld, Legende. Stuttgart 1982.
60. W. Roszkowska, Od „Iudicium Paridis" (1502) do „Sądu Parysa" (1542). Glosa do dziejów staropolskiej kultury teatralnej. W zb.: Literatura staropolska i jej związki europejskie. Red. J. Pelc. Wrocław 1973, s. 175-191.
61. Sanct Alexius Leben in acht gereimten mittelhochdeutschen Behandlungen. Hrsg. H. Massmann. Quedlinburg-Lepizig 1843.
62. U. Schaefer, Vokalität. Altenglische Dichtung zwischen Mündlichkeit und Schriftlichkeit. Tübingen 1992.
63. F. Schmidbauer, Bemerkungen zum altpolnischen Alexiuslied. „Archiv für slavische Philologie” 1925.
64. R. Scholles, R. Kellog, The Nature o f Narrative. New York 1966.
65. M. J. Scholz, Hören und Lesen. Studien zur primären Rezeption der Literatur im 12. und 13. Jahrhundert. Wiesbaden 1980.
66. R. W. Scribner, Religion and Culture in Germany. (1400-1800). Ed. L. Roper . Leiden 2001.
67. R. W. Scribner, Volksglaube und Volksfrömmigkeit. Begriffe und Historiographie. W zb.: Volksfrömmigkeit in der Frühen Neuzeit. Hrsg. H. Molitor, H. Smolinsky . Münster 1994.
68. F. Siedlecki, Studia z metryki polskiej. Cz. 2: Problem transakcentacji metrycznej w wierszu polskim. Wilno 1937.
69. Słownik staropolski. T. 5. Wrocław 1965-1969, łam 531, s.v. Oglądać.
70. M. Sprissler, Das rhytmische Gedicht „Pater deus ingenite" (11 Jh.) und das altfranzösische Alexiuslied. Münster 1966.
71. J. Starnawski, Marcin Bielski. W: M. Bielski, Komedyja Justyna i Konstancyjej; M. i J. Bielscy, Sjem niewieści. Oprac. J. Starnawski. Kraków 2001.
72. P. Stępień, Z literatury religijnej polskiego średniowiecza. Studia o czterech tekstach:„Kazanie na dzień św. Katarzyny", „Legenda o św. Aleksym ", „Lament świętokrzyski", „Żoltarz Jezusow". Warszawa 2003.
73. Time, Memory, and the Verbal Arts. Essays on the Thought o f Walter Ong. Ed. D. L. Weeks, J. Hoogestraat. Sellinsgrove-London 1998.
74. C. Verdiani, Problem wzorców polskiej legendy o św. Aleksym. W zb.: Średniowiecze. Studia o kulturze. Red. J. Lewański. T. 4. Wrocław 1969.
75. S. Vrtel-Wierczyński, Staropolska „Legenda o św. Aleksym" na porównawczym tle literatur słowiańskich. Poznań 1937.
76. W. Walecki, Piętnastowieczna powieść dla wszystkich, czyli co myśleć o średniowieczu. W zb.: Literackie wizje i re-wizje. Red. M. Stępień, W. Walecki. Warszawa 1980.
77. H. Wenzel, Hören und Sehen. Schrift und Bild. Kultur und Gedächtnis im Mittelalter. München 1995.
78. S. Wierczyński, Wstęp historycznoliteracki. W zb.: Polskie wierszowane legendy średniowieczne. Wyd. i oprac. S. Wierczyński, W. Kuraszkiewicz. Wrocław 1962, s. 7-11.
79. W. Wojtowicz, Prolog „Legendy o św. Aleksym". „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 3, s. 153-166.
80. W. Wojtowicz, Tradycje tekstu staropolskiej „Legendy o św. Aleksym". Kilka uwag. „Wiener Slavistisches Jahrbuch” 2004.
81. W. Wydra, Dwie staropolskie legendy wierszowane. Z ineditów Bolesława Erzepkiego. („O synu marnotrawnym" i „O bogaczu i Łazarzu"). W zb.: Miscellanea staropolskie. Seria 6. Wrocław 1990, s. 93-118.
82. L. Zatočil, Olomoucka legenda o sv. Alexiovi (B) a poznamky k legende polské. „Mémoires de la Société Royale des Lettres et des Sciences de Bohême” 1947, s. 15.
83. P. Zumthor, Pamięć iwspólnota. Przeł. M. Abramowicz. „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 2, s. 323-342.
84. P. Zumthor, Die Stimme und die Poesie in der mittelalterlichen Gesellschaft. Aus dem Französischen übers. K. Thieme. München 1994.
85. P. Zumthor, The Text and the Voice. „New Literary History” 1984, z. 1, s. 67-92.
86. P. Zumthor, Właściwości tekstu oralnego. Przeł. M. Abramowicz. „Literatura Ludowa” 1986, z. 1, s. 42.
oai:rcin.org.pl:113031 ; 0031-0514
IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, call no. P.I.30 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Działalność upowszechniająca naukę (DUN)
4 kwi 2024
11 lut 2020
631
https://rcin.org.pl./publication/84790
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Wojtowicz W. - Między oralnością a pismem. Kilka uwag o staropolskiej „Legendzie o św. Aleksym” | 4 kwi 2024 |
Vincůrková, Dorota
Węgrzyn, Iwona
Prejs, Marek
Kostrzewski, Józef (1885–1969)